Hoi Hyper,
Dus het is NIET verplicht om als ‘patiënt’ zijnde je te moeten laten onderwerpen aan hun voorstel om alles op te nemen via beeld- en geluidsmateriaal ?
Voor zover ik het begrepen heb, willen ze het bij de ‘patiënten’ doen overkomen dat het opgenomen materiaal slechts in het belang van de ‘patiënt’ is…. op deze manier beloven ze de ‘patiënt’ …. dat het terugkijken naar hun eigen beelden bespreekbaar kan worden gemaakt….. zodat de ‘patiënt’ inzicht krijgt in zijn/haar therapie. Aldus: Moeder.
Hoi Moeder, ik heb me ff verder zitten verdiepen in EMDR, en wat ik er tot nu toe over gelezen heb, maakt bandopnamen deel uit van EMDR. Allereerst zoals ik al eerder schreef is de vertrouwensband tussen therapeut en “patiënt” van het allergrootste belang. Is die vertrouwensband er niet, dan is welke therapie dan ook bij voorbaat gedoemt te mislukken. Uiteraard is het niet verplicht je hieraan te onderwerpen, al zou dat in kliniek al gauw als onwil afgedaan worden of gezien worden de communicatie c.q. medewerking te verstoren, ook al heb je nog zulke gegronde redenen. Is die vertrouwensband er wel, dan zou de persoon in kwestie de therapeut kenbaar kunnen maken dat hij/ zij zwart op wit ondertekend krijgt dat deze opnamen alleen het doel van de therapie mogen dienen en dat gebruik daarbuiten niet toegestaan is. Dit moet voor een rechtvaardige therapeut geen belemmering zijn, het komt het wederzijdse vertrouwen wat een absolute voorwaarde voor het slagen is alleen maar ten goede.
Is het overigens de normale gang van zaken, dat deze EMDR/ Delict-scenario's op beeld- en geluids materiaal worden opgenomen ?
De behandelaars kennende…. proberen ze je al gauw wijs te maken… dat dit een onderdeel c.q. standaard-vorm van de therapie is.
Kan je mij hier wat meer over vertellen ?…. is dit idd een standaard, danwel onderdeel vorm van behandeling ? Aldus: Moeder.
Zoals ik al hierboven schreef zijn bandopnamen een onderdeel van EMDR, of het bestaat uit geluid en/ of beeld heb ik nog niet kunnen ontcijferen, zo ver ben ik nog niet. Wel een heel belangrijk item wat ik je ook niet wil onthouden is de kans van slagen zonder medicatie wat in een onderzoek (zie tussen de haakjes achter de schuingedrukte tekst) is aangetoond, daarachter staat de titel/ uitgever en ISBN van een vrij compleet boek hierover.
EMDR leidde tot twee keer zoveel afname van klachten in de helft van het aantal sessies in vergelijking met een groep cliënten die een combinatie van individuele en groepstherapie en medicatie kregen. (Marcus e.a., 1997)BRON: Met andere ogen bekeken, EMDR een nieuwe doeltreffende therapie voor het genezen van emotionele problemen, Peter Baldé, Uitgeverij Elmar B.V. Rijswijk, ISBN: 90-389-1149-1 (Blz.: 120) Groetjes v Hyperactief