De bovenstaande vraag bedoel ik niet met alledaagse gewone dingen, maar meer met irrationeel gedrag. Iedereen zal vanuit zijn of haar omgeving wel voorbeelden hebben, waar mensen tegen hun eigen belangen in handelen, zelfs als ze daar net bij geholpen zijn. En inplaats dat daarvan wat opgestoken werd, men weer in het oude destructieve gedrag vervielen waardoor ze juist in de problemen kwamen. Dat heeft ook naar mijn mening twee redenen.

1 Je heb een wisselende emotie en één waar je chronisch in vast kunt zitten. Alle lagere emotie's waaronder boosheid/ angst/ verdriet/ apathie werken op de lange termijn destructief (ook aangaande gezondheid), in tegenstelling tot de hogere emotie's waar mensen prima in hun vel zitten.

2 Door bepaalde blokkades (dingen waar emotie op ligt uit het verleden), wordt alles in soortgelijke situatie's voor hetzelfde aangezien. Ik las daar een aardig doordenkertje over, namelijk deze:

Mensen die niet in staat zijn het verleden onder ogen te komen, die missen (even kort door de bocht gezegt) in het heden ook belangrijke stukjes van de puzzel, waardoor er dus irrationeel gedrag ontstaat. Als er niet aan die blokkades gewerkt wordt die mensen triggeren, dan blijft alles bij het oude, en zal men blijven vervallen in hetzelfde onbewuste dwangmatige gedrag. Voorbeelden/ ervaringen en/ of andere meningen zie ik graag tegemoed. Mocht iemand het te heftig vinden om voorbeelden openbaar te zetten, een privébericht sturen kan natuurlijk ook. Groetjes v Hyperactief A-P.