Het wordt weer eens hoog tijd wat kamerleden beter te informeren hoe het er daadwerkelijk toe gaat binnen sommige TBS klinieken. Zo zijn er klinieken die de laatste twintig jaar niet gesepareerd hebben, en zo zijn er klinieken die er bijna dagelijks gebruik van maken. Al met spant Nederland de kroon met separeren. Ik vindt het te gek voor woorden dat de kamer de “verbeteringen” snel door wil voeren die na het parlementaire tbs-onderzoek zijn afgesproken. Afspraken gebaseerd op één grote PR stunt van de psychiatrie zelf. Oftewel de psychiatrie wordt met giga veel belastingsgeld beloond voor hun eigen falen. Want een beetje TBSser met “status” levert een kliniek al gauw goudgeld op. En waarom zou de psychiatrie moeite doen de problemen te verkleinen c.q. te verminderen als het extra geld oplevert. Ik merk niets van die zwaardere “patiënten”, wel dat heel wat ondeskundigheid en mensen tegen elkaar uitspelen, als het uit de klauw loopt extra muntjes opleverd. Oftewel slecht instellingsgedrag wordt beloond. Groetjes v Hyperactief
Kamer verontrust over toegenomen recidive
De nieuwste recidivecijfers van tbs'ers verontrusten de Kamer. Zo maakt 19 procent van de tbs'ers zich binnen twee jaar na vrijlating opnieuw schuldig aan een ernstig misdrijf. Een aantal jaren geleden was dat nog 12 procent. ‘Ik schrik hiervan’, stelt VVD'er Weekers. ‘Er zitten steeds zwaardere patiënten in tbs-klinieken, daarvan moeten we ons bewust zijn.’ Volgens de liberaal moet alles in het werk worden gesteld om de recidive weer omlaag te krijgen. ‘De verbeteringen die onlangs na het parlementaire tbs-onderzoek zijn afgesproken, moeten snel worden ingevoerd.’ Eerdmans, die overigens zijn LPF-zetel moet inleveren omdat hij zich kandidaat heeft gesteld voor de nieuwe partij EénNL, is eveneens geschokt. ‘Ik wil van minister Donner van Justitie weten hoe dit kon gebeuren.’ de Volkskrant BRON: Parlementaire Nieuwsbrief 21-09-2006