Met verbazing las ik vanmorgen op NOS teletekst dat Groningen vanaf dinsdag 20-02-2007 de primeur heeft met een proef aangaande huisverboden bij huiselijk geweld. Nog een plaats en Amsterdam (zie bericht hieronder) volgen over een paar weken, en in 2008 moet het gewoon landelijk beleid worden.
Gelukkig heb ik zelf nooit met huiselijk geweld te maken gehad, maar het in mijn nabije omgeving wel een paar keer van dichtbij meegemaakt. Dat dit een zeer groot probleem is wat een goede aanpak verdient daar er op jaarbasis tientallen voornamelijk vrouwen bij omkomen staat buiten kijf. Maar roept deze aanpak nou juist niet meer geweld op ???
En nog belangrijker, wordt hier geen misbruik van gemaakt in situaties waar het niet lekker loopt ??? En wie gaat bepalen wanneer er geweld dreigt, de psychiatrie ??? Het laatste zou me niets verbazen, daar Justitie al een soort profiel van daders uitgewerkt heeft met psychiatrische diagnonsens.
Uw scheet wordt al electronisch gevolgt, en dreigt u een scheet te laten dan is er pas echt stront aan de knikker. Op vermoedens huisverboden, wat in mijn ogen alleen maar meer rottigheid creëeren is. Want de figuren die ik van nabij meegemaakt heb, draaiden voor erger ook hun handen niet om, ben benieuwd naar jullie meningen ??? Groetjes v Hyperactief
Proef met huisverboden bij geweld
19-2-2007 De politie in Amsterdam begint in maart een proef met huisverboden voor daders van huiselijk geweld.
De politie mag al bij de dreiging van huiselijk geweld ingrijpen en een pleger van huiselijk geweld minimaal tien dagen de toegang tot zijn woning ontzeggen. Ook mag de pleger in die periode geen contact opnemen met de partner of kinderen. Tot nu toe is het zo dat slachtoffers het huis vaak verlaten.
De nieuwe regeling staat omschreven in de nieuwe wet Tijdelijk Huisverbod, die in 2008 landelijk van kracht moet worden. In Groningen is maandag de eerste proef van start gegaan. BRON: AT5 Nieuws.