Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Oordoppen en Oogkleppencultuur !!!

• Hyperactief A-P

Wat mij al jaren opvalt is dat het communicatienivo tussen mensen onderling steeds verder afneemt, terwijl communicatie één van de grondbeginselen voor probleemoplossingen is. Vaak is dit te wijten aan miscommunicatie, die alleen weer opgelost kan worden door communicatie.

De nieuwe generatie die alle moderne communicatietechnieken ter beschikking heeft, zijn het gewone communiceren vaak verleerd. Communicatie via de (mobiele) telefoon/ internet etc. etc. vaak tussen personen die amper een straat van elkaar af wonen…

Een ander nadeel van moderne communicatie is dat emotionele gezichtsuitdrukkingen ontbreken. Iets wat in echte communicatie van persoon tot persoon van zeer groot belang kan zijn, mits de persoon in kwestie deze gevoelens in kan schatten.

In instellingen maar ook bij de overheid gaat dit steeds meer problemen opleveren. Want mensen die niet in staat zijn goed naar inschatting te communiceren, waarbij tevens ook het begrip afneemt, kunnen geen eigen verantwoordelijkheid dragen aangaande ethisch handelen. Het hoeft geen betoog dat dit rampzalige bureaucratische en onnodig geldverslindende gevolgen kan hebben als je met dit soort ambtenaren en/ of andere medewerkers/ sters in instellingen te maken krijgt.

Bij veel instellingen (waaronder psychiatrische) is dat dagelijks waar te nemen. Vaak zie je daarbij verwijten naar de ander, zonder dat de persoon in kwestie zelf in de gaten heeft zich daar zelf schuldig aan te maken, en dus gaat handelen op verkeerde maatstaven. Mijn vraag aan jullie is, of dat jullie dit ook opgevallen is dat miscommunicatie en daarmee gepaard gaande gebrek aan kennis toeneemt? Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Nou en of mij dit opvalt, kijk maar om je heen. Waar je ook bent in wat voor situatie dan ook.

Bv. neem nou een winkel, bij de kassa bv. ze zeggen vaak geen goededag en kijken je nauwelijks of niet aan.

In het openbaar vervoer etc. Veel met oordoppen in waar je niet eens iets aan hoeft te vragen.

Telefoons bij instanties worden veelal aangenomen door computers, en moet je een heel cijfercircus door om ergens te kunnen komen.

Of je krijgt, (de goede daargelaten) iemand aan de foon die je nauwelijks begrijpt omdat men de taal niet machtig genoeg is.

Er wordt niet meer nagedacht. Helaas. :(

Groetjes,

Alkien.

• Ben

Hyper, probeer jij maar eens bij de Bos en Lommer een discussie over de in Nederland gangbare normen en waarden te beginnen, 10 tegen 1 dat je het moet vertalen in straattaal, maar een zinvolle discussie?

Discussieren is tweerichtingsverkeer!

Ik heb deze week een callcenter aan de lijn, ik kon heeeel moeilijk “verstaan” wat die mevr. uit een ver land te vertellen had, moet ik nu ook al op integratiecursus?, waar ik maar mee wil zeggen; we moeten het ook wel willen, om met elkaaaar het begrijpbaar te houden.

• Hyperactief A-P

Hoi Alkien, vanmorgen in de stadsbus nog een staaltje van verbale communicatie meegemaakt. Voor mij stapte een bejaarde vrouw die zeer slecht te been was in de bus. Halverwege was plaats, maar het duurde ff voor ze daar was. Net toen ze zich omdraaide om te gaan zitten trok de buschauffeur op. De vrouw viel achterover en kwam bijna op een verhoging met een punt terecht. Gelukkig reageerde een Surinaamse man achter haar alert door zijn arm achter haar rug te steken, en kon ik door haar arm te pakken samen met hem de val op de punt op het nippertje voorkomen. De vloeken en scheldkannonades waren niet van de lucht op de chauffeur, die niets in de gaten had, en waarvan ik al ingeschat had dat hij dit niet expres deed. Bij de eindhalte heb ik hem op een normale manier gevraagd.

En i.d.d. de man had er niets van meegekregen, zat met zijn gedachten even elders. En zei dat een val van een bejaarde het ergste was wat hem kon overkomen, kwam met een voorbeeld van iemand uit zijn omgeving die met een simpele val de boel brak. Eind goed al goed, de man was blij dat ik hem erop attendeerde, hij zij ik ga er scherper op letten. Oftewel doel van de communicatie geslaagt. Terwijl vloekende en scheldende mensen precies het tegenovergestelde bereiken. Zeker omdat het niet expres gebeurde, een kwestie van inschatten en verantwoordelijkheid nemen en op de juiste manier communiceren doet wonderen… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Hyper, probeer jij maar eens bij de Bos en Lommer een discussie over de in Nederland gangbare normen en waarden te beginnen, 10 tegen 1 dat je het moet vertalen in straattaal, maar een zinvolle discussie?

Discussieren is tweerichtingsverkeer! Aldus: Ben.

Hoi Ben, met interesse voor andere mensen kom je een heel eind met communicatie, autoritair gedrag of op een andere manier dingen door iemands strot duwen lukt niet, daar kom je bij mij zelfs nog niet mee weg. Discusseren is i.d.d. tweerichtingsverkeer, maar het is de toon die de muziek maakt. En Alkien heeft het diverse keren met mij ervaren dat conflictsituaties waar ik bijgeroepen werd en waar diverse winkelmedewerkers/ sters met klanten e.e.a. niet onder controle kregen met communicatie opgelost werden. Ik kreeg te horen van die jongens dat ik de eerste was die ze met respect aansprak…

Ik heb deze week een callcenter aan de lijn, ik kon heeeel moeilijk “verstaan” wat die mevr. uit een ver land te vertellen had, moet ik nu ook al op integratiecursus?, waar ik maar mee wil zeggen; we moeten het ook wel willen, om met elkaaaar het begrijpbaar te houden. Aldus: Ben.

Dit ligt niet aan degeen die er werkt, maar aan dom personeelsbeleid. Iemand die slecht verstaanbaar Nederlands spreekt zet je niet op een functie waarbij communicatie de hoofdmoot en die geen dus niet bekwaam in is. Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Klopt helemaal Hyper. En klasse reactie van de man en jij die haar opvingen, anders had het zeker slechter afgelopen. ;)

Groetjes.

Alkien.

• Hyperactief A-P

Zoiets zou normaal moeten zijn Alkien, en dan niet de communicatie die eerst door anderen geuit werd.;) Groetjes v Hyperactief:)

Alkien schreef:

>

> Klopt helemaal Hyper. En klasse reactie van de man en jij die

> haar opvingen, anders had het zeker slechter afgelopen. ;)

>

> Groetjes.

> Alkien.

• Alkien

Precies. ;)