Hoi Hyperactief,
Bedoel jij de psychiater Rene Kahn? Die vind ik ook een beetje erg klinisch overkomen. Aldus: JeroenLe.
Hoi JeroenLe, ik bedoelde de psychiater uit hoofdstuk 3 (Sara) op blz.: 40/ 41 van hoe die uit zijn nek kletst over erfelijkheid e.d. en de vaststelling van een “paniekstoornis”. Meteen een kind aan de pillen zetten en over de bijwerkingen doen alsof het ongevaarlijk is en er bij hoord.
De psychiater uit hoofdstuk 4 waar jij het over heb is in ieder geval bij lichte en matige depressies eerst de kat uit de boom kijkend, voor de rest zal iedereen met een beetje inzicht zijn verhaal over zwaardere depressies doorprikken omdat het bol staat van de tegenstrijdigheden.
Maar verder in het boek staan veel verhalen van mensen die de negatieve gevolgen hebben ondervonden van antidepressiva. Hierdoor onstaat juist een genuanceerd beeld van het middel. In die zin vind ik het wel goed journalistiek werk. Aldus: JeroenLe.
Dat klopt, maar vergeet niet dat veel mensen met een depressie laag op toon (frequentie) hangen. En dat lagere bewustzijn geeft weinig tot geen realiteitsgevoel, waardoor mensen op die frequentie dat boek met heel andere ogen zullen lezen dan iemand met een veel bredere blik. Ook in discussies op internet heb ik de afgelopen jaren regelmatig mezelf afgevraagd waarom mensen sommige zaken die je uitlegde en onderbouwde niet bevatten. Totdat ik leerde hoe en wanneer het berekend verstand werkt en wanneer niet. Toen vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Dus voor iemand met een brede kijk op de realiteit ben ik het met je eens dat die wel door bepaalde zaken heen prikt, maar voor mensen in kritieke geestestoestand niet.
Op de site www.deprozacmonologen.nl kun je trouwens ook klikken op een link naar Goedemorgen Nederland waar Marleen Janssen te gast is. Aldus: JeroenLe.
Eerlijk gezegd bevalt mij het begin verhaal van haar helemaal niet, net zo min als dat haar werk geen objectief journalistiek werk is. Want als dat wel zo was geweest, dan zou zij zeker ook aandacht besteed hebben aan de gevaarlijke bijwerkingen en internationale waarschuwingen. Of zou dat te pijnlijk voor haar zijn??? Groetjes v Hyperactief