Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Proef met huisverboden huiselijk geweld !!!

• Hyperactief A-P

Met verbazing las ik vanmorgen op NOS teletekst dat Groningen vanaf dinsdag 20-02-2007 de primeur heeft met een proef aangaande huisverboden bij huiselijk geweld. Nog een plaats en Amsterdam (zie bericht hieronder) volgen over een paar weken, en in 2008 moet het gewoon landelijk beleid worden.

Gelukkig heb ik zelf nooit met huiselijk geweld te maken gehad, maar het in mijn nabije omgeving wel een paar keer van dichtbij meegemaakt. Dat dit een zeer groot probleem is wat een goede aanpak verdient daar er op jaarbasis tientallen voornamelijk vrouwen bij omkomen staat buiten kijf. Maar roept deze aanpak nou juist niet meer geweld op ???

En nog belangrijker, wordt hier geen misbruik van gemaakt in situaties waar het niet lekker loopt ??? En wie gaat bepalen wanneer er geweld dreigt, de psychiatrie ??? Het laatste zou me niets verbazen, daar Justitie al een soort profiel van daders uitgewerkt heeft met psychiatrische diagnonsens.

Uw scheet wordt al electronisch gevolgt, en dreigt u een scheet te laten dan is er pas echt stront aan de knikker. Op vermoedens huisverboden, wat in mijn ogen alleen maar meer rottigheid creëeren is. Want de figuren die ik van nabij meegemaakt heb, draaiden voor erger ook hun handen niet om, ben benieuwd naar jullie meningen ??? Groetjes v Hyperactief

Proef met huisverboden bij geweld

19-2-2007 De politie in Amsterdam begint in maart een proef met huisverboden voor daders van huiselijk geweld.

De politie mag al bij de dreiging van huiselijk geweld ingrijpen en een pleger van huiselijk geweld minimaal tien dagen de toegang tot zijn woning ontzeggen. Ook mag de pleger in die periode geen contact opnemen met de partner of kinderen. Tot nu toe is het zo dat slachtoffers het huis vaak verlaten.

De nieuwe regeling staat omschreven in de nieuwe wet Tijdelijk Huisverbod, die in 2008 landelijk van kracht moet worden. In Groningen is maandag de eerste proef van start gegaan. BRON: AT5 Nieuws.

• Alkien

Dat het meer geweld op zou kunnen roepen, denk ik persoonlijk van wel Hyper.

Daar als een man zijn vrouw gedreigd heeft en uithuis gehaald wordt voor pakweg 10 dagen, hij zich daar niet bij neer zal leggen. En na de 10 dagen gewoon weer naar huis toe keren zal, hij volgens mij nog kwaaier zou kunnen zijn op zijn vrouw/ partner.

Waardoor waarschijnlijk escalatie van het hele gebeuren voor de hand ligt en inderdaad tot erger zou kunnen leiden.

Helaas heb ik zelf er ook meerdere malen mee te maken gehad zoals jij weet.

Ik ben wel benieuwd naar reacties van anderen die hier misschien ook mee te maken hebben gehad.

Groetjes,

Alkien.

• Hyperactief A-P

Precies Alkien mijns inziens gaat dit ook meer geweld oproepen i.p.v. uitsluiten, want wat te denken van vrouwen die hun relatie niet optimaal loopt en een stok zoeken om te slaan. De haat/ wraak situaties zie je nu al vaak bij echtscheidingen, en degeen die er misbruik van maken krijgen er een wapen bij, niet op feiten, maar op natte vingerwerk. En zie onderstaand bericht uit de Metro wat mijn eerdere vermoeden dat het weer op psychiatrische pseudo-etiketjes die net zo veranderlijk als het weer alhier zijn gebeurd… Van democratie naar een gevaarlijke technocratie, als 70 % van een bepaalde menselijke eigenschappen bij het daderprofiel past, dan is de overige 30 % ook de l.u.l., want zelf nadenken is verleerd… Het zou mij dan ook niets verbazen als dit deel uitmaakt c.q. een verlenging in het kader van de eugenetica en rassentheorieën is, en sommige groepen harder zal treffen dan anderen. Of hier op deze pagina meer reacties komen aangaande huiselijk geweld slachtoffers, betwijfel ik, op een algemeen forum is die trefkans groter. Groetjes v Hyperactief

P.S.: In het Metro bericht staat dat Groningen gisteren begonnen is, terwijl gisteren in het NOS bericht stond dat het in Groningen morgen oftewel vandaag zou starten. Een kleinigheid, die verklaart zou kunnen worden dat het NOS bericht zondagavond laat geplaatst is en verder niet aangepast.

Geweldplegers uit huis geplaatst

Niet de slachtoffers maar de daders van huiselijk geweld worden straks uit huis geplaatst. Met deze proef begint de politie in Amsterdam in maart.

Vooralsnog werden slachtoffers van huiselijk geweld in een opvang geplaatst, maar straks zijn het de daders die het huis moeten verlaten. De dader wordt dan opgevangen in de hulpverlening en krijgt agressietherapie. Er mag geen contact worden opgenomen met de partner of de kinderen en het huis is verboden terrein. Houdt de uit huisgeplaatste zich daar niet aan, dan riskeert hij een gevangenisstraf van twee jaar.

De politie kan met de invoering van de nieuwe regeling ook eerder

ingrijpen dan nu het geval is. Als de politie een serieuze dreiging constateert, kan de dader al een huisverbod opgelegd krijgen. De ernst van de situatie kan worden ingeschat met behulp van een soort checklist. Als het echt uit de hand dreigt te lopen, kan de dader zelfs zes uur vastgehouden worden.

Aangifte doen

• Voor veel slachtoffers van huiselijk geweld is aangifte doen een grote stap. De politie kan ook ingrijpen als er geen aangifte is gedaan.

Deze nieuwe regeling komt uit de wet Tijdelijk Huisverbod. Deze nieuwe wet moet in 2008 in heel Nederland van kracht worden. Burgemeesters mogen dan een huisverbod opleggen bij een ernstig vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling. Een huisverbod geldt voor tien dagen en kan verlengd worden met maximaal vier weken. Als eerste stad is Groningen gisteren begonnen met de proef. BRON: Metro (editie Amsterdam) Dinsdag 20 februari, WIKKE POPKEN Metro-verslaggever

• Alkien

Hele gevaarlijke ontwikkeling voor diegene die ermee te maken krijgen en die wel zien dat een uithuisplaatsing van de dader alleen maar meer gevaar opleveren kan.

Een slachtoffer die eigenlijk wel aangifte zou willen doen kan door deze verandering ervan weerhouden worden uit angst voor repressailles van de dader bij terugkeer.

Ik ben het met je eens dat hier niet veel reacties op zullen volgen, maar zet het elders neer en ik vrees dan dat het serieuze er al gauw af is, daar mensen die dit nooit hebben meegemaakt erover mee gaan kakelen en al gauw een mening vormen die een slachtoffer van daadwerkelijk geweld kunnen weerhouden hun mening te ventileren.

Groetjes,

Alkien.

• Hyperactief A-P

Hele gevaarlijke ontwikkeling voor diegene die ermee te maken krijgen en die wel zien dat een uithuisplaatsing van de dader alleen maar meer gevaar opleveren kan.

Een slachtoffer die eigenlijk wel aangifte zou willen doen kan door deze verandering ervan weerhouden worden uit angst voor repressailles van de dader bij terugkeer. Aldus: Alkien.

Yep Alkien, zoals jij weet heb ik in mijn directe omgeving situaties meegemaakt die op het randje op zijn pootjes terechtkwamen, deze maatregelen hadden zekers te weten in die gevallen nieuwe drama's veroorzaakt, want een “kat” in het nauw kan rare bokkesprongen maken… Plus dat de situaties waarvan ik van nabij “getuige” was, draaide om personen die voor hun eigen gevoel niets meer te verliezen hadden, en met het minste of geringste over het randje hadden gegaan…

Ik ben het met je eens dat hier niet veel reacties op zullen volgen, maar zet het elders neer en ik vrees dan dat het serieuze er al gauw af is, daar mensen die dit nooit hebben meegemaakt erover mee gaan kakelen en al gauw een mening vormen die een slachtoffer van daadwerkelijk geweld kunnen weerhouden hun mening te ventileren. Aldus: Alkien.

Ook meningen van anderen niet betrokkenen zijn welkom, en kunnen verhelderend zijn. Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Helemaal mee eens, alleen vrees ik dat het verhelderende zal gaan laten zien dat er mensen zijn die het niet hebben meegemaakt oordelen vellen aangaande mensen die het wel hebben meegemaakt. Helaas is dat al eerder gebleken, waardoor ik uit ervaringen sprekende er wel tegen in kan blijven gaan, maar begrijpen zal men het nooit.

Je krijgt iedere keer weer over je heen “dan had je maar weg moeten gaan”, of…“je wist dit toch al na de eerste klap ?? Dan had je in een blijf huis moeten gaan zitten”.

Wat ze echter niet beseffen is dat het slachtoffer vaak nog van de dader houdt of er om geeft. En altijd blijft hopen op beter, helaas altijd tegen beter weten in, maar dat is het gevoel van het slachtoffer.

Heel weinig die al meteen na de eerste klap weggaan, die zijn op 1 hand te tellen.

Angst speelt ook daarbij een grote rol. Vaak zijn er namelijk ook nog kinderen in het spel, en tja wat doe je dan.

Dat zijn meestal de punten die door mensen die zoiets nooit aan den lijve hebben ondervonden (gelukkig voor hen) de argumenten die ze je meegeven waardoor je als slachtoffer jezelf vaak nog ongelukkiger voelt, want je voelt je enorm onbegrepen.

Groetjes,

Alkien.

• Hyperactief A-P

Aaaaahhhhhh nu begrijp ik wat je bedoeld, en hier ben ik het mee eens, mensen die er zelf mee te maken hebben gehad kunnen dit i.d.d. jaren soms decennia's voor de buitenwereld verborgen houden, en blijven hopen op betere tijden ja, dat heb ik dus ook in de andere voorbeelden gezien. Een blauw oog werd al gauw als tegen een openstaand keukenkastje verwoord etc. Erg triest. Daarnaast geldt het omgedraait ook, ik kan dan geen voorbeelden uit de praktijk, maar er schijnen ook mannen te zijn die door vrouwen mishandeld worden waar een groot taboe op schijnt te liggen. En niet te vergeten het misbruik in geval van haat/ wraak, en daarmee terugkomend op de uiteindelijke topic, krijgen de laatst genoemden die anderen op laten sluiten terwijl er niets gebeurd is nu een wapen bij.:( Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Precies, je snapt het helemaal. Ik weet niet of ikzelf in die tijd als dit er was geweest zo makkelijk aangifte had gedaan. Ik heb het idee dat ik dit niet had overleeft. En jij weet als geen ander waarom ik dat zo zeg.

Groetjes,

Alkien.

• Hyperactief A-P

Precies, en zo kan ik nog een paar voorbeelden. Groetjes v Hyperactief