Hieronder deel 1 van een schrijnend verhaal over een 13 jarige jongen die door een psychiatrisch pseudo-etiket is getekend voor het leven. Direct onder deze posting komt het vervolg hierop wat vandaag in de Metro stond. De insteek van deze discussie is, dit soort “scholen” richten mijnsinziens meer schade aan dan ze goed doen, en het zou een goede zaak zijn als dit soort “scholen” verdwijnen… Groetjes v Hyperactief
?Ik hoorde hem alleen schreeuwen?
Thomas (13) al anderhalf jaar thuis door ?foute? diagnose.
?KINDEREN KRIJGEN veel te snel een ADHD label.? Althans, dat standpunt wordt door de anti-psychiatrielobby vaak ingenomen. Daarnaast blijkt ADHD regelmatig verward te worden met hoogbegaafdheid.
De tegenstrijdigheid die kan ontstaan door een ?verkeerde? diagnose kan desastreus zijn, zoals in het geval van Thomas. De dertienjarige jongen uit Purmerend zit nu ruim anderhalf jaar thuis omdat hij, volgens zijn moeder onterecht, voor ADHD-patiënt wordt aangezien. Thomas wordt in groep zeven door zijn basisschool betiteld als druk en brutaal. Het duurt niet lang voordat ADHD als optie voorbijkomt en Thomas? moeder Gerritdien van O. laat hem testen door twee onafhankelijke bureaus. De diagnose ADHD wordt door beiden niet gesteld en Van O. wordt geadviseerd hem in te schrijven bij het Academisch centrum voor kinderen jeugdpsychiatrie Bascule in Duivendrecht.
Weigeren
? Middelbare scholen mogen kinderen weigeren met een zogenoemd ?rugzakje? (leerlinggebonden financiering) die Thomas ook heeft. Ze kunnen dat doen als ze niet denken dat ze geschikt onderwijs kunnen bieden voor het kind.
In de instelling, waar Thomas door de week intern behandeld wordt en naar school gaat, valt al snel het woord medicatie. ?Ik wist sowieso niet dat hij voor ADHD zou worden behandeld, ik dacht dat ze zijn emotionele problemen zouden aanpakken. Volgens de artsen moesten zijn impulsen worden onderdrukt met medicijnen?, vertelt Van O.
Als hij een paar maanden aan de medicatie zit herkent ze haar eigen kind niet meer. ?Hij werd agressief, vaak hoorde ik hem aan de telefoon alleen maar schreeuwen.? Uiteindelijk haalt ze hem van de
school af.
Capaciteiten
Lianne Hoogeveen, ontwikkelingspsycholoog bij het Centrum Begaafdheids Onderzoek, onderzocht Thomas nadat hij maandenlang ADHD medicatie kreeg. ?Uit mijn onderzoek blijkt dat hij goede capaciteiten heeft, zich wel kan concentreren en hij prima de havo kan doen.?
Hoogeveen ziet op dit moment geen sterke aanwijzingen voor hoogbegaafdheid. ?Hij presteert nu niet op hoogbegaafd niveau, maar dat kan ook komen doordat de omstandigheden hem beïnvloed hebben. Als ik hem nu zo zie, kan ik me erg goed voorstellen dat hij storend gedrag vertoonde, omdat hij qua leren niet aan zijn trekken kwam.?
Ze bevestigt ook het vermoeden dat Thomas niet het enige geval is. ?Jazeker, het is een bekend verschijnsel dat ADHD en hoogbegaafdheid worden verward.? Hoogleraar psychiatrie Buitelaar noemt de stelling echter onzin. ?Ouders willen het
misschien graag denken, maar de symptomen komen absoluut niet overeen.?
Protocol
Eerste geneeskundige Anne-Pauline Cohen van de Bascule bestrijdt dat de diagnose ADHD verkeerd was. ?De diagnose die wij hebben gesteld is volgens het protocol tot stand gekomen, en ook de medicatie is volgens de regels gegaan.?
Thomas? moeder diende na zijn vertrek een klacht hierover in bij de klachtencommissie, die uit interne en externe personen bestaat. ?Deze klacht is behandeld en de klachtencommissie heeft hem op alle punten ongegrond verklaard?, aldus mevrouw Cohen.
Meest schokkend in dit verhaal is volgens ontwikkelingspsycholoog Hoogeveen dat Thomas nu thuis zit. Sinds zijn moeder hem van de Bascule haalde wil geen enkele middelbare school hem aannemen. Hoogeveen: ?Hij kan naar een reguliere middelbare school, maar het lijkt alsof er, doordat hij intern heeft gezeten, al wordt geconcludeerd dat hij niet kan functioneren. Ze durven het niet aan.?
Thomas is een gefingeerde naam. BRON: www.metronieuws.nl/ Vrijdag 24 November, editie Amsterdam. Lees maandag in Metro het interview met Thomas? moeder (wordt hieronder vervolgt)