Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Waar ze al niet op promoveren !!!

  • Alkien

    Onderstaand stukje haalde ik zojuist uit de Volkskrant. Ik verbaas mij er steeds weer over wat ze allemaal niet verzinnen om maar te kunnen promoveren.

    Was het eerst niet de moeder die steeds de schuld kreeg van allerlei stoornissen bij een kind.

    Nu heeft de vader het gedaan.

    Verbazen is trouwens geheel het verkeerde woord, eerder ergernis.:(

    Groetjes,

    Alkien.

    Depressieve vaders krijgen vaker huilbaby's

    ANP

    ROTTERDAM - Vaders die tijdens de zwangerschap van hun kind depressieve klachten hadden, krijgen vaker een huilbaby. Daar komt nog eens bij dat vooral zoontjes van depressieve vaders zes maanden na hun geboorte vaker angstig zijn. Dat concludeert Mijke van den Berg, psychiater van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam in een proefschrift waarop ze woensdag promoveert.

    Van den Berg heeft in haar onderzoek geen relatie aangetroffen tussen de depressieve problemen van de vader en angstklachten bij hun dochters. Volgens het Erasmus MC is het voor het eerst in de geschiedenis dat de invloed van de vader op het ongeboren kind is onderzocht.

    De arts onderzocht bij haar onderzoek vaders die voor de zwangerschap al psychiatrische klachten hadden. Het is al langer bekend dat psychiatrische klachten van de moeder een rol spelen bij de ontwikkeling van het ongeboren kind. Zij pleit voor verder onderzoek naar de invloed van vaders op de ongeboren kinderen.

    Psychiater Van den Berg noemt een aantal mogelijke verklaringen voor het effect van de klachten van de vaders op de kinderen. Vaders kunnen met hun klachten de psyche van de moeders beïnvloeden, die de verschijnselen vervolgens weer doorgeven aan hun ongeboren kind. Het zou volgens de promovenda ook zo kunnen zijn dat het gezin, door de problemen van de vader, meer maatschappelijke problemen heeft zoals een laag inkomen of slechte huisvesting. Deze problemen zouden op hun beurt weer impact kunnen hebben op de psychische gesteldheid van de moeder, die de problemen vervolgens doorgeeft aan haar ongeboren kind. Een derde verklaring zou volgens Van den Berg kunnen zijn dat de kinderen de verschijnselen genetisch van hun vader hebben meegekregen.

    Samen met Van den Berg promoveert woensdag ook Vincent Jaddoe. Hij onderzocht de invloed van roken. Beide onderzoeken maken deel uit van Generation R, waarbij twintig jaar lang ongeveer 10 duizend kinderen van vruchtje tot jong volwassene worden gevolgd.

    De twee onderzoekers zijn de eerste van een reeks promovendi. Momenteel werken ongeveer 25 wetenschappers aan hun promotieonderzoek. Het Erasmus MC verwacht dat ruim honderd mensen op via Generation R zullen afstuderen. Het grootschalige onderzoek begon in december 2001.

    BRON:Volkskrant

  • Hyperactief

    Ik had het gisteren al op teletekst gelezen Alkien, dit zijn van die onderzoeken waar de onderzoeker af en toe wat te melden moet hebben als is het de meest grote onzin die weer verdwijnt als sneeuw voor de zon, wil die zijn muntjes veilig stellen. Aan dit soort onderzoeken heb je net zoveel als gebakken lucht, al ruikt het laatste lekkerder, en van zo'n lucht ga je smilen en wordt je zeker niet depressief.:D Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Vooropstellende dat ik nog nooit lucht gebakken heb, maar je zal ongetwijfeld gelijk hebben. :D

    Ik ben me ervan bewust de reden waar het om gedaan wordt. Wat ik alleen het jammere vindt is dat er weer zoveel mensen om de tuin geleid worden. De “ik trap er wel weer in types”.

    Zie al die moeders al met het vingertje naar Pa wijzen. Zielig hoor voor zo'n man. :D

    Maar goed, ik denk dat voor diegene wiens ogen aangaande de psychiatrie en dit soort promoventussen nog niet open zijn, datdie dat ook niet gauw meer zullen gaan.

    Je hebt nu eenmaal altijd mensen die alles geloven. :(

    Groetjes,

    Alkien.