Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Elektrashock behandeling of mishandeling ???

• Hyperactief A-P

Hieronder een stukje van afgelopen vrijdag onderaan op de voorpagina van Metro. En voor Max, jij bent toch niet de GGZ Max uit het stuk.:? Groetjes v Hyperactief;)

Aantal elektroshock-behandelingen stijgt

BEHANDELING van patiënten met elektroconvulsietherapie (ECT,een kortdurende elektronische stroomstoot)komt steeds vaker voor in Nederland.Experts bevestigen tegenover Metro dat deze behandeling vaker wordt toegepast bij verschillende psychiatrische aandoeningen,maar het precieze aantal wordt niet meer bijgehouden. De ECT-behandelingen,kortweg ook wel elektroshocks genoemd, blijken nog steeds omstreden vanwege de bijwerkingen.

“Ik vind het eerder zorgelijk dat deze methode slecht bereikbaar is voor patiënten die er baat bij hebben.” MAX STERK van GGZ Buiten Amstel.

Volgens tegenstanders is bewezen dat de therapie blijvend hersenletsel veroorzaakt.Voorstanders zijn echter van mening dat de elektroshock-behandeling wèl betrouwbaar is.Onder hen is psychiater Walter van den Broek:“ECT wordt steeds vaker toegepast,zowel het aantal behandellocaties als patiënten zal de laatste jaren toegenomen zijn.Ik denk dat er tussen de vier-en vijfhonderd mensen worden behandeld per jaar en dat het aantal locaties is gestegen naar rond de twintig.Dit klopt ook wel, want de behandeling wordt steeds beter.” BRON: Metro (editie Amsterdam) vrijdag 16 februarie 2007 www.metronieuws.nl MACHTELD VEEN Metro-verslaggever.

• Hyperactief A-P

Hieronder het iets uitgebreidere stukje uit de landelijke Metro van afgelopen vrijdag, de onderste alinea over patiëntenvereniging Pandora en daarboven een klein stukje van de GGZ Buiten Amstel woordvoerder stond niet in de Amsterdamse versie. Groetjes v Hyperactief

Meer elektroshocks

Experts bevestigen tegenover Metro dat er de laatste jaren vaker gebruik wordt gemaakt van elektroshocks, een omstreden therapie in de psychiatrie.

Behandeling van patiënten met elektroconvulsietherapie (ECT, een kortdurende elektronische stroomstoot) komt steeds vaker voor in Nederland. Experts bevestigen tegenover Metro dat deze behandeling vaker wordt toegepast bij verschillende psychiatrische aandoeningen, maar het precieze aantal wordt niet meer bijgehouden.

“Ik vind het eerder zorgelijk dat deze methode slecht bereikbaar is voor patiënten die er baat bij hebben.” MAX STERK van GGZ Buiten Amstel.

De ECT-behandelingen, kortweg ook wel elektroshocks genoemd, blijken nog steeds omstreden vanwege de bijwerkingen. Volgens tegenstanders is bewezen dat de therapie blijvend hersenletsel veroorzaakt. Voorstanders zijn echter van mening dat de elektroshockbehandeling wèl betrouwbaar is. Onder hen zijn psychiater Walter van den Broek van de Werkgroep ECT Nederland en zijn GGZ-collega Max Sterk. Van den Broek: “ECT wordt steeds vaker toegepast, zowel het aantal behandellocaties als patiënten zal de laatste jaren toegenomen zijn.

Ik denk dat er tussen de vier- en vijfhonderd mensen worden behandeld per jaar en dat het aantal locaties is gestegen naar rond de twintig. Dit klopt ook wel, want de

behandeling wordt steeds beter.” Collega-psychiater Max Sterk van GGZ Buiten Amstel onderschrijft Van den Broeks uitspraak dat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van elektroshocks. Kritiek op de behandelmethode wuift hij weg. “Als er één behandeling bewezen effectief is, is het wel deze.”

De werking van ECT, ofwel elektroshocks, is nooit vastgesteld of bewezen en vraagt daarom om voorzichtigheid, stelt Toon Vriens van patiëntenvereniging Pandora. “Niemand weet hoe het werkt, dus het blijft een vaag gebied”, zegt hij.

Pleiten voor meer behandelplekken zal Vriens niet zo snel doen. “Ik denk niet dat we met z’n allen er achter aan moeten hollen, daarvoor zijn er nog te veel verhalen

van blijvend geheugenverlies.” BRON: Metro (Landelijke editie) vrijdag 16 februarie 2007 www.metronieuws.nl MACHTELD VEEN Metro-verslaggever

• Hyperactief A-P

Hieronder twee reacties op het Metro shockbericht, de persoon uit de psychiatrie (tweede bericht) zou zich zelf eens moeten verdiepen in deze naar mijns inziens zeer schadelijke martelpraktijken. Ik kan dit dan ook onderbouwen met CCHR rapporten, en ook de DVD "Psychiatrie een industrie des doods liegt er niet om. Maar goed, in de psychiatrie weten teveel mensen nog recht te praten wat krom is, en s.t.r.o.n.t als zijnde lekker te presenteren… Dus zo'n reactie was te verwachten… Groetjes v Hyperactief

Met twee maten meten mag dus

E. VAN EDE

•Almere

Ik vind het een enge gedachte dat electroshock als ‘behandeling’ in de psychiatrie in toenemende mate worden uitgevoerd, ondanks dat ‘de werking nooit bewezen is en het een vaag gebied is’ zoals Pandoravoorlichter Toon Vriens stelt. Het idee dat een stroomstoot van 180 tot 460 volt door de hersenen geen schade aanricht gaat er bij mij niet in. Dit soort praktijken zouden juist strafbaar gesteld moeten worden omdat dat gewoonweg niet thuishoort in een fatsoenlijke maatschappij. Het roept associaties op van praktijken die vijftig jaar geleden onder een fascistisch regime konden plaatsvinden.

Elektroshock werkt bij zware depressie

A. ROEMER

•Amsterdam

Briefschrijver E. van Ede is onnodig bezorgd over de behandeling van depressieven met elektroshocktherapie (19 januari). Nou werk ik in de psychiatrie en ik kan je geruststellen. Elektroconvulsietherapie is, mits juist toegepast, doorgaans veilig en wordt toegepast onder algehele narcose. Het werkt bij ernstige depressie beter dan antidepressiva, en ook sneller. Van de mensen die niet opknappen van antidepressiva reageert meer dan de helft wel op ECT.

ECT is een manier om een epileptische aanval op te wekken. De therapie leidt niet tot hersenafwijkingen, is gebleken uit jarenlang wetenschappelijk onderzoek. Mogelijke (tijdelijke) bijwerkingen zijn hoofdpijn, misselijkheid en spierpijn, ook geheugenproblemen kunnen optreden. Het is waar dat men niet weet hoe ECT werkt, maar een theorie is dat men heeft waargenomen dat depressieve patiënten die een epileptische aanval kregen tijdelijk van hun klachten verlost waren.

En er zijn ook genoeg medicijnen waarvan men niet precies weet hoe die werken. Wanneer ernstig depressieve mensen, bij wie niks meer helpt, met de rug tegen de muur staan, kan ECT een laatste redmiddel zijn. Een ECT-behandeling ziet er heel anders uit dan vroeger. De meeste mensen weten niet eens hoe het traject van de ECT-behandeling en de behandeling zelf eruit zien, maar hebben toch direct hun oordeel klaar. Dat is fout. Informeer jezelf dus eerst wat beter en vraag de patiënten zelf ook eens naar hun mening, voordat je met de jouwe op de proppen komt. BRON Beide berichten uit Metro edities naar aanleiding van het stuk hierboven.

• flower

Ik behoor tot deze categorie. Met mij zijn heel wat gesprekken geweest alvorens ik ja zei tegen deze behandeling. Het gebeurd onder een kortdurende lichte narcose.

De stroomsterkte word op de patient aangepast. In die zin dat als een insult te langdurig is word de keer erna minder stroom gegeven.

Van de behandeling opzich voel je helemaal niets. Dat je geheugen aangetast word kan ik niet ontkennen. Dat is wel per patient verschillend.

Ik kan wel vermelden dat dit mij uit het diepe dal gehaald heeft. Ik reageer op bepaalde medicatie slecht. Kon daar niet langer mee doorgaan.

Als deze behandeling er voor mij niet geweest was, ondanks mijn angsten hiervoor,

dan weet ik hoe ernstig het verder zou verlopen met mij. Ik durf nu gerust te vermelden dat mijn leven toen geen enkele zin meer had. Langzaam aan begint er weer iets terug te komen.

Na lng nadenken of ik dit bericht hier wel wou zetten heb ik toch die knoop doorgehaakt en zie reacties wel tegemoet

flower

• Hyperactief A-P

Hoi flower, er zijn natuurlijk ook methoden die niet schadelijk zijn en ook werken. Maar het vervelende is dat vaak gekozen wordt voor omstreden methodes die op korte termijn het goedkoopst zijn, net als met medicatie weet niemand de gevolgen van het lange termijn effect. Het blijft gevaarlijk experimenteren met mensen. Ik hoop dat je er geen blijvende schade van ondervind en terugzakt. Groetjes v Hyperactief