Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Karin Spaink 'zelfmoordgoeroe' ???

• Hyperactief A-P

Afgelopen vrijdagavond was Karin Spaink in Paul en Witteman, zie uitzending gemist die ik net heb gekeken. Want ik vroeg me gelijk af bij het horen van dit nieuwsbericht hoeveel kinderen deze mevrouw eigenlijk de vernieling of erger in heeft geholpen met het verspreiden van verkeerde informatie over bijvoorbeeld Ritalin? Zie:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=spaink+ritalin&btnG=Google+zoeken&meta=lr%3Dlang_nl

Gevaarlijke bijwerkingen van deze middelen waarvan er velen zijn bij het grote publiek weghouden en het publiek via de media op het verkeerde been zetten, is moreel gezien verwerpelijk, en mijns inziens misdadig !!! Het wordt tijd dat in iedere geval al haar aantoonbare desinformatie die levens in gevaar konden brengen eens flink onder de loep genomen worden, goed werk dus van de Britten om deze negatieve aandachtstrekster eens tegen het licht te houden, ik ben benieuwd wat daar uitkomt… Groetjes v Hyperactief

Columniste krijgt schuld zelfdodingen

AMSTERDAM - Afgelopen dinsdag maakte de zeventiende tiener in een jaar tijd een eind aan zijn leven in het stadje Bridgend in Wales. Britse media wijzen nu beschuldigend naar de Nederlandse schrijfster en columniste Karin Spaink.

De ms-patiënte staat onder andere bekend als een voorvechtster van het recht op euthanasie. Op haar site geeft ze een lijst met een opsomming voor zelfdoding. Spaink waarschuwt er wel voor om de ‘tips’ niet door te geven aan mensen die zelfdoding overwegen.

De 16-jarige scholiere Jenna Parry werd deze week hangend aan een boom gevonden door iemand die zijn hond aan het uitlaten was. En daarmee is ze in twaalf maanden nummer 17 onder de 27 jaar.

Ouders en politie in Wales hebben nog altijd geen enkele verklaring voor de vele zelfdodingen. Naast de zeventien gevallen waarvan al vaststaat dat het om zelfdoding gaat, opende de politie een onderzoek naar nog zes andere sterfgevallen waarvan de oorzaak nog onbekend is.

Minstens acht van de jongeren kenden elkaar. Zo pleegde de neef van het meisje dat dinsdag stierf, vorig jaar zelfmoord.

Plaatselijke onderzoekers wijzen erop dat elk van de jongeren met grote persoonlijke problemen zat. Ze kozen ook telkens voor andere methoden, wat erop zou wijzen dat er geen verband is.

De lijst van Spaink lijkt eerder een handleiding bij hoe het niet moet. Ze laat doorschemeren dat veel zogenaamde pijnloze methoden in werkelijkheid een marteling zijn.

Op haar blog reageert Spaink verbijsterd op de insinuatie dat zij een ‘zelfmoordgoeroe’ zou zijn. “In Engeland heerst momenteel een hysterie over een vermeende zelfmoordgolf onder jongeren. De Daily Telegraph legt de schuld bij – mij. Ze ‘ontmaskerden’ een ‘netwerk’ van mensen die jongeren de dood in praten: ‘suicide gurus’. En ik ben er één van.” Spaink verweert zichzelf met: “Ik schrijf helemaal niets, het betreffende stuk is een oude FAQ die op tientallen plaatsen op het net te vinden is, waarin vooral wordt gewaarschuwd voor domme methodes.” BRON: De Telegraaf, vr 22 feb 2008, 09:21, http://www.telegraaf.nl/binnenland/3362837/_Columniste_krijgt_schuld_zelfdoding__.html?p=38,1

• &&&

het stuk nog niet gelezen, maar zij heeft dus een lijst van psychiatrische medicatie gepubliceerd waarmee je zelfmoord kan plegen? dosis en al?

of … was dat ‘te recht voor zijn raap’?

• Hyperactief A-P

het stuk nog niet gelezen, maar zij heeft dus een lijst van psychiatrische medicatie gepubliceerd waarmee je zelfmoord kan plegen? dosis en al?

of … was dat ‘te recht voor zijn raap’? Aldus: &&&.

Voor zover ik weet niet over medicatie, maar ongeacht wat blijft het onverantwoord om zo en zo dit soort zaken op een site te publiceren, ook al staat het nog zoveel op andere sites, een ieder heeft eigen verantwoordelijkheid, achter anderen verschuilen is en blijft laf. Ik wilde met deze publiciteit mensen zelf nog eens laten zien wat zij onder de kop van leugens over Ritalin zelf voor een onzin verspreid heeft. Groetjes v Hyperactief

Zelfmoordgolf in Wales staat niet op zichzelf

’Media zorgden voor meer doden’

Ricus Dullaert

Een serie zelfmoorden onder jongeren in Wales heeft Groot-Brittannië gealarmeerd. Volgens deskundigen is het probleem structureel.

De Britse sensatiepers noemt het een ’zelfmoordstad’, een ’dorp des doods’. Sinds het begin van vorig jaar beroofden zeker 17 jongeren zich van het leven in Bridgend, een stad in het zuiden van Wales.

Er werd druk gespeculeerd over hun mogelijke beweegredenen. De jongeren zouden op internet via sociale netwerksites een pact hebben gesloten om een einde te maken aan hun leven. De politie ontkrachtte dit verhaal.

Deskundigen noemen de zelfmoorden echter minder uitzonderlijk dan ze op het eerste gezicht lijken. Wales heeft het hoogste zelfmoordcijfer van Groot-Brittannië. Toch was er tot nu toe geen plan van aanpak voor de hele regio. Vanwege de publiciteit gaan gezondheidswerkers nu wel een preventiecampagne beginnen.

„Zolang ik me kan herinneren vallen vooral onder jonge mannen jaarlijks 12 tot 15 doden door suïcide in Bridgend”, zegt Philip Irwin, een plaatselijke journalist die tevens woordvoerder is van hulporganisatie ’Samaritanen’. „De stad had altijd al te maken met veel zelfmoorden”, stemt gemeentewoordvoerder Liam Ronan met hem in. „Het probleem speelt echter niet alleen in Bridgend maar in heel Wales. In omliggende gemeenten ligt het algemene suïcidepercentage nog hoger.” Onder jonge mannen tussen de 15 en 24 telt Bridgend wel de meeste zelfdodingen van de regio.

Naar de oorzaak blijft het gissen. In voormalige mijnsteden als Bridgend hebben jongeren geen goede vooruitzichten op economisch gebied. De werkloosheid is er hoog, veel mensen lopen met psychische problemen.

De politie en de bewoners van Bridgend denken dat ook de golf van publicaties, met gedetailleerde beschrijvingen van de zelfmoorden, de zaak geen goed heeft gedaan. „Sinds de kranten begin januari groot uitpakten met de dertiende zelfmoord, hebben nog vier of vijf mensen er een einde aan gemaakt. Die journalisten moeten eerst eens goed kijken naar wat ze aan het doen zijn”, aldus Irwin. Twee jongeren probeerden zelfs het verhaal van hun mislukte zelfmoordpoging te verkopen aan de sensatiepers. Ronan: „Ze werden gehuisvest in dure hotels en kregen veel geld. Dit soort praktijken wekt de indruk dat zelfmoord loont.”

Ad Kerkhof, hoogleraar Klinische Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, denkt dat de media inderdaad een rol hebben gespeeld in het drama. „De pers kan een negatief effect hebben op mensen die zelfmoord willen plegen als ze details geven over de suïcide. Het wordt dan een soort reclame. En in Engeland komen de slachtoffers gelijk met hun foto in de krant. Ik sluit zeker niet uit dat er daardoor meer doden zijn gevallen.”

Kerkhof spreekt ook van een ’cultuur van suïcide’ die in sommige regio’s heerst. „Dat zie je ook in Nederland in gebieden als Friesland, Groningen en de kop van Noord-Holland. Of het om imitatie van voorouders gaat weet ik niet, maar daar wordt soms al een eeuw lang tot 70 procent vaker zelfmoord gepleegd dan in de rest van het land.”

Lange tijd was Schotland het gedeelte van het Verenigd Koninkrijk met het hoogste aantal zelfmoorden. De in 2002 gestarte preventiecampagne ’Choose Life’ wierp echter zijn vruchten af. Suïcide daalde er in de afgelopen vijf jaar met 13 procent. Voor Wales bestond een dergelijk plan nog niet. „We moesten de aanpak zelf uitvinden”, aldus Ronan. „Ik ben blij dat de regering nu actie onderneemt. Het is triest. Je kunt zelfmoord nooit helemaal uitbannen, maar we moeten degenen die erover denken duidelijk maken dat ze niet alleen zijn. Er is hulp.” BRON: Trouw 28-02-2008.

• Hyperactief A-P

Nog even over dat stukje uit de Trouw in mijn posting van 29-02-2008 12:49 het volgende: Ik vindt het heel erg jammer dat wederom daar niet naar het gebruik van psychiatrische medicatie is gekeken in relatie tot die zelfmoorden. Afgelopen week was antidepressiva nog negatief in het nieuws (RTL), namelijk dat het meestal niet werkte. Tel daarbij de extra gevaren van zelfmoord en geweld bij op, en deze middelen zouden per direct wettelijk aan banden gelegt moeten worden, oftewel verboden. Groetjes v Hyperactief

• Elia

Hoi Hyper, ik kan me nog herinneren dat in begin 70er jaren de huisarts op verzoek van de patient enorm veel kalmerende middelen en slaaptabletten voorschreef. Al die pillen van toen werkten nog grover dan die van nu. Met recht paardenmiddelen. Mijn moeder die in de problemen was door haar echtscheiding was er (naast de alcohol) verslaafd aan. Toen ze eenmaal was overleden en volgens mij niet geheel los van dat gebruik, vond ik grote potten vol met van die pillen. Het was werkelijk onvoorstelbaar zoveel pillen als mijn moeder in huis had!

Nu ben ik van mening dat het met anti-depressiva het zelfde is als toen met die medicatie in de 70's. Ik heb zelf anti-depressiva gebruikt dat was 10 jaar geleden. Waarna het mij opviel dat mensen te pas en te onpas anti-depressiva voorgeschreven kregen. Even niet lekker in het vel en hup… aan de anti depressiva.

Toen ik eens tegen een kennis vertelde dat ik aan de huisarts om antidepressiva had gevraagd, omdat ik o.a. met mijn hoofd keihard op de grond beukte omdat ik die gedachten en hallicunatie's niet meer kon verdragen, merkte hij op; “ik geloof dat jij het toch wel een beetje erger had dan ik”.

Zo leuk vond ik het gebruik van antidepressiva nou ook weer niet, o.a. kan je situaties dan helemaal niet inschatten want “denk je dit nu omdat het zo is, of denk je het omdat je dat middel gebruikt”. Ik kon in elk geval er niet mee werken, ook niet mee autorijden.

Ik ben persoonlijk niet geheel tegen medicatie, maar er moet zeker een ondergrens komen en er zou meer ‘gefilterd’ moeten worden.

En eh… ook met mij was dat het geval, ik denk dat er beter gekeken kan worden WAARDOOR iemand depressief is geworden.

Groetjes van Ellen

• Hyperactief A-P

Hoi Ellen, de middelen van nu werden destijds milder voorgesteld in bijwerkingen dan de voorgangers. Maar nu vele officiële internationale waarschuwingen verder weten we wel beter, de werking van die middelen is even vernietigend. Vorige week is er nog een onderzoek naar buiten gekomen, die het nutteloze van deze middelen verder bevestigen, zie:

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/39299538/

Als je overigens jezelf een beetje verdiept in de werking van het verstand en alles wat daarmee samenhangt, en ziet waar deze middelen op in werken, en hoe belangrijk gevoel (emoties) zijn voor bepaalde lichaamsfuncties, dan begrijp je gelijk dat het woord geneesmiddelen in deze context volledig misplaatst is. Iets wat niet ziek is, kun je immers niet genezen. Zoals jezelf al aangeeft vervlakt je gevoel.

Er is nog niemand geweest die mijn vraag kan beantwoorden, waarom je suïcidale mensen een middel geeft die deze factor verhogen door afvlakking. Voor mensen die agressief of geweldadig zijn, van hetzelfde laken een pak, geen mens kan mij hier de “logica” van uitleggen. Medicatie is alleen goed en levensreddend, in de medische wereld bij bewezen echte ziekten, waaronder bijvoorbeeld diabetes. Voor de rest is het toxiologische vergiftiging en vernietiging van dat lichaam, en uiteindelijk het milieu, omdat deze giga hoeveelheden uiteindelijk via het toilet daarin terecht komen, en meer gezonde mensen ziek kan maken… Groetjes v Hyperactief