Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Belangrijk persbericht Strattera !!!

• Hyperactief A-P

De inhoud spreekt voor zich… Groetjes v Hyperactief

Persbericht d.d. 26-5-2008

Bestuursrechter besluit over openbaarmaking geheim gehouden Strattera-rapport

Op 9 juni 2008 is er een zitting van de Bestuursrechtbank in Amsterdam aangaande de openbaarmaking van het “Preliminary Assesment report – Strattera (atomoxetine) – Risk Benefit Assessment”, in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur. Het betreft een in Engeland opgesteld evaluatierapport nadat Strattera, een antidepressivum dat voorgeschreven wordt aan kinderen met een ADHD-diagnose, 5 jaar op de markt was. Het rapport is geschreven in opdracht van Eli Lilly, de producent van Strattera.

De coördinatrice van het Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens, Hanneke Teunisse, heeft het rapport opgevraagd bij het Nederlands College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) nadat op 3 mei 2006 de productinformatie was aangescherpt op basis van dit rapport. Het betreft naast de eerdere waarschuwingen aangaande het risico op zelfmoord nu een waarschuwing op de start van de behandeling waarbij een verhoogd risico is geconstateerd op toevallen en hartritmestoornissen.

Er zijn, na een soortgelijke procedure in Zweden, 67 pagina's van het rapport openbaar gemaakt. Een groot deel van het rapport en de vele pagina's tellende bijlagen zijn tot nu toe geheim gehouden. In de 67 beschikbare pagina's zijn o.a. de volgende gegevens te vinden:

130 meldingen van suicidaal gedrag in één maand

766 spontane meldingen van hartaandoeningen

172 meldingen van leverbeschadigingen

20 geslaagde zelfmoorden

Hanneke Teunisse zegt hierover: “De waarschuwingen van het CBG en de schokkende cijfers in de vrijgegeven pagina's, hebben mij nieuwsgierig gemaakt naar de rest van het rapport. Het NCRM vindt dat veel te veel kinderen een ADHD-diagnose opgeplakt krijgen zonder dat er enig wetenschappelijk onderzoek aan te pas komt. De kinderen krijgen op basis daarvan psychiatrische medicatie voorgeschreven. Deze zware middelen blijken steeds vaker ernstige bijwerkingen te hebben die door de farmaceutische industrie en psychiatrie niet, of veel te laat onderkend worden. Toen ik het CBG om het rapport vroeg stuitte ik op tegenwerking. In plaats van naleving van de Wet Openbaarheid Bestuur belandde ik in een procedure van twee jaar met diverse warrige besluiten. Het CBG zette zelfs een duur advocatenkantoor in om te voorkomen dat ik het rapport zou krijgen. Uitermate vreemd gedrag van de instantie die het belang van de consument zou moeten dienen. Nu ligt de zaak dus bij de bestuursrechter en ik hoop dat het rapport openbaar gemaakt zal worden zodat het recht van ouders om te kunnen beschikken over deze informatie wordt erkend. Inmiddels hebben diverse leden van de Tweede Kamer interesse getoond in het rapport en is het als onderwerp op de agenda van de Commissie Volksgezondheid Welzijn en Sport geplaatst.” BRON en meer info: NCRM.nl

• &&&

beter!!!

ja zulk soort info moet niet achtergehouden worden. er moet gewoon niet met onveilige middelen gewerkt worden. het valt voor de psychiater niet mee om te erkennen dat hij negen van de tien gevallen feitelijk niet zo veel kan…. is een heel moeilijk leerproces!

• rina

Denk dat onderstaand bericht er wel bij kan.

Ik las het op NU.nl

Ritalin gevaarlijk op warme dagen

Uitgegeven: 26 mei 2008 13:00

Ritalin kan op een warme zomerdag je prestaties flink verhogen, maar het heeft ook ernstige bijwerkingen. Dit concluderen onderzoekers aan de Vrije Universiteit Brussel.

De onderzoekers ontdekten dat Ritalin bij een temperatuur rond de 30°C de prestaties enorm kan verhogen. In het onderzoek lieten ze wielrenners een tijdrit rijden in een klimaatkamer, nadat ze Ritalin hadden ingenomen. De proefpersonen reden maar liefst zeven minuten sneller dan wanneer ze dezelfde afstand aflegden in normale temperaturen.

De prestaties gaan omhoog omdat je onder invloed van Ritalin minder last hebt van oververhitting. Normaal gesproken remt je lichaam zichzelf als het te heet wordt, maar door Ritalin merk je hier niks van. Je kan hierdoor dus beter presteren, maar wel ten koste van de temperatuur van je lichaam. Oververhitting kan erg gevaarlijk zijn en kan zelfs tot shock leiden.

Ritalin (Methylfenidaat) wordt normaal gesproken voorgeschreven aan mensen met ADHD. Bij gezonde mensen heeft het middel een stimulerende invloed op de hersenen en werkt dan als een soort amfetamine. Bij hitte wordt deze werking ook nog een versterkt.

© gezondheidsnet.nl

Dan denk ik direct aan die verhalen van ouders die hun kinderen toch maar een extra tabletje geven omdat ze “zo druk zijn in die hitte”…..

Rina

• Hyperactief A-P

Je ziet het gebeurd gewoon &&&, Fernand Haesbrouck heeft in zijn boek “ADHD-medicatie medische megablunder” precies omschreven welke truc er uitgehaald is om Strattera van SSRI naar SNRI om te dopen. De actieve metaboliet die voor zowel Prozac als Strattera hetzelfde is veranderd de perceptie op de realiteit aldus Fernand Haesbrouck en hebben beiden gevaarlijke bijwerkingen… Groetjes v Hyperactief

P.S.: Zal mij benieuwen of de media dit persbericht ook negeert…

• Hyperactief A-P

Hoi Rina, het trieste van dit alles is als kinderen hierdoor spontaan doodvallen, het weggerapporteerd wordt als zijnde hartfalen c.q. hartafwijking, daar er geen aparte registratie voor bestaat. En al zou deze wel bestaan, zoals met bijvoorbeeld andere verplichte registraties, dan komen creatieve “boekhouders” er vaak ook nog mee weg, helaas… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

“Proost” ouders van ADHD of Autisme kinderen die ondanks alle waarschuwingen elkaar opjutten om vooral medicatie te proberen. Op de “gezondheid” van jullie kinderen… Groetjes v Hyperactief

ADHD-middel in opspraak

donderdag 5 juni 2008 om 21:14

Medicijn Strattera leidt mogelijk tot suïcidaal gedrag, hartaandoeningen en leverbeschadigingen. Dat blijkt uit een evaluatierapport van dit medicijn.

Door Eveline Bijlsma

AMSTERDAM ADHD-medicijn Strattera zou het risico op suïcidaal gedrag, hartaandoeningen en leverbeschadigingen verhogen. Dit zegt het Nederlands Comité voor de Rechten van de Mens (NCRM), dat beschikt over een gedeelte van het evaluatierapport over dit medicijn. Het middel werd volgens de Stichting Farmaceutische Kengetallen in 2007 51.000 keer voorgeschreven, voornamelijk aan kinderen.

Het evaluatierapport ‘Strattera Risk Benefit Assessment’ kwam begin 2006 uit, vijf jaar nadat het medicijn op de markt verscheen. Op basis van dit onderzoek moest producent Eli Lilly aan de bijsluiter toevoegen dat het middel het risico op toevallen en hartritmestoornissen verhoogt. In 2004 moesten er al een waarschuwing voor ernstig leverfalen en suïcidale neigingen worden toegevoegd.

Het NCRM is opgericht vanuit de Scientology Kerk, die zeer sceptisch tegenover medicijngebruik voor psychische aandoeningen staat. De commissie wilde de rest van het rapport inzien, maar kreeg daar van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) geen toestemming voor.

Hanneke Teunisse, woordvoerder van het NCRM, vroeg het rapport twee jaar geleden op. “In plaats van dat de Wet Openbaarheid Bestuur werd nageleefd, belandde ik in een warrige, lange procedure.” Aanstaande maandag besluit de bestuursrechter in Amsterdam of het CBG inzage moet geven of niet.

In het incomplete rapport, in bezit van deze krant, vallen schokkende cijfers te lezen. Zo meldden zich in 2005 in een maand 130 Strattera-gebruikers bij Eli Lily met suïcidaal gedrag. Tussen november 2002 en september 2005 werden in totaal 431 gevallen gemeld, waarvan er twintig resulteerden in zelfmoord. Onderzoekers kunnen niet uitsluiten dat Strattera al aanwezige suïcidale neigingen verergert.

Orthopedagoog Ids Terpstra is benieuwd naar het rapport. Hij is directeur van stichting Balans, vereniging voor ouders met kinderen met ADHD. “In eerste instantie waren we enthousiast over Straterra, een groot voordeel van dit middel is dat het niet onder de opiumwet valt. Maar deze signalen maken ons ongerust. Als de uitkomsten van dit rapport kloppen, zijn we erg kwaad. Openheid is noodzakelijk.”

Het is al uitzonderlijk dat dit zestigtal pagina's is vrijgegeven, zegt Jacqueline de Gucht, woordvoerder van het CBG. “Dit is nog niet de definitieve versie van het Assessment Report. We proberen open te zijn waar we kunnen, en dat hebben we in dit geval gedaan. Wat we nu nog hebben achtergehouden zijn gegevens over de fabricage en persoonsgegevens, die mógen we niet vrijgeven.”

Strattera-producent Eli Lilly was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. BRON: http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/13713/online/ADHD-middel_in_opspraak.html

• Hyperactief A-P

Strattera-producent Eli Lilly was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Aldus: De laatste zin van het vorige krantebericht!

Maar de statistieken alhier bewijzen dat ze ook hier meelezen… Groetjes v Hyperactief;)

Datum & tijd: Jun-06 16:27

Land: United States Stad: Indianapolis

Organisatie: Eli Lilly And Company

Referrer url: http://www.google.nl/search

• vlooike

Misschien een domme vraag hoor.

Maar is Strattera een vervangend middel voor Ritalin?

Groeten , Vlooike.

• Hyperactief A-P

Hoi vlooike, domme vragen bestaan niet.;) En nee het is geen vervangend middel. Ritalin is een stimulerend middel en valt onder de opiumwet, en Strattera niet. Voor uitgebreide info over de trucendoos van Strattera, zie het boek ADHD-medicatie. Medische megablunder van Fernand Haesbrouck, de hoofdstukken op blz.: 28 en 30, titels: “Waarom Strattera eerst een SSRI en nadien een SNRI werd” en “Gelijkenis Prozac-Strattera” Wat wel als vervangend middel voor Ritalin gebruikt wordt, is Concerta i.v.m. gelijdelijk afgeven van de ingrediënten. Maar het gebruik van die middelen blijft omstreden… Groetjes v Hyperactief

• vlooike

Ik vroeg het omdat ik zelf ongeveer twee jaar Ritalin slik en ik weet sinds kort pas dat het onder de opiumwet valt. Had gehoord dat er een vervangend middel was dus dacht dat het die strattega of hoe het ook heet was. Vandaar mijn vraag.

Voor de duidelijkheid ik zoek geen vervangend middel hoor. Als ik er mee stop dan hoef ik niets anders.

Groetjes