Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Nova : ECT (Elektroshock)

  • Hyperactief A-P

    Onder voorbehoud dat er geen ander belangrijker actueel nieuws is, komt zaterdagavond a.s. in Nova de uitzending over ECT in het vervolg op de media aandacht uit deze topic over ECT http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=1190&t=1190 , Nova is zaterdagavond te zien op Nederland 2 om 22:15 uur. Hieronder een stukje van een paar weken terug van de vrouw die in nova te zien is. Groetjes v Hyperactief

    Barneveldse strijdt tegen ECT

    “Het is wreed en het werkt niet.” Zo omschrijft Agnieta Ratelband uit Barneveld de Elektroconvulsietherapie (ECT) die zij aan den lijve heeft ondervonden. "Ze wil dat deze therapie in het Wetboek van Strafrecht wordt opgenomen. Haar ervaringen met ECT en haar afkeer ervan werden vanmorgen opgenomen door de cameraploeg van Nova. Door Mieke Gardenier

    BARNEVELD - Ik wist totaal niet wat er met mij ging gebeuren toen ik de ECT therapie onderging“, vertelt Agnieta Ratelband. ”Achteraf heeft deze behandelmethode mij meer kwaad dan goed gedaan. Ik heb maandenlang geworsteld om er weer bovenop te komen.

    Beschadiging

    Ik kon beide armen bijna niet meer bewegen vanwege de beschadiging van mijn nekzenuw. Ook was ik een groot gedeelte van mijn geheugen kwijt. Ik was nog een schaduw van wie ik eigenlijk ben. Deze therapie is mishandelen." Ratelband werd in het najaar van 2005 behandeld in psychiatrisch ziekenhuis Veldwijk in Ermelo omdat ze tijdelijk was ingestort en depressieve klachten had.

    Zonder uitleg over de behandelmethode werd de Barneveldse kunstenares met elektrische schokken behandeld. “Ik was gedrogeerd en zat niet lekker in mijn vel. De psychiaters praten op je in dat dit de laatste strohalm is die je moet grijpen. Natuurlijk geef je dan toe, zonder je te realiseren wat ECT eigenlijk inhoudt.”

    Verboden

    Ratelband wil met haar optreden in het televisieprogramma NOVA bereiken dat patiënten in ieder geval goed voorgelicht worden over deze methode en het liefst wil ze dat ECT in Nederland verboden wordt.

    "Er worden stroomstoten door je hersenen gejaagd.

    Daardoor wordt een epiliptisch aanval opgewekt, die depressieve klachten moet verminderen. Het is echter zo dat door de schokken endorfine wordt aangemaakt door het lichaam waardoor de patiënt zich tijdelijk beter voelt."

    Wanneer het verhaal van Agnieta Ratelband wordt uitgezonden in nog niet bekend. BRON: Krant uit de regio Barneveld van een paar weken terug.

  • Moeder

    Hoi Hyper,

    Voor zover ik vannacht de herhaling van NOVA vrijdag 16 Maart heb gezien,

    (welke overigens over JEUGDZORG ging !) ….. gaat de uitzending van vanavond

    over die ECT gewoon door !!!!….. ze lieten er alvast een klein stukje van zien.

    Misschien als je de uitzending over Jeugdzorg NIET gezien hebt… kun je 'm

    mogelijk via internet nog terugzien.

    Dit even ter info.

    Groetjes v Moeder.

  • Hyperactief A-P

    Hoi Moeder dank je wel, toevallig heb ik ook het stukje over jeugdzorg gezien gisteravond, en het voorstukje over het shocken ook, het voorstukje zag er schokkend of beter gezegt shockend uit.;) Voor de overige prikkers/ sters zie voor de inhoud onderstaande tekst en onderaan de link die voor de uitzending het ± 1 minuut shockende introductiefilmpje laat zien : Groetjes v Hyperactief

    ELECTROSHOCKS STEEDS POPULAIRDER

    Het is een vooroorlogs paardemiddel, maar toch wordt de electroshock steeds populairder in de psychiatrie.

    In een paar jaar tijd is het gebruik van de shocktherapie verdubbeld en veel psychiaters vinden dat het nog veel vaker toegepast moet worden.

    Tot nog toe wordt de shocktherapie alleen ingezet als laatste redmiddel bij volwassenen. Een simpele stroomstoot door de hersenen. Niemand weet wat er precies gebeurt, maar het effect is spectaculair. Ook al is niet elke patiënt even enthousiast.

    Electroshocks worden dus tot nog toe voornamelijk toegepast bij volwassenen. In NOVA zaterdag de resultaten van onderzoek naar electroshocks bij jongeren.

    De resultaten van dat onderzoek worden volgende maand gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

    NB:

    Mocht u naar aanleiding van deze uitzending behoefte hebben om over dit onderwerp na te praten, dan kunt u contact opnemen met de Stichting Korrelatie. Dat kan op werkdagen van 09:00 tot 18:00 uur via 0900-1450 (0,30€ per minuut) of stel een vraag via www.korrelatie.nl.

    Ook kunt u - zo u wilt - telefonisch contact opnemen met psychiatrische kliniek Meerkanten. BRON: Nova TV. Voor de uitzending het ± 1 minuut durende introductiefilmpje, zie: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=5002

  • Moeder

    Hoi Hyper,

    Idd, alleen al het introductie-filmpje over ECT is shockend ! , dus dat wordt shaken (schudden) vanavond ! brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. !!!

    Maar wij lopen er niet voor weg toch Hyper ?….. wij kennen de klappen van de zweep nu inmiddels wel !

    Groetjes v Moeder.

  • Hyperactief A-P

    Precies Moeder, ik hoop dat de ogen van veel mensen open gaan. Ik krijg liever met een zweepje (geen ervaring mee:D), dan op de hersenen een Control Alt Delet.:( Groetjes v Hyperactief;)

  • Hyperactief A-P

    Ook weer zo'n halfbakken actualiteitenprogramma waar wel de antipsychiatrie uit de jaren 70 aangehaald werd, en gemeld werd alsof er nu geen verzet meer zou zijn. Terwijl Nova had kunnen weten dat de NCRM een uitgebreid onderzoek naar ECT gedaan heeft en hier zwaar tegenstander van is en blijft, maar doet ofdat dit verzet er niet is. Gelukkig is er nu het internet als nieuwsmedium, waarmee de actualiteitenprogramma's oftewel de oude media zichzelf overbodig maken als ze zo geselecteerd met nieuws om blijven gaan !!! Overigens blijf ik het schokkend vinden dat men deze marteling op grotere schaal bij kinderen wil introduceren…:( Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Gisteravond gewoon domme films zitten bekijken, maar vorige week had ik zelf een zenuwinstorting samen met depressiviteit. Ben ik blij dat mij dit niet overkomt! Inmiddels zie ik al weer licht aan het eind van de tunnel, de remedie is echt “gewoon je een tijdje rustig houden en domme films kijken”. (afleiding zoeken)

    Ik heb medelijden met die kunstenares. Waarschijnlijk heeft ze te snel te veel (hulp) van buiten haar zelf verwacht.

    Groetjes van Ellen

  • Ellen XL

    Hoi! Ik kom hier nog even op terug omdat ik tijdens het surfen het volgende artikel aantrof op www.home.nl:

    'Elektroshocks doelmatig tegen zelfmoord jongeren'

    17 maart 2007, 23:30 (25 reacties)

    HILVERSUM (ANP) - Elektroshocks kunnen goed worden ingezet tegen zelfmoordneigingen bij jongeren. Dat valt op te maken uit een onderzoek van psychiater Harold van Megen van de kliniek Meerkanten in Ermelo.

    De afgelopen vijf jaar kregen twaalf depressieve jongeren onder de achttien jaar in Meerkanten een shockbehandeling oftewel Elektro Convulsie Therapie. Het ging om tieners op wie geen enkel medicijn vat had. Van Megen zei zaterdagavond in het televisieprogramma NOVA: ,,Bij al deze jongeren is de suïcidaliteit zo goed als verdwenen. Ik vind elektroshock een middel dat in elk geval voor deze jongeren levensreddend is geweest.''

    Een behandeling bestond uit twaalf tot zestien elektroshocks. Bij enkele jeugdige patiënten was na verloop van tijd wel een herhalingsbehandeling nodig.

    Snel

    De meeste psychiaters vinden dat er naar de effecten van elektroshocks op jongeren onvoldoende onderzoek is gedaan. Daarom wordt de methode nauwelijks toegepast. Bij de behandeling van volwassen patiënten wordt de methode allengs populairder, al is niet iedere patiënt even enthousiast. Het wordt wel als laatste redmiddel gezien.

    ,,Zoals het er nu naar uitziet lijkt het een buitengewooon veilige methode, ook voor adolescenten'', aldus Van Megen in NOVA. ,,Het is een middel dat heel snel werkt. Dus als er echt haast is geboden, als iemand heel ernstig de neiging heeft tot zelfmoord, dat is het een methode die je meteen zou willen toepassen omdat het levensreddend kan zijn.''

    (25 reacties)

    Groetjes van Ellen

  • Moeder

    Hey Hyper,

    Hou je wel even bij de les hè ?…….. dat zweepje hoort in een ander forum thuis !…

    ha ha ha.

    Ik hou overigens meer van de mildere vorm van shocken …… als je begrijpt wat ik bedoel ! (LOL)

    groetjes v Moeder.

  • Hyperactief A-P

    Hey Hyper,

    Hou je wel even bij de les hè ?…….. dat zweepje hoort in een ander forum thuis !…

    ha ha ha. Aldus: Moeder.

    Ja, ja Moeder.

    Ik hou overigens meer van de mildere vorm van shocken …… als je begrijpt wat ik bedoel ! (LOL) Aldus: Moeder.

    Groetjes v Hyperactief;)