Hoi allemaal,
Ik heb vorige week een brief gekregen van de school van mijn zoon (van 14 jaar) voor herindicatie voor cluster 4/rugzakje. Het is de bedoeling dat ik binnen 2 weken de papieren invul en terug stuur naar school. School stuurt het dan weer door naar de commissie voor de indicatiestelling.
Wat ik me afvraag is of ik het kan maken (en wat de eventuele gevolgen zijn) om de herindicatie niet meer aan te vragen. De huidige indicatie loopt tot het eind van dit schooljaar en we willen hem eigenlijk niet nog een jaar op deze school hebben.
De gegevens die ik zou moeten opsturen heb ik af en toe ook wat moeite mee.
Psychodiagnostisch en/of psychiatrisch onderzoek.
(Het laatste contact met de kinderpsychiatrie is ruim drie jaar geleden.)
Eventuele onderzoekgegevens van maatschappelijk werk.
(Hebben we ook niet)
Gegevens uit de jeugdzorg en/of kinderpsychiatrie over de hulpverlening.
(Ook al ruim drie jaar oud.)
Onderwijskundig rapport en eventueel gegevens uit de zorgsector.
Het aanmeldingsformulier voor ouders bestemd voor CVI van het REC.
Hierin staan de naam en adresgegevens van het kind en ouders.
En de volgende vragen:
Waarom heeft het kind speciale hulp nodig op school?
Wat zijn de problemen?
Welke hulp heeft het kind al gekregen?
De volgende dingen moeten ook worden ingevuld op de bijlage van dit formulier:
Vrije tijd:
- De omgang met leeftijdgenoten buiten schooltijden.
- Vrijetijdsbesteding, wat doet hij / zij buiten schooltijden?
Welke hulp heeft hij / zij gekregen in de periode dat hij / zij binnen het speciaal onderwijs zat of gebruik heeft gemaakt van de rugzak (LGF) Het gaat hierbij om hulpverlening buiten school en het resultaat van de hulpverlening.
Bijvoorbeeld: Logeerhuis, De Reeve, Medicatie, Bureau Jeugdzorg, Meerkanten, PGB, budo-training.
Als er nog recente verslagen zijn, die nog niet in het bezit zijn van de school, zou u die dan mee willen sturen.
Thuissituatie:
- Gezinssamenstelling
- Omgang met ouders / verzorgers
- Omgang met broers en zussen
- Bijzondere gebeurtenissen in de afgelopen 2 jaar
Overige opmerkingen.
Gedragsvragenlijst voor kinderen van 6 - 18 jaar
In de gedragsvragenlijst staan voornamelijk vragen over het gedrag van het kind thuis. ( Ook willen ze het beroep van de ouders weten…??)
Ik heb nogal moeite met die vragen over privézaken van mijn zoon en ons gezin. En mijn zoon wil ook niet dat ik die dingen over hem invul en opstuur naar zijn school.
Hij zit overigens intussen anderhalve maand op zijn nieuwe school en het gaat weer steeds moeilijker. Op school doet hij vrijwel niets, omdat hij zich daar niet kan (en wil !!!) concentreren. Thuis probeert hij wel zo veel mogelijk zijn schoolwerk bij te werken. Hij vindt de kinderen in zijn klas gestoord, op één meisje na.
Groetjes van Zita