Tja, ik snap wat je bedoelt.
Echter, dit is wel heel erg makkelijk gesteld.
Zeker als je zelf niet in een instelling zit.
Ik doel hierbij niet op volwassenen, deze kunnen zich (meestal) wel verweren. Aldus: Rina.
Hoi Rina, nou vergis je niet, ik zou de volwassenen die hier niets tegen ondernemen omdat ze de weg niet kennen en niet weten hoe ze het aan moeten pakken niet de kost willen geven. En ook zulke mensen en/ of familieleden hebben recht op grondrechten en grondbeginselen. Volwassenen in een instelling worden soms ook gechanteerd, ik heb dit al in verschillende instellingen gezien en met regelmaat van anderen gehoord. Ouders van kinderen in een jeugdgevangenis of psychiatrische setting zoals jij ook kan weten worden vaak op verkeerd spoor gezet waarbij OTS en UHP misbruikt wordt en/ of om kinderen aan gevaarlijke medicatie te krijgen. Jij laat gelukkig niet over je lopen, maar er zijn zat ouders die zelf stuk lopen op misstanden.
Maar je kunt van jonge kinderen in een JJI niet verwachten dat zij een klachtenprocedure opstarten. Bij het minste of gerinste idee dat een kind zich niet aan ‘de regels’ van het personeel houden wordt al geschermd met 7 dagen scheurpak. Of het niet mogen bellen. Of het niet TV mogen kijken in de groep. Of…..of…..of…. bedenk zelf maar. Deze kinderen zijn soms zelfs nog te angstig hun ouders te vertellen over de misstanden. Want ja, een beetje ouder gaat dan verhaal halen, vaak niet beseffend dat zij daarmee wel de misstanden aan de kaak kunnen stellen, maar daarbij tevens hun kinderen aan het personeel ‘uitleveren’. Aldus: Rina.
Dit valt me een beetje van je tegen Rina, angst is een slechte raadgever. Des te meer mensen deze chantage en onwettige praktijken zoals frauduleuze rapporten aan de kaak stellen, des te eerder zo'n instelling gesloten kan worden. Het grootste kwaad in deze wereld kan voortbestaan door mensen die ervan weten maar er niets tegen doen. Ik ben nooit bang geweest, mijn zoon gelukkig ook niet. Die heeft er zomaar isoleer voor over, want de aanhouder wint. Met niets te doen uit angst geef je onetische mensen juist meer ruimte voor misstanden, dit moet gelijk de kop ingedrukt worden. De voormalige jeugdgevangenis het Nieuwe Loyd is gesloten door aanhoudende misstanden en een verziekte sfeer.
En ook daar heb ik papieren van onwettig handelen en een uiteindelijk gewonnen individuele zaak… Mijn zoon heeft het destijds in de bloedhitte met vele onwettige weken afzondering in de iso moeten doen, maar ging ervoor om zijn recht te halen. Des te meer mensen de stront openbaren, des te eerder game over voor zo'n instelling. Er verdwijnt goudgeld aan dit soort instanties, maar niet om mensen onbekwaam te maken en de wet te schenden, dat dient ten aller tijde een halt toegeroepen te worden, voordat de hele “fruitmand” wegrot… Ik ben het in deze dan ook niet met je eens dat je jou kind uitleverd aan de grillen van het personeel, dat doe je mijns inziens juist door de andere kant uit te kijken. De ethiek in instellingen breng je terug door ontoelaatbaar onwettelijk gedrag niet te tolereren… Groetjes v Hyperactief