Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Psycholoog 9 jarige ADHDer in hongerstaking !!!

  • Hyperactief

    Het moet niet gekker worden, een psycholoog die o.a. medicatie als “behandeling” van een 9 jarige ADHDer ziet, en in hongerstaking gaat omdat de rechter hem in zijn ongelijk steld daar een behandelingsplan ontbreekt. Ouders die hem onwetend als ze zijn daarin nog steunen ook, terwijl het belang van het kind door alle partijen uit het oog zijn verloren. Alhoewel dit ongetwijfeld een voorloper zal zijn van touwtrekkerij die in het nieuwe zorgstelsel veelvuldig voor zullen komen (dan doel ik alleen op de hogere prijzen, zijn zaken niet op orde hebben is zijn eigen aandeel), en waar mensen op voorhand niet blij mee moeten zijn. Zou het in deze een geluk bij een ongeluk zijn, als de jongen onthouden wordt van gevaarlijke medicatie hierdoor. Voor de rest hoop ik dat die de handvaten aangereikt krijgt om met een “voor deze tijd” lastige karaktertrek beter te leren omgaan, en dat die zorg uiteindelijk wel vergoed wordt…… Groetjes v Hyperactief

    Psycholoog in hongerstaking voor 9-jarige patiënt

    (Novum) - De psycholoog van een 9-jarige jongen met ADHD is woensdag anderhalve week in hongerstaking. Psycholoog Dirk-Jan van der Meer wil dat zorgverzekeraar CZ de behandeling van de jongen uit Vlissingen betaalt. CZ betaalt niet, want ?er ligt geen behandelplan en de nota?s van de psycholoog zijn onduidelijk?, zegt CZ-woordvoerder Marie-José van Gardingen woensdag. In een kort geding begin december heeft de Middelburgse rechtbank de verzekeraar in het gelijk gesteld.

    De familie van de 9-jarige jongen ging volgens Van der Meer ‘uit haar dak’ toen de rechter bepaalde dat CZ de behandeling niet hoefde te betalen. “Is dit nu Nederland?”, zouden de ouders zich hebben afgevraagd. De psycholoog besloot in hongerstaking te gaan om aandacht te vragen voor de jongen. “Ik ben geen robot die hulp verleent”, licht hij toe.

    Familie van de jongen heeft tegen Van der Meer gezegd achter de hongerstaking te staan. De psycholoog drinkt alleen water. Hij werkt momenteel vanuit huis en doet ‘licht administratieve werkzaamheden’.

    Zorgverzekeraar CZ vindt het ‘heel jammer’ dat de psycholoog in hongerstaking is gegaan. “Maar wij kunnen en mogen van de wet niet betalen voor iets wat niet goed is gespecificeerd”, zegt Van Gardingen. “Er wordt gesuggereerd dat de jongen al anderhalf jaar in behandeling is, maar wij hebben nooit een behandelplan gezien. Bovendien zijn de nota's naar Nederlandse maatstaven behoorlijk hoog. Al gaat het ons niet om de hoogte van de nota, maar om de motivatie achter de rekeningen.”

    De jongen werd anderhalf jaar geleden patiënt bij de psycholoog. Hij was toen volgens Van der Meer ernstig getraumatiseerd. De behandeling bestaat volgens de psycholoog uit medicatie, het voeren van gesprekken en het aanbrengen van structuur in zijn leven. De jongen wordt behandeld in een Duitse kliniek. Van der Meer is vijf jaar geleden gepromoveerd op de behandeling van kinderen met ADHD.

    CZ noemt de situatie van de jongen ‘schrijnend genoeg’. Van Gardingen ziet een oplossing voor de problematiek. “De Duitse kliniek waarin de jongen wordt behandeld, wordt niet erkend door de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Als hij in Nederland zou worden behandeld in een erkende kliniek, dan vergoeden we waarschijnlijk wel.” BRON: Trouw !!!

  • Alkien

    Je krijgt zoiezo vraagtekens bij de Duitse Kliniek. Wat doen ze daar dat men hier niet doet. Wat voor type behandelingen zouden ze daar geven, en hoe gaat men daar met de medicatie om…..

    Van mij mag deze hele comotie hieromheen ervoor zorgen dat de jongen in elk geval niet aan de medicatie gezet wordt. Verder sluit ik me geheel aan bij jou relaas.

    Groetjes,

    Alkien.