Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Allochtonen/ geesten en "stoornissen" !!!

• Hyperactief A-P

Direct hieronder een stuk wat vandaag in de metro stond, daaronder het stuk van gisteren waar het mee begon, en daaronder mijn nog niet geplaatste ingezonden brief op het eerste stuk. Precies wat ik alweer tijden vermoede, probeerd men nu over de ruggen van deze doelgroep nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Daarnaast vindt ik het een buitengewone gevaarlijke ontwikkeling, daar het bevolkingsgroepen eerder verder uit elkaar drijft, dan verenigd. En het begrip autochtoon/ allochtoon vervangen zal worden door pseudowetenschappelijke psychiatrische etiketjes waaronder ADHD en Autisme. Maar goed “de” forensische psychiatrie heeft op deze manier zijn ware gezicht laten zien. Eugenetica ??? Klassen of rassen in stand houden ??? Wie het weet mag het zeggen, maar ik krijg hier een hele vieze smaak bij in mijn mond, en vindt het gezien de psychiatrische geschiedenis op dit punt, een uiterst gevaarlijke en onwenselijke ontwikkeling. Ben benieuwd wat de prikkers/ sters hiervan vinden. Groetjes v Hyperactief

Hoe behandel je de geesten in het hoofd?

Hoogleraar Korenbrits (Radboud Universiteit): meer aandacht nodig voor jeugd forensische psychiatrie

CULTUUR. ?Gek, gevaarlijk en gekleurd? was de titel van een onlangs gehouden symposium over de behandeling van allochtonen in de forensische psychiatrie. Het aantal groeit, maar hoe ga je om met de cultuurverschillen? Neem de fictieve casus van de 16-jarige Achmed. In blinde razernij slaat hij op straat iemand halfdood. De rechter stuurt hem niet alleen naar de gevangenis. In het vonnis stond dat Achmed lijdt aan een ernstige hechtingsstoornis en ADHD, dus komt hij ook onder behandeling van een psychiater tijdens zijn straf. Zelf gelooft de islamitische Achmed dat djinns (geesten) hem beïnvloeden, hetgeen de behandelaar voor

een uitdaging stelt.

Slechtere zorg

Allochtone kinderen krijgen slechtere zorg in de GGZ, stelden onderzoekers eerder dit jaar vast.

Het voorgaande voorbeeld is niet uniek, weet hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Andries Korenbrits (Radboud Universiteit en psychiater in Het Keerpunt, een jeugd justitiële inrichting). ?Als in de Nederlandse samenleving vijf procent allochtoon is, dan is dat in de inrichtingen twintig procent?, becijfert hij. Gisteren meldde deze krant dat volgens experts een succesvolle behandeling van allochtonen in de

forensische psychiatrie wordt bemoeilijkt omdat behandelaars te weinig over de culturele achtergronden van hun patiënten weten. Vooral jongeren moeten meer aandacht krijgen, stelt de hoogleraar. ?Het grootste gedeelte, zo?n 95 procent, bestaat uit jongens, vaak met een psychische stoornis als ADHD of aan autisme verwante stoornissen.?

DE HUIDIGE OPLEIDINGEN besteden weinig aandacht aan culturele diversiteit, signaleert Mikado, kenniscentrum voor interculturele geestelijke gezondheidszorg. Ook is het personeelsbestand in instellingen weinig divers. ?Collega?s kunnen onder elkaar dan geen steun vinden?, vertelt een Mikado-consulente. ?Daarnaast worden psychische problemen bij allochtone jongeren laat onderkend.? Behandeling vindt pas plaats nadat iemand een delict heeft gepleegd.

Hogere straffen

Onderzoek uit 2006 toonde aan dat jongeren van allochtone afkomst voor hetzelfde delict gemiddeld 53 dagen langer vastzitten dan autochtonen.

?PROBLEEM IS dat er zoveel verschillende nationaliteiten zijn?, vervolgt

hoogleraar Korenbrits. ?Je kunt natuurlijk niet van iedere individuele Ghanees op de hoogte zijn.? Een hulpverlener mag nooit zijn eigen deskundigheid links laten liggen,

stelt directeur behandelzaken bij GGZ Drenthe Martin Tervoort. ?Je moet ook niet alles uitonderhandelen.? Want, zegt hij, pillen of behandelmethodes

werken. Het gaat om de benadering: je als hulpverlener in de belevingswereld van anderen kunnen verplaatsen. Cultuuraspecten mogen niet over het hoofd worden gezien, stelt Korenbrits. ?De recidivecijfers bij de jeugdige delinquenten zijn schrikbarend hoog. Zo?n zestig procent. Nog hoger dan tbs?ers en andere

gevangenen.? BRON: METRO 23-03-2007 pagina: 2/ 3, ARJEN DE BOER arjen.de.boer@metronieuws.nl

GISTEREN in METRO:

Te weinig kennis van cultuur in psychiatrie

? Meer kleur binnen instelling ? ?aandacht voor belevingswereld?

PSYCHIATRIE. De afwezigheid van een wetenschappelijk geëvalueerde behandelmethode, en een gebrekkige cultuurkennis, bemoeilijken volgens deskundigen succesvolle behandeling van allochtonen in de

forensische psychiatrie. Dit terwijl dertig procent in deze sector bestaat uit allochtonen, stellen GGZ-Nederland en experts in

Metro. ?Momenteel worden allerlei initiatieven gestart?, zegt hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie Andries Korenbrits.

?Een voormalig kindsoldaat uit Sierra Leone praat niet in een bedreigende situatie, maar vecht of vlucht.? Martin Tervoort, GGZ Drenthe

?Maar het duurt jaren voordat die klaar zijn.? Bij hulpverleners bestaat te weinig kennis over culturen binnen de instellingsmuren, vertelt Martin Tervoort, directeur Behandelzaken bij GGZ-Drenthe. Hij acht het denkbaar dat bijvoorbeeld een geestenuitdrijver wordt ingeschakeld als dat in een cultuur wordt geaccepteerd. ?Als mensen ergens in geloven, werkt dat vaak goed.? Volgens Mikado, een organisatie voor transculturele psychiatrie, moet hier voorzichtig mee worden omgesprongen. ?Op alternatieve behandelingen

is weinig kwaliteitscontrole mogelijk.? BRON: METRO 22-03-2007 pagina: 1, ARJEN DE BOER arjen.de.boer@metronieuws.nl

Mijn ingestuurde en nog niet geplaatste brief aan METRO op het eerste stuk van 22-03-2007:

“De” Psychiatrie lijdt aan wanen !!!

Het wordt hoe langer hoe gekker in psychiatrisch Nederland, hoe kan een branche die niet gelooft in het onstoffelijke daar wel mee gaan “behandelen”? Stel je eens voor, de ene cultuur wordt gedwongen opgenomen voor wat men hallucinaties en/ of wanen noemt, terwijl de andere cultuur ermee “behandeld” wordt (geestuitdrijving). Zonder afbreuk te willen doen aan wat mensen geloven, zou het mes dus aan twee kanten gaan snijden en psychiaters zichzelf overbodig maken, de ene “patiënt” helpt de andere. Alternatieven/ maatwerk en probleemoplossing zou altijd het recept moeten zijn voor echte hulp. Maar dat geldt dan voor alle mensen ongeacht de cultuur, en daar zit het probleem nou juist, “de” psychiatrie heeft geen oplossingen, maar bestaat uit drang/ dwang en onderdrukking, en vanaf nu dus ook uit wanen.

• Alkien

Hoi Hyper, ik ga hier nog dieper op in. Jij weet net als ik dat de psychiatrie nu alles aanpakt om nog “boven water” te blijven.

Had laatst een fantastisch stuk gevonden, maar toen ik het wilde p(l) akken was het ineens weg.

Ik ga nog verder zoeken.

Groetjes,

Alkien.

PS. Jij weet als geen ander hoe ik bezig ben, dus als ik iets wil vinden gaat me dat lukken ook. ;)

• Hyperactief A-P

Precies Alkien, als er meer muntjes moeten komen, wordt er weer een nieuw plan gelanceerd, men kijkt hoe er op gereageerd wordt door een visje uit te gooien, en hoopt vervolgens een nieuwe goudmijn gevonden te hebben. In het Tijdelijke TBS Commissie eindrapport van 2006 staat dat 70 % van de TBSsers een hulpverleningsverleden waaronder een aanzienlijk deel uit de GGZ kwam heeft en 30 % niet. Van die 70 % met een hulpverleningsverleden had ± 20 % ambulante, en ± 45 % klinische “hulp”. Waar de ontbrekende 5 % daar 45 + 20 = 65 is, wordt in het onderzoeksrapport niet vermeld. Maar elk commercieel bedrijf zou met zo'n “prestatie” allang failliet geweest zijn. Daar de groep die GEEN hulp gehad heeft met 30 % de minderheid van de TBS populatie is. Het is dan ook onbegrijpelijk dat deze branche keer op keer bakken met belastingsgeld en meer macht erbij krijgt, dat tij moet gekeerd worden, in het belang van de hele samenleving !!! Als jij hetgeen gevonden heb wat je zoekt, dan zie ik het wel verschijnen. Groetjes v Hyperactief:)

• &&&

'een branche die niet gelooft in het onstoffelijke'

precies. een branche die dat onstoffelijke niet ervaart, niet wil ervaren en oplegt dat een ander het ook niet mag ervaren, die zullen het onstoffelijke niet welkom heten, maar belachelijk maken en uitbannen. de mens zelf wordt niet letterlijk meer op de brandstapel gezet.

groeten, &&&

• Hyperactief A-P

Als aanvulling op jou woorden over de brandstapel, De psychiatrie als voortzetting van de inquisitie, vindt ik nog steeds een titel die de lading goed dekt. Groetjes v Hyperactief