Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Verplicht camera/geluidsopname bij therapie ?

• Moeder

Onlangs was ik wederom verrast door het feit, dat wanneer iemand een EMDR en/of Delict-scenario ondergaat…. deze bij de 2e sessie door de behandelaars erop wordt gewezen, dat deze met camera- en geluidsmateriaal wensen te worden opgenomen !!!!

De persoon ('patiënt') in kwestie wil dit pertinent weigeren, omdat deze het NIET nodig acht en wenst, om dit materiaal voor derden en/of in opleiding verkerende behandelaars prijs te geven………. dit i.v.m. zijn/haar privacy.

Op deze manier gaat een ‘patiënt’ met goede moed zijn therapie aan…. maar wordt deze teleurgesteld wanneer ze video en band-materiaal wensen….. en dus is deze ‘patiënt’ NIET meer gemotiveerd om verder te gaan met zijn/haar therapie….. hetgeen door de behandelaars meteen wordt omschreven als Therapie-weigering !

Ik vind de methode video- en geluidsopname ook absurd !!!… tenslotte mag je als bezoeker OOK GEEN video/dvd camera meenemen…… want daar worden ze zelf (behandelaars) ook paranoia van !!! + dat hetgeen zij te verbergen hebben dan op openbaar video-en beeldmateriaal zou staan.

Dus wat mij betreft: Gelijke monniken Gelijke kappen !!!!…

Groetjes Moeder

• Hyperactief A-P

Hoi Moeder, ik kan me heel goed voorstellen dat beeld/ geluidopname's door mensen die dat moeten ondergaan geweigerd worden, als ze willen filmen voor hun eigen therapie dan moeten ze maar naar Artis gaan om de apen te bestuderen. Ook bij jeugdigen met problemen wil men nog wel eens voorstellen thuis alles te filmen, en dat zou ik dus ook ten aller tijde weigeren. Je weet nooit waar zulke beelden terecht komen, laat ze daarnaast eerst maar eens bewijzen dat ze therapie goed toe kunnen passen, want als dat door iemand afgenomen wordt waar de verstandhouding al verkeerd mee is, dan heeft het hele gebeuren geen effect, dan kunnen ze er beter een horror over “behandelaars” van maken… Groetjes v Hyperactief

• Moeder

Hoi Hyper,

Dus het is NIET verplicht om als ‘patiënt’ zijnde je te moeten laten onderwerpen aan hun voorstel om alles op te nemen via beeld- en geluidsmateriaal ?

Voor zover ik het begrepen heb, willen ze het bij de ‘patiënten’ doen overkomen dat het opgenomen materiaal slechts in het belang van de ‘patiënt’ is…. op deze manier beloven ze de ‘patiënt’ …. dat het terugkijken naar hun eigen beelden bespreekbaar kan worden gemaakt….. zodat de ‘patiënt’ inzicht krijgt in zijn/haar therapie.

Is het overigens de normale gang van zaken, dat deze EMDR/ Delict-scenario's op beeld- en geluids materiaal worden opgenomen ?

De behandelaars kennende…. proberen ze je al gauw wijs te maken… dat dit een onderdeel c.q. standaard-vorm van de therapie is.

Kan je mij hier wat meer over vertellen ?…. is dit idd een standaard, danwel onderdeel vorm van behandeling ?

Groetjes Moeder

• Hyperactief A-P

Hoi Hyper,

Dus het is NIET verplicht om als ‘patiënt’ zijnde je te moeten laten onderwerpen aan hun voorstel om alles op te nemen via beeld- en geluidsmateriaal ?

Voor zover ik het begrepen heb, willen ze het bij de ‘patiënten’ doen overkomen dat het opgenomen materiaal slechts in het belang van de ‘patiënt’ is…. op deze manier beloven ze de ‘patiënt’ …. dat het terugkijken naar hun eigen beelden bespreekbaar kan worden gemaakt….. zodat de ‘patiënt’ inzicht krijgt in zijn/haar therapie. Aldus: Moeder.

Hoi Moeder, ik heb me ff verder zitten verdiepen in EMDR, en wat ik er tot nu toe over gelezen heb, maakt bandopnamen deel uit van EMDR. Allereerst zoals ik al eerder schreef is de vertrouwensband tussen therapeut en “patiënt” van het allergrootste belang. Is die vertrouwensband er niet, dan is welke therapie dan ook bij voorbaat gedoemt te mislukken. Uiteraard is het niet verplicht je hieraan te onderwerpen, al zou dat in kliniek al gauw als onwil afgedaan worden of gezien worden de communicatie c.q. medewerking te verstoren, ook al heb je nog zulke gegronde redenen. Is die vertrouwensband er wel, dan zou de persoon in kwestie de therapeut kenbaar kunnen maken dat hij/ zij zwart op wit ondertekend krijgt dat deze opnamen alleen het doel van de therapie mogen dienen en dat gebruik daarbuiten niet toegestaan is. Dit moet voor een rechtvaardige therapeut geen belemmering zijn, het komt het wederzijdse vertrouwen wat een absolute voorwaarde voor het slagen is alleen maar ten goede.

Is het overigens de normale gang van zaken, dat deze EMDR/ Delict-scenario's op beeld- en geluids materiaal worden opgenomen ?

De behandelaars kennende…. proberen ze je al gauw wijs te maken… dat dit een onderdeel c.q. standaard-vorm van de therapie is.

Kan je mij hier wat meer over vertellen ?…. is dit idd een standaard, danwel onderdeel vorm van behandeling ? Aldus: Moeder.

Zoals ik al hierboven schreef zijn bandopnamen een onderdeel van EMDR, of het bestaat uit geluid en/ of beeld heb ik nog niet kunnen ontcijferen, zo ver ben ik nog niet. Wel een heel belangrijk item wat ik je ook niet wil onthouden is de kans van slagen zonder medicatie wat in een onderzoek (zie tussen de haakjes achter de schuingedrukte tekst) is aangetoond, daarachter staat de titel/ uitgever en ISBN van een vrij compleet boek hierover.

EMDR leidde tot twee keer zoveel afname van klachten in de helft van het aantal sessies in vergelijking met een groep cliënten die een combinatie van individuele en groepstherapie en medicatie kregen. (Marcus e.a., 1997)BRON: Met andere ogen bekeken, EMDR een nieuwe doeltreffende therapie voor het genezen van emotionele problemen, Peter Baldé, Uitgeverij Elmar B.V. Rijswijk, ISBN: 90-389-1149-1 (Blz.: 120) Groetjes v Hyperactief

• Moeder

Hoi Hyper,

Hee, fantastisch weer die uitleg van je !!…. hier kan ik tenminste wat mee !!!

Heb je weer supergoed onderbouwd en nagezocht !!! COMPLIMENT !

Heb deze topics uitgeprint….. gaat mee in het stapeltje voor eind November.. ha ha. ( je weet wat ik hiermee bedoel)

Anderzijds bedacht ik ineens…. als zij al een ‘patiënt’ bestempelen als paranoïde zijnde… dat zij met deze methode camera/beeldopnamen, hiermee alleen maar het

probleem paranoïde verergeren…. dus het paranoïde gevoel bij de ‘patiënt’ hiermee versterken !!

Hieruit blijkt dan wel, dat m.i. er onzorgvuldig met deze methode wordt omgegaan,

en deze klakkeloos wordt toegepast in het belang van de behandelaars, i.p.v. eerst

eens uit te zoeken of deze methode ‘heilzaam’ is voor de desbetreffende ‘patiënt’ .

Voorop staat dus weer.. het belang van de behandelaars en NIET van de ‘ patiënt ’

Overigens wat je omschrijft over het zwart op wit ondertekenen…… daar hebben de behandelaars het niet zo op (zoals je weet)…. want hiermee zou men natuurlijk zout in hun eigen ogen kunnen strooien….. en een kopie van hun verklaring hierover geven ze ook liever niet af…… ze houden nogal van geheimzinnige en duistere praktijken.

Groetjes Moeder

• Hyperactief A-P

Hoi Moeder, THNX voor het compliment, en wat betreft van dat paranoïde, daar heb je wel een punt, maar volgens mij is EMDR meer ontworpen voor andere praktijken dan TBS klinieken, en is het daarbinnen weer het zoveelste uitprobeersel. Want ja na 80 jaar TBR/ TBS en dan nog steeds niet weten wat wel of wat niet werkt daar blijft men natuurlijk niet mee wegkomen. En breek me de bek niet open over duistere praktijken.:( Maar succes met je printje.:D Groetjes v Hyperactief:)

• Moeder

Hoi Hyper,

Ja daar zeg je weer wat…. het zoveelste uitprobeersel (EMDR)….. binnen de klinieken, …kunnen ze weer dikke declaraties bij de staat indienen en/of extra subsidie binnenslepen…. omdat zij weer zogenaamd een nieuwe methode in de klinieken ten uitvoer brengen…… en dàt onder het mom van dat zij ‘uiteraard’ in het belang van de ‘patiënten’ en samenleving werken.

Ze vertellen er dan m.i. NIET bij, dat deze therapie voor hun eigen belangen is….

en deze weer extra bonus-geld oplevert per uitgevoerde therapie !

Het creëren van eigen werkzaamheden in welke vorm van ‘nieuwe’ therapie dan ook… wordt wederom aan de belastingbetaler doorberekend.

Dat ze na 80 jaar TBR/TBS nog steeds niet weten wat er nu wél of juist niet werkt…. bewijst des te meer, dat er maar wat wordt aangemodderd in de psychiatrie…. en de Ned. Staat en burgers hier tientallen miljoenen aan weggooien.

Hopelijk zal de DVD “ Psychiatrie een industrie des doods ” hiermee uitkomst bieden.

Groetjes Moeder.

• Hyperactief A-P

Was het maar tientallen miljoenen Moeder, maar daar redt je het in de verste verte niet mee, voor de rest niets aan toe te voegen. Groetjes v Hyperactief