Het zal veel mensen niet ontgaan zijn dat het Europese Hof uitgesproken heeft dat een aantal TBSsers (vermoedelijk 200, dat wordt nog onderzocht), vrij gelaten moet worden na 4 jaar TBS als niet expliciet vermeld is dat er sprake was van geweld. Het OM is in een zaak van een Utrechtse vrouw die daardoor vrij zou komen in hoger beroep gegaan. Maar nu kan gelijk iedereen zien hoe men onder het motto van gezondheidszorg mensen rechteloos op wil sluiten, zie: http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3356793/2012/12/01/Tbs-er-niet-meteen-vrij-bij-vormfout.dhtml Los van de discussie of het in alle gevallen wenselijk is, maak ik me meer zorgen over hoe men dat op wil lossen. Volgens mij is er juridisch gezien geen enkele grondslag om mensen opnieuw op te sluiten. Want hoe wil men dat dan formuleren, dat ze binnen de TBS een gevaar vormden? Zo ja, voor wie, voor het systeem of door het systeem? Daarnaast zal dit een forse cent aan schadevergoeding kosten. Tel maar uit, eentje die sinds 1999 zat, en maar vier jaar had mogen zitten, kan dus volgend jaar tien jaar onterecht zitten incasseren. Ik denk dat men er beter voor kan zorgen dat degfeen die vrijkomen begeleid wonen aangeboden wordt. Dat is duizenden malen beter, dan dat ze zonder enige voorziening op straat belanden. Dat laatste is vragen om moeilijkheden, net zoals volgens mij de rechteloze kunstgrepen Nederland opnieuw duur kan komen te staan. Ook dit toont wederom aan dat het niveau in Nederland hard achteruit holt. En een hoge status niets over het niveau van iemand zegt. Het lijntje tussen rechtstaat en bananenrepubliek is naar mijn mening flinterdun. Groetjes v Hyperactief A-P.