Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

DSM IV termen

  • angela

    Hallo allemaal.

    En in het bijzonder Hyperactief en Alkien.

    Hoe gaat het met jullie? Hyperactief, hoe gaat het met je zoon? Is hij nog steeds zo positief als een hele tijd geleden? Ik hoop het.Ik heb jullie een tijd niet gesproken.Ik heb momenteel nog steeds weinig tijd maar ben ik januari afgestudeerd en hoop jullie dan weer wat vaker te spreken op èèn of ander prikbord/site

    Ik ben blij dat ik jullie gevonden heb.Ik weet dat dit misschien niet het juiste prikbord is om deze vragen te stellen ,maar ik weet ook niet waar ik anders moet zijn om jullie te treffen.Maar kunnen jullie mijn helpen door enkele codes uit DSM IV nader verklaren?

    Het gaat om AS I 314.01 ADHD,overwegend impulsief.

    AS II V71.09 geen diagnose.????????

    AS III geen diagnose

    AS IV problemen in de secundaire steungroep.

    AS V GAF score 55.?????????????

    Zoals je waarschijnlijk wel begrepen heb ben ik nog steeds aan het vechten voor mijn middelste zoon en heb ik nu deze diagnose gekregen ….Zoals je waarschijnlijk ook weet laat ik me niet van alles op de mouw spelden,maar ik weet niet hoe ik aan de verklaring kan komen van deze diagnoses.Ik weet dat Hyper altijd op de hoogte was/ is van de laatste DSM boeken vandaar mijn vraag.Help mij A.U.B. aan deze uitleg of een site waar ik het eventueel zelf kan opzoeken.

    Ik ben benieuwd, Groetjes Angela.

  • Alkien

    Hoi Angela,

    Fijn om weer eens wat van je te horen. Met ons gaat het goed hoor.

    Ik denk inderdaad dat Hyper je vraag beter kan beantwoorden dan ik hij heeft de laatste DSM bij hem liggen, ik helaas nog niet.

    Als je ons wilt treffen kan dat zoiezo hier. Wij kijken hier meestal wel ff rond. :)

    Ik hoop dat als je je antwoorden hebt dat je verder komt met het gevecht rondom je zoon.

    Fijn om weer eens iets van je te horen.

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Hallo allemaal.

    En in het bijzonder Hyperactief en Alkien.

    Hoe gaat het met jullie? Hyperactief, hoe gaat het met je zoon? Is hij nog steeds zo positief als een hele tijd geleden? Ik hoop het.Ik heb jullie een tijd niet gesproken.Ik heb momenteel nog steeds weinig tijd maar ben ik januari afgestudeerd en hoop jullie dan weer wat vaker te spreken op èèn of ander prikbord/site Aldus: angela.

    Hoi angela, alles gaat zijn gangetje, en mijn zoon is na ruim 3,5 jaar onterecht zitten nog steeds positief. Ruim 3,5 jaar ontkennen, en nu pas zei een werkmeester, als jij het echt gedaan zou hebben dan kan je wel heel goed liegen, en niemand die dat zo'n lange tijd zonder fouten te maken vol houd. Maar ja TBS is psychiatrie, en de psychiatrie zou de psychiatrie niet zijn als ze alles wat krom is recht praten.:( Maar goed, voor dit soort vragen kun je voortaan onder mijn info terecht, dit prikbord is voor antipsychiatrie gerelateerde discussie's. Gefeliciteerd met je behaalde resultaat.;)

    Ik ben blij dat ik jullie gevonden heb.Ik weet dat dit misschien niet het juiste prikbord is om deze vragen te stellen ,maar ik weet ook niet waar ik anders moet zijn om jullie te treffen.Maar kunnen jullie mijn helpen door enkele codes uit DSM IV nader verklaren? Aldus: angela.

    Zoals ik hiervoor al zei, kun je onder info op mijn web-log komen, hier ben en blijf je uiteraard van harte welkom met antipsychiatrie gerelateerde discussie's. Maar de antwoorden zet ik morgenavond wel even hier neer voor je. Heel goed dat je jezelf niet alles op laat spelden. Ik heb net op Nederland 1 Maak me normaal gekeken, ging over autistische kinderen op de Spa school in Engeland. Ik heb me mateloos zitten irriteren, alles en iedereen loopt die kinderen in de nek te hijgen, en dan vinden ze het gek dat ze van woede ontploffen. Die kinderen wordt continue een complex aangepraat. Ze zouden geen gevoel hebben, nou toen die jongen zijn moeder overleden was, toonde die dus echt wel gevoel. Maar het probleem is dat al die gedraggologen voor anderen denken. Ze weten precies wat zo'n kind voelt of ervaart, om kots en kotsmisselijk van te worden. Er is er maar één die zoiets zelf kan verwoorden, zo'n kind dus, maar die krijgen de kans niet want die worden een complex aangepraat. Ik ben benieuwd of jij of anderen het ook gezien hebben, en wat jullie ervan vonden ??? Groetjes v Hyperactief

  • angela

    Hallo Hyperactief.

    Hoi angela, alles gaat zijn gangetje, en mijn zoon is na ruim 3,5 jaar onterecht zitten nog steeds positief. Ruim 3,5 jaar ontkennen, en nu pas zei een werkmeester, als jij het echt gedaan zou hebben dan kan je wel heel goed liegen, en niemand die dat zo'n lange tijd zonder fouten te maken vol houd. Aldus Hyperactief.

    Word er nou niemand wakker?Zou die knul het soms echt NIET gedaan hebben?Ik snap het niet hoor.Het lijkt me inderdaad ook een beetje onwaarschijnlijk dat hij na 3,5 nog niet door de mand gevallen zou zijn.Zeker ADHDers zijn mensen die zo door de mand vallen.

    Zoals ik hiervoor al zei, kun je onder info op mijn web-log komen, hier ben en blijf je uiteraard van harte welkom met antipsychiatrie gerelateerde discussie's. Maar de antwoorden zet ik morgenavond wel even hier neer voor je. Aldus Hyperactief.

    Hier was ik inmiddels ook achter hahaha.Maar ik vind het wel ontzettend fijn dat jij het voor me op wilt zoeken en het hier neer zet.Een volgende keer zal ik naar jou weg-log gaan met vragen.

    Ik heb net op Nederland 1 Maak me normaal gekeken, ging over autistische kinderen op de Spa school in Engeland. Ik heb me mateloos zitten irriteren, alles en iedereen loopt die kinderen in de nek te hijgen, en dan vinden ze het gek dat ze van woede ontploffen. Die kinderen wordt continue een complex aangepraat. Ze zouden geen gevoel hebben, nou toen die jongen zijn moeder overleden was, toonde die dus echt wel gevoel. Maar het probleem is dat al die gedraggologen voor anderen denken. Ze weten precies wat zo'n kind voelt of ervaart, om kots en kotsmisselijk van te worden. Er is er maar één die zoiets zelf kan verwoorden, zo'n kind dus, maar die krijgen de kans niet want die worden een complex aangepraat. Ik ben benieuwd of jij of anderen het ook gezien hebben, en wat jullie ervan vonden ???Aldus Hyperactief.

    Helaas heb ik het programma niet gezien.Maar is het niet zo dat er zo wie zo veel in een kind zijn/ haar nek word gehijg? Als ik zie aan wat voor beeld ouders willen dat hen kind voldoet??? Dan is het geen wonder dat kinderen gefrustreerd raken.

    Ze moeten goed in voetbal/ ballet zijn … ze moeten goed cijfers halen op school…ze moeten leuk en aardig zijn …. ze moeten???? noem maar op ….

    Wanneer mogen ze kind zijn?Straks als ze oud en dement zijn misschien????? Nou laat maar .Wat mijn betreft mogen ze nu kind zijn en hoeven ze niet goed in voetbal te zijn, maar als ze willen voetballen zal ik als moeder als eerste op het veld staan om ze aan te moedigen.( Vandaar dat ik 3 dagen in de week weg ben haha)

    Ik wacht op je antwoord Hyperactief en ben benieuwd wat die “geheime codes”inhouden.Groetjes Angela.

  • Hyperactief

    Goed Angela komt ie eerst de betekenis van de assen :

    Meerassige beoordeling

    AS I Klinische stoornissen

    Andere aandoeningen en problemen die een reden voor zorg kunnen zijn

    AS II Personnlijkheidsstoornissen

    Zwakzinnigheid

    AS III Somatische aandoeningen

    AS IV Psychosociale en omgevingsproblemen

    AS V Algehele beoordeling van het functioneren

    Nu de betekenis van die codes bij die assen :

    AS I 314.01 (F90.0) Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend hyperactief-impulsief type

    (Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder, Predominantly Hyperactive-Impulsive Type): indien gedurende de afgelopen zes maanden voldaan wordt aan criterium A2 maar niet aan criterium A1

    AS II V71.09 Geen diagnose op AS II

    (Z03.2) (No Diagnoses on axis II)

    Wanneer er op AS II geen diagnose (dat wil zeggen, geen persoonlijkheidsstoornis) aanwezig is, moet dit vermeld worden. Er kan al dan niet een diagnose of aandoening op AS I aanwezig zijn

    AS III Geen diagnose.

    As IV Problemen in de secundaire steungroep

    AS V GAF score 55

    De Global Assessment of Functioning Scale (GAF) loopt van 0 tot 100, 0 is onvoldoende informatie, en daarna krijg je van 1-10/ 11-20/ 21-30/ 31-40/ 41-50/ 51-60/ 61-70/ 71-80/ 81-90/ 91-100 tien schalen waarbij 100 uitstekend functioneren is zonder symptomen. GAF 55 valt in schaal 51-60 waarvan nu de tekst volgt :

    51-60 Matige symptomen (bijvoorbeeld vlak affect en wijdlopige spraak, af en toe paniekaanvallen) Of matige problemen in het sociaal of beroepsmatig functioneren of op school (bijvoorbeeld weinig vrienden, conflicten met leeftijdgenoten of collega's).

    Dat was het dan, de hele ADHD criteria die kon je toch al ??? Zo niet, dan wil ik die nog wel van het weekend neer zetten. Voor de rest deel ik je mening dat kinderen vooral kind moeten zijn ook zonder gehijg van ouders.;) Groetjes v Hyperactief:)

  • angela

    Hallo Hyperactief.

    Hartelijk dank en mijn excuses dat ik je zoveel werk bezorgd heb.

    Ik ken de hele ADHD criteria niet ,maar ik vrees dat jij dan een halve avond zit te type en dat wil ik je besparen.De grote lijnen ken ik wel en dat vind ik niet het belangrijkst.Ik was meer benieuwd wat ze er bij “verzonnen ”hadden aan afwijkingen .Kijk ik weet hoe en wat hij is en wat een ander daarvan vind is mijn om het even.Maar als het zwart op wit komt te staan wil ik in elk geval weten wat ze dan van hem vinden.En …. het belangrijkste ….. of ik die mening deel of niet.

    Nogmaals hartelijk dank voor je moeite en als ik afgestuderd ben ( in januari 2006) zul je me wat vaken tegenkomen op sites of prikborden.Groetjes Angela.

  • Hyperactief

    Hoi angela, excuses is niet nodig hoor, ik heb het bij deze graag voor je gedaan. En een halve avond typen valt wel mee hoor, ik kijk wel even of het ergens staat en controleer dan wel even of dat klopt, dan hoor je het wel. Dat je wil weten wat ze stempelen is alleen maar goed. En wat dat afstuderen betreft heb ik nog ff nagelezen, ik dacht dat je het afgelopen Januarie gehaald had, maar was dus te voorbarig met mijn felicitatie, want er staat toch echt dat het januarie a.s moet gebeuren:D Beter vroeg dan nooit wordt de spreuk nu.;) Groetjes v Hyperactief:)

  • angela

    Hoi Hyperactief.

    Ook ik heb mijn eigen bericht ff na gelezen ,omdat ik dacht dat ik het verkeerd had opgeschreven.En toen kwam ik er achter dat het inderdaad niet echt duidelijk was voor de lezers wanneer ik afgestudeerd zou zijn, vandaar nog ff opnieuw en nu wel duidelijk hahaha

    Ach weer een nieuw spreuk.

    Nou ik hoor wel waar ik de hele ADHD omschrijving kan lezen.

    Groetjes Angela.

  • Hyperactief

    Hoi angela, hieronder de DSM-IV criteria, zoals je ziet komt jou code twee keer voor, ook het gecombineerde type is dus mogelijk gegeven aan jou zoon, maar dat kun je zelf nakijken nu. Ik hoop dat je zo verstandig bent hem niet aan de medicatie te zetten, maar het te gebruiken als gebruiksaanwijzing voor meer zelfinzicht.;) En wat jou studie betreft, nee hoor het stond er duidelijk, had het alleen verkeerd gelezen. Groetjes v Hyperactief

    314.xx Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder)

    A. Ofwel (1), ofwel (2):

    (1) zes (of meer) van de volgende symptomen van aandachtstekort zijn gedurende ten minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en niet past bij het ontwikkelingsniveau:

    Aandachtstekort

    (a) slaagt er vaak niet in voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten in schoolwerk, werk of bij andere activiteiten

    (b) heeft vaak moeite de aandacht bij taken of spel te houden

    © lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct aangesproken wordt

    (d) volgt vaak aanwijzingen niet op en slaagt er vaak niet in schoolwerk, karweitjes af te maken of verplichtingen op het werk na te komen (niet het gevolg van oppositioneel gedrag of van het onvermogen om aanwijzigen te begrijpen)

    (e) heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten

    (f) vermijdt vaak, heeft een afkeer van of is onwillig zich bezig te houden met taken die een langdurige geestelijke inspanning vereisen (zoals school- of huiswerk)

    (g) raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of bezigheden (bijvoorbeeld speelgoed, huiswerk, potloden, boeken of gereedschap)

    (h) wordt vaak gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels

    (i) is vaak vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden

    (2) zes (of meer) van de volgende symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit zijn gedurende ten minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en niet past bij het ontwikkelingsniveau:

    Hyperactiviteit

    (a) beweegt vaak onrustig met handen of voeten, of draait in zijn stoel

    (b) staat vaak op in de klas of in andere situaties waarvan verwacht wordt dat men op zijn plaats blijft zitten

    © rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is (bij adolescenten of volwassenen kan dit beperkt blijven tot subjectieve gevoelens van rusteloosheid)

    (d) kan moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteiten

    (e) is vaak ‘in de weer’ of ‘draaft maar door’

    (f) praat vaak aan een stuk door

    Impulsiviteit

    (g) gooit het antwoord er vaak al uit voordat de vragen afgemaakt zijn

    (h) heeft vaak moeite op zijn/ haar beurt te wachten

    (i) verstoort vaak bezigheden van anderen of dringt zich op (bijvoorbeeld mengt zich zomaar in gesprekken of spelletjes)

    B. Enkele symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit of onoplettendheid die beperkingen veroorzaken waren voor het zevende jaar aanwezig.

    C. Enkele beperkingen uit de groep symptomen zijn aanwezig op twee of meer terreinen (bijvoorbeeld op school (of werk) en thuis).

    D. Er moeten duidelijke aanwijzingen van significante beperkingen zijn in het sociale, school- of beroepsmatig functioneren.

    E. De symptomen komen niet uitsluitend voor in het beloop van een pervasieve ontwikkelingsstoornis, schizofrenie of een andere psychotische stoornis en zijn niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis (bijvoorbeeld stemmingsstoornis, angststoornis, dissociatieve stoornis of een persoonlijkheidsstoornis).

    Codering op basis van type:

    314.01 (F90.0) Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, gecombineerde type

    (Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder, Combined Type): indien gedurende de afgelopen zes maanden voldaan wordt aan zowel criterium A1 als A2

    314.00 (98.8) Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend onoplettendheid type (Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder, Predominantly Inattentive Type): indien gedurende de afgelopen zes maanden aan criterium A1 voldaan wordt maar niet aan criterium A2

    314.01 (F90.0) Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend hyperactief-impulsief type

    (Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder, Predominantly Hyperactive-Impulsive Type): indien gedurende de afgelopen zes maanden voldaan wordt aan criterium A2 maar niet aan criterium A1

    Coderingsaanwijzing: Bij personen (in het bijzonder adolecenten en volwassenen) die momenteel symptomen hebben die niet meer voldoen aan alle criteria moet ‘Gedeeltelijk in remissie’ worden aangegeven.

  • angela

    Hallo Hyperactief.

    Pffff wat een waslijst.Ik heb het opgeslagen op mijn pc en zal me deze week wel eens verdiepen in deze materie.Ik ben nu te druk met het uit mijn hoofd leren van 13 verstandelijke handicaps en de daarbij behoorden lichamelijke en verstandelijke beperkingen/ afwijkingen.Morgen weer een toets voor de boeg.

    Ik hoop dat je zo verstandig bent hem niet aan de medicatie te zetten, maar het te gebruiken als gebruiksaanwijzing voor meer zelfinzicht.Aldus Hyperactief.

    Helaas zit hij al een paar jaar aan de Ritalin,maar alleen als hij sociale contacten moet onderhouden.Denk hierbij aan school en feestjes.Thuis ,in vacanties en in het weekeind is het “clean”.En dat houden we zo.

    Hartelijk dank voor je medewerking.

    Ik ga nu snel aan het leer werk.Groetjes Angela.