Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Boektip: ' Tbs-er ontsnapt '

• Moeder

Wie geïnteresseerd is in TBS, zal ongetwijfeld het verhaal van

Richard B willen lezen, waarin hij door de drang naar de vrijheid, zijn meest spectaculaire uitbraakpogingen (en waarvan hem een aantal zijn gelukt) hierin beschrijft.

Het meest spectaculaire is, wanneer hij met behulp van een slijptol weet te ontsnappen uit de kliniek in Rekken……… dan staat het hele land op zijn kop, en terwijl het hele politiekorps naar hem op zoek is, geeft hij doodleuk een intervieuwtje op de televisie !

Deze ‘biografische roman’ is gebaseerd op het leven van bovengenoemde ten tijde van zijn TBS.

Mijns inziens een goed geschreven boek, waarin alles tot in details wordt beschreven, en waarin ik begrip kan hebben,

naar de drang naar vrijheid van hem, omdat hij m.i. niet aan een

'psychiatrische stoornis' leed, maar door omstandigheden in een bepaalde situatie is gekomen.

Titel: TBS'er ontsnapt

Formaat: Paperback

Auteur: Jeroen van Bemmelen

Uitgeverij: Ribem

ISBN: 978-90-812-1141-3

Pagina's: 255

Prijs: € 17,80

Groetjes Moeder.

• &&&

ja het geleuter aan je kop van zo'n psychiater en allerlei sessie's en vast ook medicatie. de drang naar: maakt niet uit, maar iets anders dan dat.

• Hyperactief A-P

Dank je wel Moeder, ik ga hem zeker bestellen, lijkt me zeer interessant. Groetjes v Hyperactief

• Moeder

Hoi Hyper,

Graag gedaan, en dit boek mag zéker niet in je collectie ontbreken !……. en jou kennende ben jij net als ik een boekenwurm die in alles geïnteresseerd is, wat op dit gebied ligt.

Groetjes Moeder.

• Hyperactief A-P

Zekers te weten Moeder, maar je moest eens weten wat ik nog aan leesvoer heb liggen waar ik ook nog doorheen moet. Groetjes v Hyperactief :)

Moeder schreef:

>

> Hoi Hyper,

>

> Graag gedaan, en dit boek mag zéker niet in je collectie

> ontbreken !……. en jou kennende ben jij net als ik een

> boekenwurm die in alles geïnteresseerd is, wat op dit gebied

> ligt.

>

> Groetjes Moeder.

• meesteruitbreker

hoi moeders,

Je schrijft een goede recentie voor mijn boek, dank je wel!

Richard B.

• Hyperactief A-P

Hoi Richard, ha, ha, ha, meesteruitbreker een zeer toepasselijke nicke name en ja net als in je boek met humor gekozen.;) Heb je het vervolg op je boek ook gevonden inmiddels ??? Zie deze link: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=2563&t=2563

Voor de rest is er veel te vinden op het forum over TBS zoals ik je al verteld had, even de zoekfunctie op alle data zetten bij het zoeken. Ook een verslag van de tijdelijke TBS commissie is op dit forum terug te vinden. Voor de rest heb ik een zeer goed gevoel dat wij via de tentoonstelling elkaar tegenkwamen, en gezien jou capaciteiten en doorzettingsvermogen kom jij er zeker wel. Ervaringen uitwisselen en er wat mee doen, oftewel voortzetting van dit contact kijk ik dan ook zeker naar uit. Groetjes v Hyperactief :)

• Moeder

Hoi Meesteruitbreker !!!!!,

Ik heb met veel respect en plezier jouw boek gepromoot op dit forum, gewoonweg…. omdat je ondanks dat je in benarde omstandigheden in de Tbs kliniek(en) verbleef…. je tóch je humor wist te behouden, en je daarbij een niets verhullend boek tot stand weet (wist) te brengen.

Helaas worden in de maatschappij TBS-ers als ‘gevaarlijke gestoorde gekken’ bevooroordeelt, terwijl men nog voor geen kwart procent beseft en kennis heeft opgedaan wie en wat

het leven voor een TBS-er inhoud, en hoeveel het zijn of haar verdere leven heeft beschadigd.

Mijn ervaring met TBS-ers die ik 2-wekelijks zie als ik op bezoek ga bij mijn zoon,….. is dat dit mensen zijn zoals jij en ik

( uitzonderingen daar gelaten ) maar die door de macht en spinsels der psychiatrie hun levens worden vernietigd.

Ik heb je inmiddels een mailtje gestuurd, en ik wens je hierbij

een goede en gelukkige toekomst, en naar mijn mening ben je gewoon een fantastische man, die door ongelukkige omstandigheden het flink heeft moeten bezuren.

Groetjes Moeder.

• Hyperactief A-P

Hieronder alsnog een uitgebreide boekbeschrijving aangaande de boektip van Moeder. Groetjes v Hyperactief

TBS'er ONTSNAPT, Het waargebeurde verhaal van Richard B. MEESTERONTSNAPPER, Jeroen van Bemmelen, Ribem uitgeverij, ISBN 978-90812-1141-3

BESCHRIJVING ACHTERZIJDE BOEK:

TBS'er Ontsnapt is de biografische debuutroman van Jeroen van Bemmelen.

Richard B. wordt in 1990 tot tbs veroordeeld wegens poging tot doodslag. In de Van der Hoevenkliniek in Utrecht krijgt hij het al snel benauwd. Een hek, een vuilcontainer en Richard staat buiten. Hij wordt er steeds beter in. Het maakt niet uit waar ze hem opsluiten, binnen afzienbare tijd staat hij ongevraagd weer buiten. Hij is de luis in de pels van justitie. Wanneer hij met behulp van een slijptol uit de kliniek in Rekken ontsnapt, staat het hele land op zijn kop. Terwijl het gehele politiekorps naar hem op zoek is, geeft hij 's avonds doodleuk een intervieuw op de nationale televisie. Kamervragen worden gesteld, en ontslagen vallen.

Maar wie is nu deze Richard B., waar iedereen zo'n angst voor heeft?

Tbs'er Ontsnapt gaat over het leven van Richard B., in de jaren negentig bekend als ‘De Meesterontsnapper’. De meest spectaculaire van zijn 18(!) ontsnappingen worden in dit boek van a tot z beschreven. Daarnaast is van Bemmelen op zoek gegaan naar de mens achter Richard B.

'Als ik aan tbs'er dacht, zag ik altijd een gevaarlijke gek voor me. Nu had ik de kans om mijn vooroordeel te toetsen.'

INHOUD:

Aktie blz.: 7

Alles heeft een begin blz.: 16

Slot en grendel blz.: 23

Vriendschap blz.: 30

Praktijk blz.: 39

Uitstel blz.: 47

Spoorloos blz.: 51

Bloed blz.: 55

Onstuimig blz.: 67

Tbs blz.: 73

Over de muur blz.: 78

Iniatief blz.: 87

Gokken blz.: 96

Oude liefde blz.: 102

Geduld blz.: 109

Verhoor blz.: 117

Kassa blz.: 124

Nieuw thuis blz.: 130

Aangenaam blz.: 137

Naïef blz.: 140

Binnenwereld blz.: 151

Onverwacht blz.: 158

Blokkade blz.: 169

Liefde blz.: 176

Opening blz.: 183

Bijsmaak blz.: 190

Uiterste blz.: 201

Creatief blz.: 208

Brutaal blz.: 214

Hoog spel blz.: 221

Tegenwicht blz.: 236

Gebroken blz.: 241

Verantwoordelijkheid blz.: 248

Overzicht verblijfplaats Richard B. Blz.: 255 (Datum/ Plaats)

Nov. 1989 Hoofdbureau van Politie Haarlem

Dec. 1989 Nieuwe Lloyd Amsterdam

Feb. 1990 Pieter Baan Centrum Utrecht

Mei 1990 Nieuwe Lloyd Amsterdam

Juni 1990 Sprang Scheveningen

Mei 1991 v/d Hoevenkliniek Utrecht

Juli 1993 Hoofdbureau van Politie Leiden

Juli 1993 Sprang Scheveningen

Feb. 1994 Glasbak Zwaag

Jan. 1995 Meyers Instituut Utrecht

April 1995 Oldenkotte Rekken

Feb. 1997 Eigen kamer Almere