Onlangs stond er een mooi stuk in Trouw, waar naar mijn mening een grote kern van waarheid in zit. Kort door de bocht in mijn eigen woorden samengevat, niet mensen zijn gestoord, maar het in deze lezing genoemde neoliberalesysteem. Ik ben het met die lezing feitelijk helemaal eens. Autisten/ ADHDers/ Schizofrenen en meer van dat, zijn naar mijn mening allemaal uitsluitingsetiketjes van vaak superintelligente mensen die niet tot hun recht komen in het huidige systeem en daardoor ontsporen. Nu worden mensen vaak onder het motto van “hulp” en een psychiatrisch onwetenschappelijk bewezen stigma een etiketje gegeven, waardoor ze in het huidige systeem door middel van bijvoorbeeld PGB/ wajong of weet ik veel wat zelfstandig hun leven kunnen leiden. Maar lost dit iets op, maakt dit mensen gelukkig en meer van dat? Ik denk gezien de steeds toenemende excessen juist niet. Sterker nog, we zijn nu aanbeland in een tijdperk, waar door verkeerde keuzes steeds meer mensen de weg kwijtraken.

Ook ik weet, en heb dat wel vaker geschreven hier, dat de bomen niet tot in de hemel groeien, en dat de huidige explosieve stijgingen van alle regelingen/ gezondheidszorg etc. en niet te vergeten de exhebionistische salarissen oftewel zelfverrijking aangepakt moeten worden. Maar niet door de mensen die in het huidige systeem echt afhankelijk zijn alles af te nemen, wat ze tot nu toe hadden zonder het systeem in zijn algemeenheid te hervormen. De vaste lezer alhier weet dat ik tegen gevaarlijke symptoomonderdrukking ben, terwijl ik de symptomen niet ontken. Maar als je als overheid mensen hun onnatuurlijke onderdrukking afneemt, c.q. onbetaalbaar maakt, dan speel je met levens, kostbare levens. Als je mensen ontneemt wat ze een zekere bestaanszekerheid gaf, dan creëer je krankzinnigheid. Al die prietpraat dat het goed zou zijn voor de schatkist, is op zijn Amsterdams gezegt gelul. Dat is een korte termijn visie, de lange termijn rekening zal veel hoger uitpakken.

Drastische bezuinigingen die noodzakelijk zijn oké, maar dan wel met een nieuw bestaansrecht, waarin mensen niet uitgesloten worden, maar juist kunnen en vooral mogen meedoen, en groter kunnen groeien, zonder dat ze aan één of ander illegaal of legaal middel ten onder gaan. Want voor mij is tegenwoordig de vraag belangrijker, waarom mensen gaan stuiteren en/ of zich onaangepast/ vijandig gaan gedragen en meer van dat. Dan zoals nu het echte probleem maskeren, en de persoon etiketteren en uiteindelijk drogeren, voor een systeem wat tot op zijn bot door en door verrot is. De mensen zijn niet ziek, maar het systeem. Ouders die dat niet inzien en feitelijk meeheulen met het systeem, die behoren naar mijn mening zelf “behandeling” te krijgen, inplaats van hun kinderen. Die laatste behoren beschermd te worden tegen de doorgeslagen kapatilistische waanzin, waar enkelen steeds meer hebben en velen juist steeds minder, dat is mijn mening. Zie hier het stuk: http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3307493/2012/08/28/Het-verband-tussen-neoliberalisme-en-het-aantal-mensen-met-psychische-problemen.dhtml Groetjes v Hyperactief A-P.