Een supertriest voorval, in de 5e alinea staat een stukje over medicatie. (vermoedelijk A.D. gezien de depressie) Wat niets zegt, maar wel weer te denken geeft… Groetjes v Hyperactief
Mama vergeet haar baby in snikhete auto
Guy D., een baby van amper vijf maanden, is donderdag in het Vlaams-Brabantse Halle omgekomen door oververhitting en uitdroging. De mama was haar zoontje ?s ochtends vergeten af te zetten bij de onthaalmoeder en ging gewoon werken.
Pas zeven uur later vond ze de kleine dood in zijn Maxi-Cosi op de achterbank. ?Sommige dingen in het leven zijn gewoon niet te vatten. De dood van de kleine Guy is er zo één?, zei een familielid gisteren.
Kathy D. (31) voerde iedere ochtend haar twee oudste kinderen naar school. Dan passeerde ze langs de onthaalmoeder om Guy af te zetten en reed ze van daar naar de wasserij waar ze werkte. Maar toen ze donderdagavond de straat van de onthaalmoeder inreed, leek het alsof haar keel werd dichtgeknepen, zo verklaarde ze. Ineens herinnerde ze zich dat ze Guy ?s ochtends was vergeten af te zetten bij moeke Mieke.
Het besef kwam te laat, voor de kleine kon geen hulp meer baten. Volgens het Brusselse parket is er voorlopig geen enkele reden om te twijfelen aan het verhaal van de 31-jarige moeder. Er is wel een onderzoek geopend wegens schuldig verzuim.
Volgens een vriendin kampte de vrouw na de bevalling met een lichte depressie en nam ze medicijnen. Misschien is dat wel de reden waarom ze zo verstrooid was. De moeder, haar man en de twee andere kinderen krijgen psychologische begeleiding.
Omstreeks 8.45 uur parkeerde Kathy R. haar Toyota Corolla Verso op het parkeerterrein van wasserij Sint-Roch, op het industrieterrein nabij de hoofdzetel van Colruyt. ?Het was een gewone werkdag, zoals er vijf in een week zijn. Kathy deed haar werk zoals altijd. Neen, ze was niet zenuwachtig of anders dan normaal, dat heeft de politie ook al gevraagd,? luidt het in de wasserij.
?Ik zag direct dat de baby niet meer bewoog?
Om 16 uur zat haar werkdag er op en ging ze, zich nog altijd van geen kwaad bewust, de kleine Guy ophalen bij de onthaalmoeder. Een rit van een minuutje of tien. Pas toen ze de Louis Thibautstraat inreed, besefte ze blijkbaar plots dat ze de kleine ?s ochtends was vergeten af te zetten.
Kathy draaide haar hoofd om en zag haar zoontje in de Maxi-Cosi liggen. Helemaal wit.
?Ze was totaal in paniek toen ze aanbelde. ?Guyke is dood?, riep ze tot viermaal toe. Ze schreeuwde ook dat het haar schuld was en dat ze het zichzelf nooit meer zal kunnen vergeven. Ik ben onmiddellijk gaan kijken maar zag dat de baby niet meer bewoog. Ik heb de 100 gebeld, ook al was het duidelijk dat het nog weinig zin had. Mijn vrouw heeft haar intussen een glas water gegeven,? zegt Geert Schmit, de man van de onthaalmoeder.
De kleine Guy kwam nog maar sinds de maand mei bij onthaalmoeder Mieke Schmit. ?Neen, ik maakte me geen zorgen toen Guy er donderdagochtend niet was. Het was nog al eens gebeurd dat Kathy vergat te verwittigen dat hij niet kwam. Sorry, ik kan er niet meer over zeggen. Ik ben er ziek van. De kinderen die ik opvang zijn ook een beetje mijn kinderen. Het is een echt drama. Onbeschrijfelijk,? zegt onthaalmoeder Mieke.
Gisteren hield het Brusselse parket een reconstructie. Het liet de wagen van Kathy R. van 9 uur ?s ochtends tot 16 uur ?s avonds afgesloten in de zon staan om na te gaan hoe hoog de temperatuur in de wagen opliep. De thermometer gaf al snel temperaturen van boven de 40 graden aan. En dan was het buiten niet eens zo warm als de dag voordien.
Nog 2 uur geleefd
"Het is moeilijk te zeggen wat er precies is gebeurd met de baby omdat er verschillende factoren meespelen. Maar je kan toch aannemen dat het jongetje maximum nog een uur of twee heeft geleefd in de snikhete auto,? zegt professor Idrissi van het UZ Brussel.
De pediater zucht eens diep wanneer hij het bloedstollende verhaal van de kleine Guy hoort. ?Hoe is het toch mogelijk? De temperatuur in een gesloten auto die in de volle zon staat stijgt snel. Zeker wanneer de auto volledig is afgesloten, is er al snel sprake van zuurstofgebrek. De baby zal wel geweend hebben, maar ja, als niemand het hoort.?
Anders dan bij een CO-intoxicatie bijvoorbeeld maakt het slachtoffer de doodstrijd bewust mee. ?De baby voelt uiteraard dat het veel te warm is en begint hevig te transpireren. Daardoor verliest hij veel vocht. Zijn hartslag versnelt en mogelijk krijgt hij stuiptrekkingen. Daarna begint de hartslag te vertragen en uiteindelijk zakt de baby weg in een coma. Afhankelijk van de conditie van het slachtoffertje en de temperatuur valt het hartje na ongeveer een uur of twee volledig stil. Doodsoorzaak is meestal oververhitting en uitdroging. Jammer dat zoiets moet en kan gebeuren,? besluit professor Idrissi. BRON: Gazet van Antwerpen 26/05.