Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

herindicatie cluster 4/rugzakje

• zita

Hoi allemaal,

Ik heb vorige week een brief gekregen van de school van mijn zoon (van 14 jaar) voor herindicatie voor cluster 4/rugzakje. Het is de bedoeling dat ik binnen 2 weken de papieren invul en terug stuur naar school. School stuurt het dan weer door naar de commissie voor de indicatiestelling.

Wat ik me afvraag is of ik het kan maken (en wat de eventuele gevolgen zijn) om de herindicatie niet meer aan te vragen. De huidige indicatie loopt tot het eind van dit schooljaar en we willen hem eigenlijk niet nog een jaar op deze school hebben.

De gegevens die ik zou moeten opsturen heb ik af en toe ook wat moeite mee.

Psychodiagnostisch en/of psychiatrisch onderzoek.

(Het laatste contact met de kinderpsychiatrie is ruim drie jaar geleden.)

Eventuele onderzoekgegevens van maatschappelijk werk.

(Hebben we ook niet)

Gegevens uit de jeugdzorg en/of kinderpsychiatrie over de hulpverlening.

(Ook al ruim drie jaar oud.)

Onderwijskundig rapport en eventueel gegevens uit de zorgsector.

Het aanmeldingsformulier voor ouders bestemd voor CVI van het REC.

Hierin staan de naam en adresgegevens van het kind en ouders.

En de volgende vragen:

Waarom heeft het kind speciale hulp nodig op school?

Wat zijn de problemen?

Welke hulp heeft het kind al gekregen?

De volgende dingen moeten ook worden ingevuld op de bijlage van dit formulier:

Vrije tijd:

- De omgang met leeftijdgenoten buiten schooltijden.

- Vrijetijdsbesteding, wat doet hij / zij buiten schooltijden?

Welke hulp heeft hij / zij gekregen in de periode dat hij / zij binnen het speciaal onderwijs zat of gebruik heeft gemaakt van de rugzak (LGF) Het gaat hierbij om hulpverlening buiten school en het resultaat van de hulpverlening.

Bijvoorbeeld: Logeerhuis, De Reeve, Medicatie, Bureau Jeugdzorg, Meerkanten, PGB, budo-training.

Als er nog recente verslagen zijn, die nog niet in het bezit zijn van de school, zou u die dan mee willen sturen.

Thuissituatie:

- Gezinssamenstelling

- Omgang met ouders / verzorgers

- Omgang met broers en zussen

- Bijzondere gebeurtenissen in de afgelopen 2 jaar

Overige opmerkingen.

Gedragsvragenlijst voor kinderen van 6 - 18 jaar

In de gedragsvragenlijst staan voornamelijk vragen over het gedrag van het kind thuis. ( Ook willen ze het beroep van de ouders weten…??)

Ik heb nogal moeite met die vragen over privézaken van mijn zoon en ons gezin. En mijn zoon wil ook niet dat ik die dingen over hem invul en opstuur naar zijn school.

Hij zit overigens intussen anderhalve maand op zijn nieuwe school en het gaat weer steeds moeilijker. Op school doet hij vrijwel niets, omdat hij zich daar niet kan (en wil !!!) concentreren. Thuis probeert hij wel zo veel mogelijk zijn schoolwerk bij te werken. Hij vindt de kinderen in zijn klas gestoord, op één meisje na.

Groetjes van Zita

• Hyperactief A-P

Pfffff zita, niet te flitsen, ik heb al eens eerder gezegt van Staat der Nederlanden naar Stasi der Nederlanden, en daar overdrijf ik niets mee. De Stasi zou jaloers geweest zijn op de zogenaamde hulpverlening, het is te triest voor woorden dat dit in Nederland anno 2006 getolereerd wordt. Je weet je vast nog wel dat verhaal van die mensen te herinneren die ik bijgestaan heb, waarvan de man des huizes destijds onder een Oostblok dictatuur geleden heeft. En de hulpverlening alhier waaronder de Raad/ Jeugdzorg etc. alhier wat hij in de postcode dikke boeken dossiers van zijn huidige vrouw alhier gelezen had als erger omschreef dan aldaar de geheime dienst werkte. Dat zegt genoeg…

Maar goed is nog geen antwoordt op jou vraag. Jij vraagt wat voor gevolgen dat kan hebben. Is moeilijk te beantwoorden met de info die je nu geeft, want als jij hem niet meer op die school wil hebben en er geen Jeugdzorg instanties bij betrokken zijn en jij zekerheid heb dat die elders op school terecht kan, dan zou ik het lekker in de papierbak gooien. Overigens heb ik heel veel van dit soort vragenlijsten bij instanties in het verleden leeg terug gegeven met de mededeling dat ik niet aan deze praktijken mee doe, heb mezelf daar ook wel dingen mee door de neus geboord, maar dat was de keuze die wij maakten. Als jij dat rugzakje niet echt nodig heb, zou ik persoonlijk de open haard er een plezier mee doen, of als je het wel nodig heb bij echt gevoelige dingen invullen N.V.T. oftewel niet van toepassing. Maar een echt waardeoordeel kan ik zo niet vellen. Groetjes v Hyperactief

• zita

Hoi Hyperactief,

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb helaas nog geen garantie dat hij op een school terecht kan. Wat we willen zal waarschijnlijk niet makkelijk worden.

We willen proberen voor elkaar te krijgen dat hij volgend schooljaar (dan is hij net 15 jaar) al naar het MBO mag. Hij wil dan 1 dag per week leren en 4 dagen werken (of stage). We zullen dan dus dispensatie moeten vragen bij de leerplichtambtenaar omdat hij met 15 jaar eigenlijk nog 5 dagen per week naar school moet.

Ik ben in principe niet van plan allerlei persoolijke gegevens over de thuissituatie te geven. Als ik besluit de formulieren in te sturen vul ik alleen de informatie in die voor mijn gevoel van belang is wat betreft het functioneren van mijn zoon op school.

Het lastige is dat ze tegenwoordig ook al rugzakjes hebben voor het MBO. Het is dus mogelijk dat op basis van zijn verleden, het MBO het alleen met hem aandurft als hij een rugzakje heeft.

Aan de andere kant kan die indicatie er juist voor zorgen dat zijn school niet helpt hem naar het MBO te krijgen, omdat ze dan ook weer een leerling kwijt zijn.

Ik ga begin volgende maand een gesprek aanvragen met de orthopedagoog op zijn huidige school en het MBO waar we hem op willen hebben en de leerplichtambtenaar. Misschien is het wel verstandig om die gesprekken af te wachten voor ik iets onderneem wat betreft het rugzakje.

Groetjes van Zita

• Hyperactief A-P

Hoi zita geen dank, ik heb net even nagekeken over die cluster 4 scholen, en ja daar vallen ook de psychiatrische scholen onder. Over het rugzakje gebeuren aangaande MBO heb ik geen ervaring mee en ook geen kennis over, kan je op dat gebied dus niet echt een passend advies geven. Ik hoop wel dat je het vervolg hierop met ons wil blijven delen, want wat me tegen de borst stuit is dat door al die misselijkmakende rapportage's je tegen een bureaucratische muur sie zijn weerga niet kent op kan lopen, en je kind uiteindelijk tussen wal en schip kan belanden omdat niemand het aandurft. Ik wens je succes, en wat het laatste betreft, misschien krijg je i.d.d. dan meer duidelijkheid als je dat gesprek afwacht. Misschien komen er met de tijd nog mensen voorbij die wel met dit bijltje gehakt hebben, en hun ervaring c.q. kennis daarover willen delen. Groetjes v Hyperactief