Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

TV TIP: Zembla, Levensgevaarlijke Pubers !!!

• Hyperactief A-P

Zondagavond a.s. op Nederland 3 om 22:10 uur de falende PIJ maatregel (jeugd TBS) voor jongeren, overigens geldt voor volwassenen TBS precies dezelfde ondeskundigheid en weet men ook niet wat werkt na ± 80 jaar TBR/ TBS… Groetjes v Hyperactief

Zembla - Levensgevaarlijke pubers zondag 15 oktober 2006

Een 15-jarige jongen steekt bij een gewelddadige roofoverval de caissière dood. Hij krijgt jeugd-tbs opgelegd. In de gevangenis zal hij behandeld worden, zo belooft de kinderrechter. Maar is dat wel zo?

Jongens van 14 of 15 jaar die iemand verkrachten, een moord of een roofoverval plegen, krijgen van de kinderrechter meestal de zwaarste en langste straf: jeugd-tbs. Dat betekent: gevangenisstraf én een intensieve behandeling zodat ze weer als goede burgers de maatschappij in gaan. Maar gebeurt dat ook?

Bijna alle jeugd-tbs?ers gaan - eenmaal terug op straat - weer ernstig in de fout. ZEMBLA sprak met jongeren die vastzitten, met hun ouders, hulpverleners en deskundigen op het gebied van de jeugd-tbs. En er is maar één conclusie mogelijk: de behandeling tijdens de jeugd-tbs (in het jargon: de PIJ-maatregel) is niet adequaat. Sterker nog, veel van de ernstig psychisch gestoorde jongens worden helemaal niet behandeld.

Slechts één van de veertien gevangenissen waar gevaarlijke jonge crimineeltjes zitten, heeft een jeugdpsychiater in vaste dienst. Bijna overal worden groepen van twaalf zeer moeilijke jongens enkel begeleid door twee groepsleiders (vaak ook nog zonder geschikte opleiding). Bovendien weet niemand of de behandeling die deze pubers krijgen, werkt. Dat is nooit uitgezocht.

Prof. T. Doreleijers, hoogleraar kinder? en jeugdpsychiatrie vindt dat jeugd-tbs niet werkt: ?We weten dat van de jongeren die lange tijd opgesloten hebben gezeten zo?n 80 procent uiteindelijk recidiveert.? Uit onderzoek blijkt dat de jongens zelfs gevaarlijker worden in de gevangenis: ?Je ziet dat ze veel slechte dingen van elkaar leren. Bovendien dragen sommige psychotherapieën ertoe bij dat ze alleen maar meer gaan manipuleren.?

Jeugdpsychiater H. Backer werkt twee dagen in de week in jeugdgevangenis De Doggershoek en bevestigt dat hij de jongens maar weinig kan bieden: ?Ik kan van een moordenaar geen padvinder maken, maar als hij daarna een bank overvalt, dan heb ik een ernstiger delict kunnen voorkomen.?

Eddy heeft op 16-jarige leeftijd iemand doodgestoken. De kinderrechter veroordeelde hem tot jeugd-tbs. Zijn ouders vertellen in ZEMBLA dat ze geen vertrouwen hebben in een goede afloop. ?Hoe kan een psychiater, die verantwoordelijk is voor tweehonderd kinderen, nou iets betekenen voor onze jongen? Ik kan niet garanderen dat mijn zoon, als hij straks vrijkomt, op het rechte pad blijft.?

ZEMBLA: ?Levensgevaarlijke pubers?, zondag 15 oktober 2006 om 22.10 uur bij de VARA/NPS op Nederland 3.

Samenstelling & regie: Nicolien Herblot

Research: Manon Blaas

Eindredactie: Kees Driehuis BRON: http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_detail.jsp?maintopic=424&subtopic=4177

• Hyperactief A-P

Ik heb zelf zondagavond het programma nog niet kunnen kijken, moet dat in de herhaling nog doen. Maar het beeld wat hieronder geschetst wordt over de PIj maatregel onderschrijf ik helemaal. Ik ken diverse PIJ jongeren, of die dit boven hun hoofd hebben hangen, maar deze maatschappij investeerd niet in jongeren maar verkloot ze. Wat betreft de bemoeizorg wat die VVDer onderaan zegt, ben ik het niet eens. Want bemoeizorg zonder kansen leidt tot NIETS !!! Groetjes v Hyperactief

Jeugd krijgt te snel tbs

Door GIJS KOREVAAR

UTRECHT - Honderden jongeren krijgen ten onrechte jeugd-tbs opgelegd, omdat alternatieven als ambulante zorg ontbreken.

Dat zeggen gedragswetenschappers, kinderrechters en directeuren van jeugdinrichtingen. Het onderwerp kwam dit weekeinde aan de orde bij de presentatie van het boekje PIJnpuntenplan van PvdA-Kamerlid Kalsbeek over Plaatsing in een Inrichting voor Jeugdigen (PIJ), de zwaarste maatregel in het strafrecht voor jongeren. Het is een soort tbs, voor hooguit zes jaar.

Volgens Kalsbeek wordt er veel te weinig geld uitgetrokken voor preventie, begeleiding en behandeling van ontspoorde jongeren. ,,Hard gesteld: de samenleving heeft geen aandacht voor deze klootzakjes.’’

Deskundigen vinden niet de PIJ-maatregel het probleem, maar het ontbreken van alternatieven. De Rotterdamse kinderrechter Van de Water geeft toe daarom deze maatregel veel te vaak op te leggen. Johan Krist, directeur van justitiële jeugdinrichting De Sprengen: ,,Jongens die bijna niets hebben gedaan, zitten bij ons jarenlang vast.’’

De PIJis ingevoerd om een kleine groep jeugdcriminelen te behandelen, maar er zitten nu meer dan 800 jongeren met een PIJ-maatregel vast. Het aantal dat lang wordt opgesloten, neemt jaarlijks toe. ,,Inrichtingen zouden alleen achterwacht moeten zijn voor de zwaarste gevallen,’’ zegt Hans Jagers van jeugdinrichting De Sprengen.

VVD-Kamerlid Visser wil dat de overheid veel meer geld steekt in wetenschappelijk onderzoek naar een effectieve behandelingsmethode.

Kamerlid Corüz van de VVD onderstreept dat de PIJ alleen is bedoeld voor de zwaarste categorie. ,,Voor de lichtere gevallen moeten we veel eerder beginnen met bemoeizorg en behandeling. ’’ BRON: www.ad.nl zondag 15 oktober 2006.