Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Nieuwe winkel met oplossingen inplaats van symptoombestrijding in Amsterdam...

  • Ellen-Josee

    Hyperactief A-P Schreef:

    ——————————————————-

    > Ellen-Josee Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Ik manipuleer ook niet iedereen en alles, maar

    > als

    > > ik een verslag over iets schrijf of zo, dan

    > krijgt

    > > het wel mijn kleurtje.

    > > Dat is vrij normaal.

    > >

    > > Toch?

    > >

    > >

    > > Groetjes van Ellen

    >

    > Oké ja daar kan ik me iets bij voorstellen, maar

    > dat is toch iets anders dan bewust iets

    > manipuleren. Oftewel eigenlijk zouden we in dit

    > soort discussie's eerst de definitie van zo'n

    > woord vast moeten leggen.

    Haha! Ja, doet me denken aan dat er ooit een grammatica prikbord was (niks voor mij!) waar Neerlandicussen hun pennevruchten neer penden.

    Dat schijnt zo'n rotzooitje te zijn geworden, men smeet elkaar daar van alles naar het hoofd - zodat het prikbord gesloten werd. Toen gingen die lui naar andere prikborden waar zij anderen behoorlijk irritant op allerlei taalfoutjes gingen wijzen en zo de inhoud van het geschrevene te niet deden.

    > Al begrijp ik terwijl ik

    > dit opschrijf, dat als iemand bewust manipuleerd,

    > dat niet snel zou toegeven, dus dat is dan weer

    > een moeilijkheidsfactor.

    Ik denk dat iedereen min of meer manipuleerd. Men wil toch graag dat het gebeurd zoals de persoon denkt dat dit het beste is en dan moet je anderen meekrijgen.

    Het hoeft niet eens ten dienste van jezelf te zijn, maar het kan ook ten dienste van een instelling, bestuur of een land zijn.

    Weinig leiders zien in dat leiderschap het beste tot zijn recht komt als zij het tot een dienende functie maken.

    Maar als ik zeg: ‘ik wil jou dienen’, dan sta jij al open voor manipulatie zonder het zelf te weten.

    Hier een omschrijving, die zag ik later nog: http://nl.wikipedia.org/wiki/Manipulatie

    > Groetjes v Hyperactief

    > A-P.

    Groetjes van Ellen

  • Hyperactief A-P

    Ik zie deze post nu pas, prikbord oorlogjes zijn er heel wat geweest, is van alle tijden dat die prikborden bestaan. Maar is me opgevallen dat het altijd op prikborden plaats vindt, waar mensen met een heel andere mening vaak respectloos bejegend worden. Voor de rest is mijn eerste reactie op het stukje wat je schreef aangaande leiderschap, wiens brood men eet wiens woord men spreekt. Maar ook daar zit een verschil tussen manipulatie of gewoon ergens voor staan. Overigens is er in de psychologie een echte tak van bewuste manipulatie, een bekende frisdrank gigant, heeft veel in die psychologische manipulatie geïnvesteerd. Maar over deze zin:

    Maar als ik zeg: ‘ik wil jou dienen’, dan sta jij al open voor manipulatie zonder het zelf te weten. Aldus: Ellen-Josee 11/02/2013 12:03.

    Zou ik wel een voorbeeld willen zien? Groetjes v Hyperactief A-P.

  • Ellen-Josee

    Hyperactief A-P Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik zie deze post nu pas, prikbord oorlogjes zijn

    > er heel wat geweest, is van alle tijden dat die

    > prikborden bestaan. Maar is me opgevallen dat het

    > altijd op prikborden plaats vindt, waar mensen met

    > een heel andere mening vaak respectloos bejegend

    > worden. Voor de rest is mijn eerste reactie op het

    > stukje wat je schreef aangaande leiderschap, wiens

    > brood men eet wiens woord men spreekt.

    In iedere relatie is er wel één die de leiding heeft, maar dat hoeft niet persé degene te zijn die brood op de plank brengt :-)

    > Maar ook

    > daar zit een verschil tussen manipulatie of gewoon

    > ergens voor staan.

    Als je alleen ergens voor staat, laat je de ander vrij in waarvoor hij of zij staat. Maar de meesten functioneren pas echt lekker als ze het idee hebben dat de ander precies als hun is. En dat is gewoon niet zo. Ik zie dat op religies gebied vaak gebeuren en heb dat vandaag verscheidene malen meegemaakt. En vaak is het nog door gebrek aan kennis ook.

    > Overigens is er in de

    > psychologie een echte tak van bewuste manipulatie,

    > een bekende frisdrank gigant, heeft veel in die

    > psychologische manipulatie geïnvesteerd. Maar

    > over deze zin:

    >

    > Maar als ik zeg: ‘ik wil jou dienen’, dan sta jij

    > al open voor manipulatie zonder het zelf te weten.

    > Aldus: Ellen-Josee 11/02/2013 12:03.

    >

    > Zou ik wel een voorbeeld willen zien? Groetjes v

    > Hyperactief A-P.

    Niet zo moeilijk: degene (b.v. ikzelf) die dient, is altijd degene die uitmaakt in hoeverre hij / zij gaat dienen en waar de grens ligt.

    Dus degene die bediend wordt is daar stomweg afhankelijk van, en afhankelijkheid…

    Het is mij momenteel een beetje te lastig, maar ook niet nodig om een voorbeeld te verzinnen.

    Groetjes van Ellen

  • Hyperactief A-P

    In iedere relatie is er wel één die de leiding heeft, maar dat hoeft niet persé degene te zijn die brood op de plank brengt :-) Aldus: Ellen-Josee 24/02/2013. 13:15

    Ja klopt Ellen-Josee, al hoeft dat per definitie niets met manipulatie in de zin van slecht te betekenen.

    Als je alleen ergens voor staat, laat je de ander vrij in waarvoor hij of zij staat. Maar de meesten functioneren pas echt lekker als ze het idee hebben dat de ander precies als hun is. En dat is gewoon niet zo. Ik zie dat op religies gebied vaak gebeuren en heb dat vandaag verscheidene malen meegemaakt. En vaak is het nog door gebrek aan kennis ook. Aldus: Ellen-Josee 24/02/2013.

    Geheel mee eens, is helaas een feit.

    Niet zo moeilijk: degene (b.v. ikzelf) die dient, is altijd degene die uitmaakt in hoeverre hij / zij gaat dienen en waar de grens ligt.

    Dus degene die bediend wordt is daar stomweg afhankelijk van, en afhankelijkheid…

    Het is mij momenteel een beetje te lastig, maar ook niet nodig om een voorbeeld te verzinnen. Aldus: Ellen-Josee 24/02/2013

    Duidelijk, net zoiets als in de psychiatrie, degeen die benoemd, en degeen die benoemd wordt!. Groetjes v Hyperactief A-P.