je zou hier eigenlijk eens moeten kijken:
http://www.grotestedenbeleid.nl/huidig_beleid/SocialeHerovering/
huis aan huis aanpak.
quote uit plan amsterdam
'het blijkt dat er in een aantal gevallen behoefte is aan langdurige monitoring'. …
ik bedoel… wie zegt dat dan? is dat dan zo'n bewoner, die de deur open doet voor de huis aan huis aanpak en dat die bewoner dan kenbaar maakt: ja gut ik heb gewoon enorm veel behoefte aan langdurige monitoring…
of is dat dan toch weer de opgedrongen hulp….
en dan dit stuk uit ‘kabinetsreactie agenda doorzettingsmacht G4’
Ministerie van VWS
1) Vergroten gemeentelijke zeggenschap over geestelijke gezondheids- en verslavingszorg (AWBZ)
De laatste decennia neemt een toenemend aantal dak- en thuislozen in slecht verzorgde toestand een prominente plaats in het stadsbeeld van de G4. Hun kommervolle leefsituatie en de overlast die omstanders van hen ondervinden vloeit mede voort uit niet adequaat behandelde psychiatrische problemen (waaronder verslaving).
Vanuit de gemeentelijke regieverantwoordelijkheid voor de OGGZ zien de G4 de noodzaak van een inhaalslag waarbij GGZ, verslavingszorg, woningcorporaties en gemeente de handen ineen slaan. Het resultaat is sluitende hulpverlening voor al degenen die het nodig hebben maar er niet zelf om vragen. Deze hulp moet laagdrempelig zijn, en zo nodig bestaan uit arbeidsintensieve bemoeizorg, op straat geleverd kunnen worden en 7 x 24 uur beschikbaar zijn. De G4 beoogt met deze inhaalslag zowel een verhoging van de kwaliteit van leven en zorg voor de betrokkenen, als in het verlengde daarvan een verhoging van de leefbaarheid en veiligheid voor de stad als geheel.
Voor sluitende hulpverlening is zogenaamde gezamenlijk opdrachtgeverschap van steden en het Zorgkantoor nodig. Op dit moment berust de samenwerking, voor zover al aanwezig, slechts op vrijwillige afspraken. De kaders waarbinnen zorg verleend mag worden (AWBZ-richtlijnen en CTG-beleidsregels) zijn te strikt en niet geschikt voor de doelgroep van deze zorg. Nodig is een wettelijk vastgelegd gezamenlijk opdrachtgeverschap van deze partijen geldend voor de openbare GGZ, de chronische GGZ, en de verslavingszorg. ABWZ-richtlijnen en CTG-beleidsregels zijn momenteel niet op deze doelgroep van toepassing. Versoepeling hiervan is noodzakelijk. Gewenst is dat bepaald wordt dat de Zorgkantoren de productieafspraken met instellingen in de GGZ en verslavingszorg slechts kunnen maken met instemming van de gemeente. Omgekeerd moet de gemeente het Zorgkantoor mee laten beslissen over de gemeentelijke bestedingen in de maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Praktisch zou dit kunnen worden uitgevoerd door te stellen dat er twee handtekeningen nodig zijn onder productieafspraken voor de AWBZ: van Zorgkantoor en gemeente.
“De wettelijk verankering stelt gemeente en zorgkantoor in staat stelt tot sluitende hulpverlening aan sociaal kwetsbaren, maar ook tot gezamenlijk afspraken met woningcorporaties over benodigde ondersteuning aan zelfstandig gehuisvesten in het kader van maatschappelijk herstel respectievelijk preventie van dak- en thuisloosheid.”
Expert: Marlies van Loon, GG&GD Utrecht, (030-2863331; M.van.Loon@utrecht.nl)
en tot slot de resultaten:
Resultaten tot nu toe:
De resultaten van zowel het IBAN als het SIP zijn uitgebreid beschreven en in te zien. Het SIP is actief
sinds 2001 en heeft tot op heden in Overtoomse Veld 750 gezinnen bezocht. Dit is een bereik van
circa 3.000 bewoners, ongeveer een derde van de totale populatie van Overtoomse Veld. In de
periode eind 2006-2007 wil het SIP in Overtoomse Veld 1500 nieuwe gezinnen bezoeken en
monitoren. Hiervoor zijn meer formatieplaatsen noodzakelijk. Ook het IBAN, opgezet in 2004, heeft tot
nu toe 750 gezinnen bezocht en streeft naar 1000 nieuwe gezinnen in 2007. Het IBAN is recent
uitgebreid met 3 adviseurs, maar verdere uitbreiding is op termijn nodig.
De meeste huisbezoeken leiden tot acties op het gebied van werk en inkomen, opvoeding, onderwijs,
en vrij tijd, zorg en beheersing van de Nederlandse taal. Bij ongeveer een kwart van alle gezinnen is
gebleken dat er op alle dimensies trajecten zijn uitgezet, zoals een toeleiding naar intensieve
Nederlandse taalcursus, schuldhulpverlening, sociale raadslieden, maatschappelijke werk,
opvoedingsondersteuning, trajectbegeleiding inwonende kinderen vanaf 18 jaar, steun bij huiselijk
geweld, groepsfysiotherapie voor vrouwen in verband met gezondheidsklachten en deelname aan een
sportvereniging van een kind via Jeugdsportfonds. Ook wordt vaak bemiddeld tussen bewoners en
uitkeringsinstanties en woningcorporaties. In een aantal gevallen zijn bewoners aan een baan
geholpen.
Snap je waar dat heen gaat, wanneer je een Wet Verplichte GGZ krijgt voor iedereen.
Dat dat niet zomaar is voor mensen in instellingen.
En dat dat niet zomaar vanuit het nobele streven is om mensen niet op te sluiten…
Het is een grootscheepse razzia, en in kaart brengen van wie wat waar en hoe. En vervolgens maken instantie's uit, hoe jouw gezin verder gaat. En spartel je tegen, dan gaat er met de Wet Verplichte GGZ om de oren geslagen worden.