Morgenavond om 23:20 uur op Nederland 2 wordt de documentaire ‘Mag ik dood’ uitgezonden. Volgende week dinsdag 10 juni wordt die om 13:45 uur herhaald op Nederland 2. Artsen behoren zich bezig te houden met genezing, en bij ongeneeslijke echte ziekten (geen psychiatrische pseudo-stoornissen) het zo dragelijk mogelijk te maken. Psychiaters die ondanks het verleden de dood als kwaliteitszorg leveren zien, bevestigen dat de zwarte geschiedenis “Psychiatrie een industrie des doods” helaas nog steeds springlevend is. Groetjes v Hyperactief:(
Psychiater: ‘Is het lijden wel écht uitzichtloos?’
Bij chronisch psychiatrische patiënten met een doodswens is het niet zozeer moeilijk te bepalen of zij wilsbekwaam zijn, maar of hun lijden écht uitzichtloos is.
Dat zegt psychiater Fons Tholen. Hij is donderdag te gast bij de première van de documentaire ‘Mag ik dood’ en het aansluitende debat.
Tholen is hoofd patiëntenzorg in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarnaast is hij onder andere voorzitter van de commissie hulp bij zelfdoding van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie.
Gericht op verbetering
In de documentaire ‘Mag ik dood’ geven counselors en nabestaanden aan dat psychiaters niet open lijken te staan voor de doodswens van hun patiënten.
Dat is niet zo gek, vindt Fons Tholen. “Een behandeling is gericht op verbetering. En vaak is dat ook mogelijk. Alleen is daar tijd mee gemoeid. Het hoort ook bij de rol van psychiaters dat zij zoeken naar alternatieven voor levensbeëindiging. Als het nodig is, dienen we daar intensieve topzorg voor te bieden.”
Lijden kan omkeerbaar zijn
Maar Tholen benadrukt dat psychiaters niet zomaar ‘nee’ moeten zeggen tegen iemand met een doodswens. “Elke casus is weer anders. En het is niet altijd makkelijk in te voelen dat de ander het leven geen kans meer geeft.”
Ook kan dat lijden nog omkeerbaar zijn, zegt hij, verwijzend naar een onderzoek van tien jaar geleden. Daaruit bleek dat eenderde van de 320 mensen die een uitdrukkelijk en herhaald verzoek in hadden gediend om hulp bij zelfdoding, twee jaar later geen uitdrukkelijke doodswens meer hadden.
Strafrechtelijke vervolging
Is het uitzichtloos lijden wél duidelijk voor psychiaters, dan schrikt een mogelijke strafrechtelijke vervolging nog af. Het is nog niet voorgekomen dat de Regionale Toetsingscommissies een melding over een psychiatrische patiënt heeft beoordeeld.
Tholen: “Op het meldingsformulier dat artsen na het toepassen van euthanasie moeten invullen, staat nog steeds informatie die niet strookt met de wetgeving. Daarin staat dat, als het lijden primair van psychische oorsprong is, de toetsingscommissies geen oordeel geven over een melding van hulp bij zelfdoding. Er is ondanks de wet dan nog een zeer groot risico van strafrechtelijke toetsing.”
'Mag ik dood' wordt op 4 juni uitgezonden om 23.20 uur op Nederland 2.
Herhaling: dinsdag 10 juni, 13.45 uur, Nederland 2.
Bron: Redactie Human.nl 29 mei 2008 http://www.human.nl/?pg=nws&nwsid=487