Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Netwerk TV Dubbeldiagnose !!!

• Hyperactief A-P

Vanavond op Nederland 1 om 20:30 uur of in de herhaling vannacht van 00:35 tot 06:40 uur, of na vandaag via de site van Netwerk zie onder “Dubbeldiagnose” waaronder verslavingsproblematiek. Groetjes v Hyperactief

Onderwerp: Dubbeldiagnose: tussen wal en schip

Uitzenddatum: Ma. 14 augustus 2006, 20.30u

Verslaggeving: Annemijn Weijs

Duizenden jongeren hebben naast een drugsverslaving ook een psychiatrische stoornis: een dubbeldiagnose. De problemen waar zij mee kampen zijn nooit onderkend. Ze vallen tussen wal en schip, want psychiatrie en verslavingsklinieken zijn twee gescheiden werelden. Netwerk volgt twee jongeren in hun zoektocht naar hulp.

Onbekend

De complexiteit van de problemen van iemand met een dubbeldiagnose wordt hierdoor aanzienlijk is groot. Omdat er over de dubbeldiagnose nog maar weinig bekend is, zijn er momenteel te weinig plaatsen waar behandeling mogelijk is. Toch blijkt uit onderzoek dat er een grote groep jongeren is, die in stilte lijdt.

Benny en Savarine

Benny is 22 jaar. ADHD zorgde voor chaos in zijn hoofd. Grenzen kende hij niet, hij raakte verslaafd aan alcohol en drugs en kwam op straat terecht. De 23-jarige heeft een traumatische jeugd gehad en groeide op in psychiatrische instellingen en internaten. Sinds haar puberteit is ze verslaafd aan drugs. Wat er precies met haar aan de hand was, wist niemand.

Geen hulp

De problemen waar deze jongeren mee kampen zijn nog onbekend terrein. Ze worden bestempeld als psychiatrische patiënten of drugsverslaafden en kunnen nergens terecht. Benny zwierf met zijn problemen over straat, kwam in aanraking met de politie en bezorgde zijn omgeving veel overlast. Savarine sloot zich voor de buitenwereld af en begon in zichzelf te snijden.

Verborgen

In de uitzending vertelt kinderpsychiater Rutger Jan van der Gaag van Universitair Medisch centrum Nijmegen over zijn onderzoek naar dit soort jongeren. Volgens Van der Gaag moet er meer scholing komen en moeten hulpverleners samewerken om de jongeren te helpen. Directeur van Verslavingskliniek Zwolse Poort, Patricia van Wijngaarden, legt uit dat bij veel jongeren hun probleem pas herkend wordt als ze volwassen zijn. Was het eerder gesignaleerd, dan hadden zij waarschijnlijk een makkelijker leven gehad. BRON: Netwerk TV http://www.netwerk.tv/index.jsp

• Alkien

Ik ga kijken ;)

• Ellen XL

Directeur van Verslavingskliniek Zwolse Poort, Patricia van Wijngaarden, legt uit dat bij veel jongeren hun probleem pas herkend wordt als ze volwassen zijn. Was het eerder gesignaleerd, dan hadden zij waarschijnlijk een makkelijker leven gehad. BRON: Netwerk TV www.netwerk.tv/index.jsp

Daar heb ik mijn vragen bij!

Ik heb nl liever dat als mensen dan toch in het circuit komen, dit op volwassen leeftijd is, net zo als het beginnen met drugs.

Ik woon trouwens op een steenworp afstand van de Zwolse Poort :D

Groetjes van Ellen

• Hyperactief A-P

Hoi Ellen XL, wat deze directeur er ff vergeet bij te zeggen, is dat in de TBS klinieken een aanzienlijk deel van de populatie bestaat waar juist “behandeling” al jong begonnen is. Ik zie nu ook hele generaties naar de sodemieter gaan, JUIST omdat ze op jonge leeftijd “behandeld” worden. Des te meer hulpverleners er des te vroeger op zitten, des te groter de kans dat je een gecreëerd “probleemkind” overhoud. Dit soort mensen weten absoluut niet waar ze over praten, ze doen maar wat…:( Groetjes v Hyperactief

• Ellen XL

wat deze directeur er ff vergeet bij te zeggen…

tja ze vergeten nog wel eens wat…

Dit soort mensen weten absoluut niet waar ze over praten, ze doen maar wat…

ze lullen er maar wat op los, grinnik! (nou ja eigenlijk minder leuk voor de slachtoffers!)

Groetjes van Ellen

PS vroeger moesten ze na een x aantal jaren in de psychiatrie ergens anders gaan werken omdat ze anders zelf… nou ja je weet wel…

• Hyperactief A-P

:D:D:D