Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

De wet voor kinderen al veranderd, nu de volwassenen aan de beurt?

• rina

'Mensen met psychische problemen sneller opgenomen'

Uitgegeven: 25 juni 2008 20:36

AMSTERDAM - Mensen met psychische problemen kunnen straks mogelijk sneller gedwongen worden opgenomen. Staatssecretaris van Volksgezondheid Jet Bussemaker (PvdA) bespreekt een voorstel van die strekking vrijdag in de ministerraad, meldt RTL Nieuws woensdag.

De staatssecretaris wil dat mensen die zichzelf verwaarlozen en patiënten die een gevaar zijn voor zichzelf of hun omgeving sneller onder dwang kunnen worden geholpen.

Ook moeten patiënten die medicatie weigeren volgens Bussemaker kunnen worden gedwongen de medicijnen te nemen.

© Novum

bron: Nu.nl

————————————————————–

Ik krijg steeds meer de kriebels…. als rasechte nederlandse begin ik me te schamen voor het beleid van onze regering.

Steeds meer bekruipt mij de lust te verkassen richting buitenland, misschien moet ik mij toch eens maar gaan verdiepen in die vage plannen….

• Hyperactief A-P

Hoi Rina, walgelijk, gevaarlijk en diep treurig, staatssecretaris zou zich eens moeten verdiepen in dit boek:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=2921&t=2921

Ook aan de catastrofe van toen, ging wetgeving vooraf waarvan we nu zouden kunnen weten waartoe dat geleidt heeft. Psychische problemen zonder naar de oorzaak en probleemoplossing te kijken is natte vingerwerk waar een ieder uiteindelijk onder kan komen te vallen, geen mens uitgezonderd. Die gedwongen met medicatie “behandelen” waarvan de gevaarlijke bijwerkingen dat beeld verder in stand houden zou je in rechteloze bananenrepublieken verwachten, en niet in beschaafde landen. Ik hoop dat deze staatssecretaris die ook maar geadviseerd wordt, wakker geschud wordt door het achtergehouden Strattera rapport… Anders schaam ik me diep voor dit land met je mee. Groetjes v Hyperactief

• &&&

hielp het maar om je te schamen.

• &&&

wij lezen overigens dat het met name is voor dementerenden en mensen met een verstandelijke beperking. geen woord gelezen over psychische problemen, in die ruimste zin.

zie hieronder het bericht in het ad.

Gedwongen behandeling voor dementerenden

DEN HAAG - Het kabinet buigt zich vrijdag over een voorstel van staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) om gedwongen behandeling van dementerenden en mensen met een verstandelijke beperking door zorgverleners mogelijk te maken.

Het gaat om een al in 2005 aangekondigde wet die het mogelijk moet maken om mensen binnen en buiten instellingen die zichzelf verwaarlozen en daardoor zichzelf ,,ernstig nadeel'' berokkenen toch te dwingen een behandeling te ondergaan. Die gedwongen behandeling kan variëren van medicatie tot een douchebeurt.

Nu kan dat formeel alleen als zij een ,,acuut gevaar'' voor zichzelf of anderen vormen. Maar het gebeurt wel al in instellingen. De wet regelt nu beter onder welke voorwaarden dat mag en legt vast dat hier afspraken over moeten worden gemaakt in het verplichte zorgplan dat met patiënten wordt vastgesteld.

• &&&

thomas szasz:

'“Het is niet eerlijk om te doen alsof gedwongen hulp voor geestelijk gestoorden altijd goed voor ze is en dat het niet toepassen van dwang hetzelfde is als ze ‘zorg onthouden’ …de geschiedenis leert ons om uit te kijken voor weldoeners die ons van onze vrijheid beroven. Er bestaat geen rechtvaardiging voor en geen behoefte aan gedwongen opnamen…”'

• &&&

onderstaande link bevat een uitleg over het vage terrein in dwang en drang. legio voorbeelden over dementerenden en waarom we die moeten kunnen dwingen, zonder dat daar formele regels voor zijn.

http://www.ceg.nl/data/download/hfdst.3_drang_en_informele_dwang_Schermer_.pdf

• Hyperactief A-P

Nee schamen alleen helpt inderdaad niet &&&, maar trap niet in de valkuilen dat het voor bepaalde groepen hun bestwil is. Dat is altijd de truc om er iets doorheen te krijgen wat weinig weerstand oproept. Zo worden TBSsers ook vaak misbruikt. Veel mensen staan er dan niet bij stil dat bepaalde wetgeving veel verder reikt, om over het opruimen van criteria nog maar niet te spreken. Dan erbij moet ik vreselijk hard lachen om dat onder dwang douchen. De dagelijkse praktijk in teveel instellingen is dat mensen in hun eigen uitwerpselen zitten met een luier om, en dan zou er voor douchen opeens wel tijd en gelegenheid zijn :?:?:? Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Wat je over Thomass.Szasz schreef in je reactie van 28-06-2008 10:34 hoe hij dat zag ben ik het volledig mee eens. Maar zo heeft die man wel meer goede dingen met een grote dosis gezond verstand geschreven. Maar zulke mensen zijn binnen die beroepsgroep helaas einzelgangers. Het PDF bestand over drang en dwang hierboven heb ik met interesse gelezen. Maar ook hier, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, wordt uitgegaan van schrijnende excessen, en daar kun je geen beleid of vrijbrief van maken wat vele mensen in hun grondwettelijke rechten schendt.

Ik heb diverse crisissituaties van nabij meegemaakt, waaronder ook met een dementerende man die nog auto reed en een gevaar voor zichzelf en anderen was. Toch hebben wij met inzet van anderen voornamelijk buren en kennissen een oplossing zonder drang of dwang kunnen bewerkstelligen die voor iedereen aanvaardbaar was. Een kwestie van praten en klaar staan voor je medemens. Zijn auto ging met zijn instemming van de hand, het gat wat viel als die spullen moest halen voor zijn dieren, vulden wij bij toerbeurt op.

Ook heb ik escalerende situaties weten te keren zonder dat er psychiatrie of andere hulpverlening bijkwam, ook daar weer met een luisterend oor en advies. Maar ja, tijd is geld en in één uur kun je heel wat mensen aan de pillen zetten zonder te hoeven nadenken. Een keuze waar de maatschappij op de lange termijn de veel hogere rekening voor betaald, want opgelost is er niets… Gisteren kwam ik toevallig in een restaurant een hoogbejaarde vrouw tegen, die daar al 45 jaar kwam en nog steeds om bezig te zijn hielp met opruimen en schoonmaken.

Ze vertelde dat ze al jaren reuma had, maar weigerde om daar chemische troep voor te slikken (aldus haar woorden). Ze vertelde ook dat ze haar arts toevallig tegenkwam, en daar de laatste 10 jaar niet geweest was. De arts stond met een mond vol tanden toen ze vertelde dat ze daarmee had leren leven, en dat die zijn chemische troep maar moest houden. Zulke mensen heb ik een enorm respect voor, daar kunnen er nog heel veel wat van leren. Moet je zo'n iemand dwingen met medicatie of andere “behandeling” ???

Mijn antwoordt is NEE, handen af van mensen. Mensen kun je alleen overtuigen van iets, als het ook daadwerkelijk iets van hunzelf wordt. En getuige dit voorbeeld kan het juist kostenbesparend zijn. Daarnaast staat in het stuk drang, wat zo onder chantage kan vallen, en dwang wat wederrechterlijke vrijheidsberoving is, maar het gaat maar om “wilsonbekwame patiënten”, en onder die noemer ben je volledig rechteloos en aan de grillen van anderen overgeleverd, wat je alleen in onbeschaafde landen zou mogen verwachten !!! Groetjes v Hyperactief

• &&&

hyper,

we hebben dat jaren geleden gezien hoe dat douchen er aan toeging op een acuute opname afdeling van een groot psychiatrisch ziekenhuis in de randstad. het was onze eerste werkervaring in die sector.

maar het slaat echt helemaal nergens op, zoals we al vaker verzucht hebben in dit forum, dat mensen gedwongen de douche in gesleept moeten worden.

als je dat zet tegenover de mensen die gedwongen uitgezet worden op schiphol en zich als teken van verzet vol smeren met hun uitwerpselen, zodat ze niet om aan te raken zijn… dan moet een beetje fijngevoelig mens toch snappen dat de perspectieven uit het oog verloren worden.

de westerse norm over hygiene is ziekelijk.

wanneer je een beetje ronddraait in ecologische circuitjes, dan hoor je mensen over hun waterverbruik. waarbij de 1 een maand lang met 30 liter water toe kan en de ander nog geen halve dag!!!!!

we zullen er altijd dankbaar voor zijn, dat we hier water hebben. zeker met het mooie warme weer van deze dagen. we moeten er niet aan denken dat we onze dorst niet zouden kunnen lessen, wanneer we maar willen met water. maar zelfs al kunnen we het, worden we ons bewuster dat er op dit moment aan de andere kant van de wereldbol mensen en kinderen rondlopen die al dagen dorst hebben.

en geen water hebben om het te lessen. dus een slokje minder.. of een douche minder als iemand gewoon niet zo nodig zelf wil… dat is feitelijk niks anders dan respect.

• &&&

'Maar ja, tijd is geld en in één uur kun je heel wat mensen aan de pillen zetten zonder te hoeven nadenken. Een keuze waar de maatschappij op de lange termijn de veel hogere rekening voor betaald, want opgelost is er niets… '

die woorden van jou zijn zo waar hyper, zo waar.

en wat die mevrouw betreft met reuma. ontzag.

dat is wat we na zouden moeten doen. dat is een voorbeeld voor ons.