Hoi Hyper, bij deze een post (later dan gezegd, maar had het wat te druk om een goed onderbouwde post te maken) over het topic van politie.prikpagina.nl waar we uiteindelijk op delen psychiatrie belanden, in zoverre dat het niet meer interessant zou zijn mbtr tot politie,
Maar naar mijn mening weer wel op het gebied van discussie, en natuurlijk psychologie.
Voor de prikkers hier zal ik het kort samenvatten, hoewel in mindere mate voor onze discussie het verhaal van belang zal zijn.
Het originele topic op de politie pagina ging over een agent die 2 maal een erfenis had gehad van oude dames, die geen familie waren maar waar hij een tijdje voor had gezorgd.
Hier had Peter R. de Vries een item voor zijn tv-programma gemaakt.
(voor meer info kan je de topic op de politie pagina bekijken)
In ieder geval zo kwamen we uiteindelijk bij de vraag terecht dat een notaris die een testament opstelt, dit alleen mag als iemand nog bij het volle verstand is.
En kwam van mijn zijde de vraag hoe je dan kan bepalen dat iemand bij het volle verstand is?
Dit ontaarde in de ?discussie? tussen mij en Hyperactief.
Ik heb discussie tussen aanhalingstekens gezet omdat ik het niet oneens ben met dingen of in ieder geval de meeste, maar ik bij sommige dingen wat kantekeningen wil plaatsen.
Denk dat ik het zo?n beetje in een notendop eea samengevat heb, ter informatie ik ga verder op de laatste uitgebreide posting van hyperactief van politie.prik.pagina.nl
( http://www.prikpagina.nl/read.php?f=18&i=183953&t=183748 )
Dan is de structuur van mijn reactie misschien beter te volgen.
—-
Het probleem bij een wetenschap zoals psychologie, is dat omgeving een rol speelt.
Het functioneren van iemand kun je moeilijk los koppelen van de omgeving.
Wat dus in de ene omgeving een storing zou zijn is dat in de andere niet, dat betekend niet dat een storing die in India een pré is hier in Nederland geen storing is.
In ieder geval stellen mijn lesboeken als leidraad dat iets geen storing is zolang er door het individu of omgeving geen last van word ondervonden. Daarmee wil ik aangeven dat het geen falen is in de psychologie als er op die manier een diagnose gesteld word (de diagnose is klinkend), het gevaar zit hem natuurlijk wel als men bijvoorbeeld met vluchtelingen werkt, een bepaalde mate van onaangepast gedrag ligt dan misschien wel aan een heel andere oorzaak dan een stoornis, daarom zal in zo?n geval er ook goed gekeken moeten worden naar de persoon en diens bagage.
Dan nog de aantoonbaarheid, met een PET scan kan bijvoorbeeld wel schizofrenie aangetoond worden.
Echter de meeste stoornissen zijn (nog) niet zoals een medische oorzaak aan te tonen.
Maar neem ik dan een artikel uit wikipedia voor een omschrijving wat psychologie is
?Psychologie - een samenstelling uit het Griekse psyche (ziel) en logos (woord, gedachte, rede) - is de wetenschap van het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van de mens. (Voor de psychologie van dieren zie dierpsychologie).
Dan zie je ook dat met het over abstracte gegevens heeft, psychologie is op dat gebied lastig omdat bijvoorbeeld voor een depressie er een legio aan potentiële oorzaken zijn,
Waarbij je nog moet kijken per mens verschillend, want de ene laat zich minder ontmoedigen door een tegenslag dan een ander en dan kan het nog eens een combinatie zijn. Wat dat betreft is de DSM fijn omdat deze symptomen op een rij zet, overigen staat in de DSM-IV een door de APA opgenomen waarschuwing :
? De diagnostische categorieën,criteria en beschrijvingen kunnen alleen goed toegepast worden door degene die voldoende opleiding en ervaring hebben in het stellen van een psychiatrische diagnose. Het is van groot belang dat de DSM-IV niet op een mechanische wijze word gebruikt door onervaren en niet opgeleide personen. De diagnostische criteria zijn bedoeld als richtlijnen bij de beoordeling en niet om gebruikt te worden als een soort kookboek. Een classificatie is alleen betrouwbaar als de beoordelaar deze kan afwegen tegen zijn professionele ervaring.?
Waarbij dus ook het probleem duidelijk word dat een ?diagnose? bij psychologie zou inhouden dat deze aan subjectiviteit is onderworpen.
Dat is een aspect wat als het goed gaat goed kan uitpakken maar ?richtlijnen? zijn ook meteen een zwak punt want men heeft geen stabiel referentie kader meer (dat verklaard ook een deel waarom je 7 verschillende diagnoses kan krijgen)
Die subjectiviteit begint al in de scholing, iemand die aanhanger is van de systeemgeoriënteerde theorieën zal geneigd zijn om daar de oorzaak te zoeken etc.
En alle theorieën zit wel wat waarheid in, alleen komen ze op bepaalde punten weer te kort.
Persoonlijk zie ik veel in het humanisme, al is het maar omdat de mens zelf centraal staat, iets waar ik het idee heb dat in de huidige maatschappij schromelijk te kort geschoten word.
Maar kort samengevat vind ik door de materie waar psychologie over gaat het niet eerlijk om dit te vergelijken met een wetenschap waar (meestal) duidelijke diagnose herleid kunnen worden. Daarvoor zijn mensen in hun gedragingen simpelweg te gevarieerd. Hoe je dan diagnose kunt gaan legitimeren vraag ik me ook af, en ik denk dat daar alleen een antwoord op te schetsen is door iemand in zijn omgeving,en historie samen gecombineerd met clasificatie DSM, en een partij ervaring/ inlevingsvermogen te beoordelen en dat totaal beeld kan dan tot een diagnose leiden, niet erg bevredigend.
Dat stuk over medicatie, sluit ook aan op dit stukje, jij geeft het al aan als je in een tijd van verdriet naar psycholoog gaat bestaat het gevaar dat men fout classificeert, echter heeft dan of de patiënt de situatie fout geschetst of de psych zijn/haar huiswerk niet goed gedaan. Overigens kan pathologische rouw natuurlijk ook het probleem zijn in je voorbeeld, maar dat is allemaal weer van de omstandigheden (die o zo belangrijk zijn) afhankelijk. Verder ging het over onderdrukking van de symptomen, en daar zijn we allebei het over eens dat symptomen bestrijden (of onderdrukken) geen nut heeft als je de oorzaak niet aan kan pakken. Daarbij zijn (als ik men lesboeken goed begrijp) er veels te veel bijwerking bij de meeste medicaties om daar lichtvaardig toe over te gaan. Als het alleen maar om het geld gaat dan denk ik dat mensen die het daarom voorschrijven bij zichzelf te raden moeten gaan of ze wel het juiste beroep hebben, het nadeel zal ook wel een stuk zijn dat ?praten? en ?luisteren? vaak meer tijd kosten dan men wil gebruiken.
nou ik ga maar eens hier aan het werk, geloof dat ik het meeste de revue heb laten passeren en dan zie ik tzt wel weer een reactie.
Grtz Plukkie