Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Proefproces bij gedwongen opnamen !!!

  • Hyperactief

    Het zal je maar gebeuren, gedwongen opgenomen, waardoor een grote groep de inkomsten en dus hun huis kwijtraken… Gevangen in de tang van de psychiatrie, of schoppen die ze straks weer de straat op om vervolgens weer bakken geld te krijgen om de problemen op straat op te lossen. De mensen zijn niet ziek, maar dit land !!!:(:(:( Groetjes v Hyperactief

    Psychiatrisch patiënten dreigen uitkering te verliezen

    AMSTERDAM - Amsterdam is een proefproces begonnen om duidelijkheid te krijgen over het recht op bijstand van mensen die gedwongen worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Dat heeft de gemeente vrijdag gezegd. Volgens de organisatie voor de geestelijke gezondheidszorg GGZ Nederland dreigen duizenden patiënten door de vage regels hun bijstand te verliezen.

    Begin 2004 is de nieuwe bijstandswet van kracht geworden. Sindsdien hebben mensen die door de rechter hun vrijheid verliezen, formeel geen recht op bijstand, zegt een woordvoerder van Amsterdam. De maatregel is bedoeld voor gevangenen maar raakt ook psychiatrische patiënten. De gemeente is gedwongen hun uitkering stop te zetten, aldus de zegsman.

    Om een einde te maken aan de onduidelijkheid, is Amsterdam samen met psychiatrisch ziekenhuis De Meren een proefproces begonnen. De stad verwacht over ongeveer twee weken een uitspraak van de rechter. Amsterdam hoopt hiermee duidelijkheid te krijgen over ongeveer tweehonderd mensen met geestelijke problemen in de bijstand.

    Volgens GGZ Nederland worden jaarlijks 7000 mensen voor langere tijd gedwongen opgenomen, omdat zij een gevaar vormen voor zichzelf of voor hun omgeving. Meer dan de helft leeft van de bijstand, schat de organisatie. Zij dreigen in de problemen te komen omdat de huur van hun woning doorloopt tijdens de opname. In tegenstelling tot gevangenen, moeten zij ook aan de premie voor hun ziektekosten blijven voldoen. BRON: De Telegraaf 03-03-2006

    'Uitkeringen patiënten op de tocht'

    Meer dan tienduizend patiënten die gedwongen verblijven in instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, dreigen hun gemeentelijke uitkering te verliezen. Brancheorganisatie GGZ Nederland luidt hierover vandaag de noodklok in een oproep aan Kamer en kabinet.

    De betrokken ministeries en het parlement moeten ‘met grote spoed’ een oplossing zoeken voor schrijnende situaties, aldus de ggz-instellingen. Verschillende patiënten zijn hun uitkering al kwijtgeraakt, maar hun ziektekosten werden nog vergoed. Daaraan komt binnenkort als gevolg van de premieplicht ook een eind. ‘Als verzekeraars vanaf 1 mei de eerste wanbetalers gaan aanpakken, komt deze groep patiënten echt in de problemen’, aldus woordvoerder Kwist van GGZ Nederland.

    Steeds meer gemeenten zullen de uitkering stopzetten van psychiatrische patiënten die gedwongen worden opgenomen, zo vreest de organisatie. In Amsterdam en Haarlem zou dit al zijn gebeurd, met honderden gedupeerden tot gevolg. ‘De wet biedt deze mogelijkheid en de kans bestaat dat meer gemeenten hiervan gebruik zullen maken’, stelt Kwist. Het stopzetten van de uitkering gebeurt op grond van de Wet Werk en bijstand, die lokale overheden verantwoordelijk maakt voor het bijstandsbeleid.

    De wet sluit personen aan wie ‘rechtens hun vrijheid is ontnomen’ uit van verschillende vormen van bijstand. Het gaat hierbij onder anderen om gedetineerden, voor wie een vangnet is geregeld door Justitie. Zij krijgen medische zorg en een maandelijks bedrag voor persoonlijke uitgaven. Een dergelijke regeling bestaat evenwel niet voor patiënten die in de geestelijke gezondsheidszorg worden opgenomen. Zodra de gemeente de uitkering stopzet, vervalt daardoor in veel gevallen iedere vorm van inkomen.

    GGZ Nederland wijst erop dat hierdoor niet alleen de patiënt zelf, maar mogelijk ook gezinsleden worden getroffen. ‘Vaste lasten zoals de huur of energierekening kunnen niet meer worden betaald, waardoor zij hun woning kunnen verliezen en ook gezinsleden in de problemen komen.’ De totale groep van gedwongen opgenomen patiënten wordt geschat op 14 duizend. Daarvan zou 60 tot 80 procent zijn aangewezen op een uitkering. BRON: Sdu - Overheidsinformatie (3 maart 2006)

  • Chaosx1

    Knetter gek dat zijn zij die dit ver oorzaken eerst tegen je wil opgenomen en dan vervolgens in de schulden komen door de kosten van de pillen die je moet slikken of moet ik het zo zien als de verzekering niet betaalt om dat je hun niet betaalt krijg je dan geen gedwongen romel???? even wat anders tussen door Hyperachtief als je het goed vind het is wel grappig om the melden dat ik net een mail kreeg om druks the kopen het kan zonder dokter en resept stond er in de mail op :

    Groeten Chaosx1

    Chaosx1, ik heb de link verwijderd. Punt 1 omdat hij niet werkte, en Punt 2 omdat ook ik helemaal ondergesneeuwd wordt door dit type mails.

    Dit gebeurd bij heel veel mensen en is niets meer dan spam. Bovendien is het gevaarlijk omdat er mensen op het idee gebracht kunnen worden op deze manier middelen aan te schaffen.

    Helaas kun je er niets tegen doen tegen dit type reclame. Alleen liever niet hier plaatsen. ;)

    Groet,

    Beheer.

  • Just me

    Hallooooooo waar zijn ze nu weer me bezig.

    Maar er is een oplossing, hebben gelijk weer meer ambtenaren een baan, maak de BZK bijstand ziekte uitkering, ze vertellen toch altijd dat deze mensen ziek zijn, dan moeten ze ziek gemeld worden bij de bijstand en krijgen ze een ziektekosten uitkering. Hebben de maatschappelijkwerkster in zo'n instelling ook weer meer werk, schept toch weer banen, en kan Jantje boven modaal weer lekker zeuren, dat ze zoveel belasting mogen betalen.

    Gek zijn is zo gek nog niet, maar gekken laten regeren, gaat wel heel erg ver.

    Maar weet je ook al hoe het is afgelopen.

    Groet Just me

  • Just me

    Herstel even Het BKZ moet eigenlijk zijn BZU.

  • Hyperactief

    Gek zijn is zo gek nog niet, maar gekken laten regeren, gaat wel heel erg ver. Aldus: Just me.

    Hoi Just me, helemaal mee eens, zo is het maar net.

    Maar weet je ook al hoe het is afgelopen. Aldus: Just me.

    Volgens mij loopt het nog, zodra er een uitspraak is zet ik het hier neer.;) Groetjes v Hyperactief:)