Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

psychologisch onderzoek

• Miep

Hallo,

In het kader van de WWB wet werk en bijstand moest ik gekeurd worden.

Heel naar en onpersoonlijk ging het er aantoe, terwijl die keuringen vroeger altijd goed gingen.

Vroeger deed de Gemeentelijke Geneeskundige dienst het en nu doet een commercieel bureautje het in opdracht van de sociale dienst.

De heren verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van dat bureautje stuurden mij daarna nog naar een psycholoog voor aanvullend onderzoek. Dit was weer erg belastend voor mij omdat ik erg moe ben mentaal en behoefte aan rustheb . Ik kon het niet aan om de hele ochtend over mijn problemen te praten en allerlei vragenlijsten in te vullen.

Ik mocht gelukkig naar huis. Later deze week kreeg ik het rapport van de psycholoog en ik zal een stukje hier neerzetten.

Dit volgende stond in het rapport:

'Haar intense behoefte om zichzelf terug te trekken, haar gebrek aan openheid voor haar eigen gevoelens en voor hulp maken het niet aannemelijk dat haar lage emotionele belastbaarheid structureel zal veranderen zonder intensieve hulpverlening'.

Nou is mijn angst dat ze me hiermee willen dwingen richting GGZ/psychiatrie te gaan. En ik geloof niet in het GGZ. Het enige dat er met mij aan de hand is is dat ik momenteel geen arbeidsverplichting aankan. Ook zei de psycholoog in het gesprek dat ik dan dus niet normaal ben.

Ik ben ook bang dat ze me kunnen dwingen omdat ik anders mijn uitkering kwijt kan raken. Ik weet totaal niet wat mijn rechten zijn.

Weet iemand wat in zo'n geval je rechten zijn, kunnen ze je zomaar dwingen tot psychiatrische behandeling.

groetjes

(oja ik heb nog geen handtekening gezet onder het rapport)

• Hyperactief A-P

Hoi Miep, e.e.a. is geheel afhankelijk van jou persoonlijke situatie en wat in dit geval de uitkeringsinstantie met deze uitkomst doet. Daarnaast kunnen ze jou altijd doorsturen, maar is het eventuele vervolg hierop ook weer afhankelijk van de hulpverlener c.q. instelling waar je terecht komt en hoe men dat daar intepreteerd. Ik vraag me af waarom je jezelf afsluit en niet met alternatieven komt ??? Als je geen bezwaar heb dat van je af te schrijven dan komen we misschien wat verder. Groetjes v Hyperactief

• Miep

hallo,

Het is voor mij zo dat ik het best gebaat ben met rust momenteel. Ik ben de afgelopen weken erg gestresst geraakt door al dat getrek aan mij. Het is gewoon zo dat het beleid zo is dat je ofwel een traject in moet of je moet maar behandeld worden. Terwijl ik weet uit ervaring dat het na een tijd weer beter met mij gaat. Door teveel stress(druk vanuit hun)heb ik de gevoel in het nauw gedreven te worden. \Ik zoek wanhopig naar een poging om met hun goedkeuiing aan mijn eigen herstel te werken. Maar omdat ik fel gekant ben tegen de psychiatrie dacht ik dat dit ook wel de juiste plek was om mijn ervaring op dit gebied hier neer te zetten. Nogmaals ik wil dmv rust herstellen. Ik ga uitzoeken wat mijn rechten zijn om onder een psychologische behandeling uit te komen.

Er zijn allerlei dingen die ik liever zou doen dan een uurtje met een psycholoog praten. Ik kan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk doen een uurtje oid. Das een alternatief.

Zelf had ik al aangegeven dat ik via meditatie en yoga erg tot rust kom en daar wordt dan verder niet op in gegaan door hun. Kortom ik werk wel aan mezelf om sterker te worden. Maar goed het geld is er ook niet om bijvoorbeeld zon gesprek te betalen bij de psycholoog. Kost me mijn eigen risico 150 euro en dat betekend dat ik dat zou moeten lenen. Lekkere maatschappij!

groeten

• Hyperactief A-P

Met alle respect Miep, aan jezelf werken is iets anders dan achterover leunen. En zo komt het bij mij (en waarschijnlijk bij de instantie ook) over, ook al begrijp ik dat hier momentopnamen en geen compleet verhaal staat. Verder schrijf je:

Ik ga uitzoeken wat mijn rechten zijn om onder een psychologische behandeling uit te komen. Aldus: Miep

Vergis je niet hoeveel energie daarin gaat zitten, energie die je mijns inziens beter kunt benutten om je leven vorm en zin te geven. Van een uurtje werk (zelfs als het betaald werk is) wordt je financieel niet wijzer. Oftewel om uit de financiële problemen (ik haal dat uit je verhaal daar je voor 150 Euro eigen risico over een lening aangaan schreef) te komen, is betaald werk voor hele dagen nog altijd het beste.

Uiteindelijk zal ook dat positieve energie opleveren in de vorm van voldoening en onafhankelijkheid, daar het iets van jezelf is. Ook vrijwilligerswerk kan een minder gehaast opstapje zijn naar betaald werk, maar één uur zet geen zoden aan de dijk. Maar goed, ik heb wat dingen aangedragen waarmee je verder kan en waardoor je uit een behandeltraject van de psychiatrie kan blijven, maar het moet wel een besluit van jou zelf worden. Met je hakken in het zand (zo kom je over) kom je nou eenmaal nergens. Succes verder. Groetjes v Hyperactief

• &&&

sorry, ik geef miep gelijk.

al zou zij achterover willen leunen.

waar is de vrijheid gebleven.

ik verkeer nog in de veronderstelling dat de sp een basisinkomen voor iedere inwoner van nederland ging regelen…ongeacht wat dan ook.

jezus moet je tegenwoordig ook al gekeurd worden om in de bijstand terecht te komen??? amaj..wat ben ik blij dat ik mezelf af en toe het schompus gewerkt heb, zodat ik daar nu nog op kan teren…

echt waar… ik vind het een staaltje bekrompenheid ten top. of een traject in of behandeld worden schrijf je….

en dan snappen sommige mensen niet waar men het over heeft als men zegt: ik wil gewoon even een poosje rust……?!!!!

nederland goes commercial.

hoeveel onrust heb jij over voor je rust?

ik zou allang die onderzoeken uitgelopen zijn.

ik ga wel als postbode langs de straten zwalken.

maar kijk wel uit, want iets te dicht in mijn buurt en ik bijt!!!

…….

• Hyperactief A-P

Beste &&&, ik geef Miep een advies hoe in het huidige systeem te handelen. Los daarvan of ik het eens ben met het systeem, maar dat is een heel andere discussie. Niet iedereen bevind zich in de “luxe” positie dat die weg kan lopen zonder daar de consequenties van te voelen. Ook niet iedereen weet hoe die in dit soort situaties moet handelen, je moet goed op de hoogte zijn om geen averij op te lopen, en dat is niet iedereen. Natuurlijk vindt ook ik het volstrekt belachelijk dat gemeentes misbruik maken van psychische onzin. En mensen die niet kiezen voor de keiharde productie, maar voor opvoeding van kinderen en/ of andere nuttige onbetaalde bijdragen aan de maatschappij, kunnen veel waardevoller zijn dan de eerste beste zakkenvuller die het zogezegt “gemaakt” heeft, geleerd heeft maar van de praktijk niets weet, etc. Maar met die discussie was en is Miep in ieder geval niet gebaat. Die moet het doen met het huidige systeem, los daarvan of jij of ik daarbij weg zouden lopen. Zou iedereen dat doen, dan zou er wat kunnen veranderen. Ook voor dat laatste moet je uit de slachtofferrol komen, daar actie ondernemen uit emoties voortkomen die veel hoger liggen dan de slachtofferrol. Dus hoe dan ook, in alle opzichten is het beter niet te lang te slachtofferen. Groetjes v Hyperactief:)

• Hyperactief A-P

Wat ik zojuist ook nog even bedacht dat het ook zo krom is dat wetenschappelijk onderbouwde leugens te vaak garant staan voor beleid. Waarmee ik natuurlijk niet alle wetenschappers en wetenschappen in een bepaalde hoek wil zetten, maar het met name over de pseudowetenschap psychiatrie heb. Terwijl zaken waarvan individuen met eigen ogen de goede resultaten zien, maar omdat ze niet meetbaar zijn er geen enkele ruimte voor is… Ik heb al vaker aangegeven dat onderzoekers met de beste wil van de wereld geen beleid kunnen maken op gegevens uit leugenachtige rapportages die niet kloppen, toch gebeurd dat wel, en dendert deze trein steeds verder de afgrond in… Groetjes v Hyperactief