Hoi hennie, PIJ is wat ik op de gevangenispagina al zei jeugd-TBS, wat na die 2 jaar verlengd kan worden met 1 of maximaal 3 jaar tegelijk. Dit alles is afhankelijk van hoe de “behandeling” verloopt. Er is echter vergeleken bij volwassenen TBS een kleine troost, want na een maximum van 6 jaar loopt Pij wettelijk af, bij volwassenen TBS kan dit eindeloos verlengd worden met die periodes. Naar huis bellen etc. is allemaal wettelijk geregeld.
Of de instelling waar die zit strak de wet aan houd of dit ruimer toelaat is per inrichting verschillend. PIJ kan in tegenstelling tot volwassenen TBS ook tussen andere gedetineerden uitgezeten worden. Probeer jij in ieder geval hoe kl.o.te de situatie ook is hem te ondersteunen waar mogelijk. Als jij bij de pakken neer gaat zitten daar heeft hij ook niets aan, oftewel daar help je hem niet mee.
De bedoeling is dat ie ooit op eigen benen kan staan en van zijn fouten gaat leren, ondersteun hem daarin, daar heeft ie wat aan. Ik begrijp je emotionele betrokkenheid, maar nogmaals je helpt hem niet door in zak en as te gaan zitten, sterkte en je kan overigens ook de inrichting precies vragen wat bij hun geldt, want zoals ik al zei heeft iedere inrichting zijn eigen regels. Als je nog vragen heb stel ze gerust. Groetjes v Hyperactief
P.S.: Die emotionele kloof die jij noemt zie je wel vaker, oftewel maak je daar niet al te druk om want er zijn veel grotere verschillen, en de ene test is de andere niet etc.