Hoi Hyperactief,
Ik heb het niet over mensen die een beetje lastig gevonden worden of door b.v. macht worden gedreven. Ik heb het over echte psychopaten! Dus iemand die voor de lol iemand koud maakt, gaat opeten een huis vol slapende mensen in de fik steekt - dat soort mensen bedoel ik.
Mensen die niet kunnen communiceren is een ander verhaal. Maar het hebben van een psychische stoornis hoeft niet te betekenen dat zo'n persoon niet intelligent is. Aldus: Ellen XL.
Hoi Ellen XL, wat voor etiketje men het ook geeft, de meeste psychopaten wonen gewoon om je heen zonder te moorden etc. Daarintegen zijn er ook niet psychopaten die tot zoiets in staat zijn. veruit de meesten hebben een verslaving in de TBS, wat als extra risico gezien wordt, maar waar men niet naar handeld binnen de instellingen, laat staan buiten. Wat dat communiceren betreft zou je de mensen de kost moeten geven die de fout in gaan door gebrek aan communicatie, ook daar zitten er genoeg van binnen. En ook op dat punt is het vaak met personeel in zo'n kliniek (op de goeden na) binnen niet veel beter dan buiten, terwijl juist in het kader van “behandeling” daar de nadruk op zou moeten liggen. Ja en zelfs binnen in de TBS zijn er wachttijden voor therapie…
En nee intelligentie staat er i.d.d. vaak los van.
Zoals je misschien wel weet ben ik zelf manisch depressief. Ik kan dat behoorlijk onder controle houden en heb dat ook lange tijd gedaan. Ik dacht dat het niet meer terug zou komen omdat ik de eerste symphtomen zou herkennen. Nu blijkt na 7 jaar (en allerlei stress situatie's meegemaakt) dit toch weer onverwacht de kop op te steken, in zeer hevige mate.
Voor mij bestaat dit er uit dat ik loop te hallicuneren, dat mijn zintuigen minder werken, het lijkt of ik uit meerdere persoonlijkheden besta waarvan één erg lastig is, ik kan niet slapen, eten… Nu ben ik iemand die dit goed kan omschrijven want ik ben intelligent en geen arts of wat dan ook zal zeggen “wat een flauwe kul”. Ik ben zelfs zo intelligent dat ik op koers van mijn (gezonde) verstand hier uit kan komen! Aldus: Ellen XL.
Ja je heb dat wel eens geschreven, alhoewel ik het gewoon omschrijf als stemmingswisselingen, waarvan de één ze meer dan de ander heb. Stress en andere herinneringen eerder uit je leven of nog langer terug nestelen zich vast in je reactieve geheugen, en kunnen i.d.d. weer geactiveerd worden door al dan niet bewuste situaties. De oplossing daarvan is dat de eerste gebeurtenis gevonden wordt, waarop er een ander besluit op genomen kan worden. “De” psychiatrie lost dit niet op, maar onderdrukt het met medicatie, waardoor de oplossing uit blijft. Een hele pakkende uitspraak van Ralph Waldo Emerson = Wat voor en achter ons ligt is een kleinigheid in vergelijking met wat in ons besloten ligt.
Bij stress, shock, verwarring en trauma's raken we in een verlaagd of verhoogd bewustzijn, en kunnen daardoor ons geestelijk evenwicht verliezen. En het gevaar van daar alleen uitkomen is dat mensen in het algemeen dan vaak informatie putten uit eerdere oude angsten en ervaringen, waardoor het onbewust weer meegedragen wordt totdat het onbeheersbare vormen aan neemt en mensen in de psychiatrie kunnen belanden, waar ze nog verder van huis zijn. Van de week nog zo'n gedwongen opname als voorbeeld gehad, al kan ik daar uiteraard vanwege de privacy niet verder op ingaan. Dus zorg dat je capabele mensen om je heen heb die daar aandacht aan kunnen besteden.
Maar wat nou als ik kwaadaardig zou zijn en dan bedoel ik als hierboven omschreven. Dan zou ik een misdrijf toch wel lekker goed kunnen uitdenken en huppekee!
En dan denk ik als zo iemand “genezen” lijkt dan kan die latent aanwezig zijnde neiging altijd weer opgewekt worden. Aldus: Ellen XL.
Zoals ik al zei zijn er goede methodes, als ze die daadwerkelijk zouden toepassen zou het aantal “patiënten” niet blijven stijgen, maar dat is slecht voor een branche die nooit genoeg heeft. Daarnaast is een misdrijf niet “stoornis” gebonden, iedereen past met minimaal een paar etiketjes in de DSM, geen mens uitgezonderd. Alhoewel ik sterk de indruk krijg dat dit misbruikt wordt om bepaalde “klasse's” in stand te houden, psychiatrie is geen geneeskunde maar politiek !!!
En dan om op jouw vraag in te gaan, zet ik er vraagtekens bij wat er met zo iemand moet worden gedaan. Altijd maar opsluiten? Maar hij doet jaren niets! Steeds in de gaten houden? Hoe is dat in vredesnaam mogelijk! Dan maar gewoon weer in de maatschappij loslaten? Dat kan toch ook niet? Aldus: Ellen XL.
TBS is gericht op beveiliging en terugkeer in de maatschappij, die twee bijten elkaar nogal eens. De pest is dat de media aandacht fors gestegen is, terwijl het aantal excessen niet stijgt, daarin tegen het aantal long stayers eveneens fors stijgt, waardoor de TBS sector de “succes” cijfers opgepoetst kan blijven precenteren.
Maar ik ben met je eens dat er mensen tussen zitten die niet meer op straat horen, maar dat is maar een klein percentage, we moeten dat niet overdrijven. Ook je buurman kan doorslaan.
Even voor de duidelijkheid, het gaat nu niet om één of andere ziellepiet met ADHD, het gaat om mafkezen die meteen moorden en verkrachten als ze de kans krijgen. En ja, die heb ik meegemaakt en nee, daar zou ik als bewaker nog niet eens mee willen werken. Aldus: Ellen XL.
Nou ADHDers zijn geen zielepieten hoor, net als andere etiketjes niet. Zielepieten worden gemaakt, door ouders die blind “de” psychiatrie vertrouwen, en hun kind een complex aanpraten, en gevoel onderdrukken met gevaarlijke medicatie. En een deel daarvan wordt nieuwe cliënt van de psychiatrie, alhoewel er in TBS meer autisten dan ADHDers zitten. Pas was er nog een TBSser op TV waarvan de bewaker veroordeeld werd na gebruik van zijn wapenstok. Belachelijk dat ie veroordeld werd, want degeen die naar het ziekenhuis moest schopte en spuugde continue, die zou niemand met dat gedrag willen bewaken… Groetjes v Hyperactief