Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

reageren op opdringerigheid en verregaande bemoeizucht en geestelijke beknotting

• &&&

bericht elders gevonden:

Geplaatst op woensdag 10 september 2008 05:40 , laatste wijziging woensdag 10 september 2008 09:20

Geweld is ‘normaal’ bij werk in de zorg

van onze redactie binnenland

DEN HAAG - Verpleegkundigen en verzorgenden in de gehandicaptenzorg en de psychiatrie worden in hun werk even vaak met geweld geconfronteerd als ambulancepersoneel. In veruit de meeste gevallen zijn de daders patiënten. Dat blijkt uit een rapport van TNO onder de titel Het grote gevaar van de zorg.

In 2007 rapporteerde ruim de helft van het ambulancepersoneel (56 procent) dat het leed onder geweld en agressie. In de gehandicaptenzorg bleek eenzelfde percentage tijdens het werk tien keer of vaker te maken te hebben gehad met agressie.

In de geestelijke gezondheidszorg meldt bijna veertig procent van het verplegend personeel een keer lichamelijk belaagd of bedreigd te zijn. Een op de tien staat maandelijks of wekelijks bloot aan lichamelijke agressie.

Medewerkers worden bespuugd, geschopt, geslagen, vastgegrepen, met voorwerpen bekogeld, gebeten, gekrabd, geduwd, gestoken of gestompt. Personeel meldt zich doorgaans niet ziek na een geweldsincident. Wel kan het leiden tot minder goed functioneren, melden de onderzoekers. Veel medewerkers in de zorg hebben trainingen gevolgd voor het omgaan met geweld. Daarnaast moet een meldingssysteem worden ingevoerd, raadt TNO aan. Er moeten alarmsystemen komen en een agressiedraaiboek.

Ook in verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg is geweld en agressie een algemeen probleem. Daar ontbreekt doorgaans een plan van aanpak voor de verpleegkundigen of verzorgenden. Het bestrijden van agressie en geweld staat volgens TNO in het algemeen niet bovenaan de prioriteitenlijst.

Maar omdat het ,,erg zichtbaar is, vervelend voor werknemers en mede bepalend voor de aantrekkelijkheid van het beroep'', verdient het probleem extra aandacht, meent TNO. Het rapport is opgesteld in opdracht van zorgberoepsvereniging V&VN.

Download:

Lees hier het hele TNO-rapport

(klik de link aan in de onderstaande link)

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=121060

• &&&

ruimte mensen, ruimtegebrek… de meeste mensen hebben te weinig ruimte… we bijten elkaar dood als een berg dieren in een klein kooitje…

• &&&

geestelijke ruimte… en ook infrastructurele ruimte

• Hyperactief A-P

Hoi &&& een hot item wat je hier aanhaalt, ik kijk daar absoluut niet vanop, als mensen getraind zouden zijn in hoe emoties van mensen werken, en dat tot in de puntjes begrijpen, dan zou het geweld enorm afnemen. Maar goed, we leven in een maatschappij waar de “poppetjes” ondergeschikt gemaakt zijn aan het protocol“denken”. Kijk alleen afgelopen week maar naar extreme geweldsuitbarstingen die de media bereikten. Eén ervan betrof een persoon die het hele CWI ik meen in Delft in puin sloeg, de ander verbouwde een postkantoor. De gemiddelde mens achter de balie is niet in staat dit soort extreme situaties het hoofd te bieden, veel mensen gooien onbewust olie op het vuur waardoor het volledig escaleert.

Vaak worden dit soort mensen onder het motto van “gek” opgesloten, de veroorzaker blijft ongestraft nieuwe “gekken” aanleveren. Een goed vergelijkbaar voorbeeld is pesten op school of op de werkvloer, ook daarmee is pas de laatste jaren een ommeslag in de denkwijze gekomen. Nadat men in ging zien wat pesten met mensen deed. En zo moet op dit item ook een ommeslag in het denken komen, en meer aandacht voor communicatie in crisissituaties. En dan met name geen psychologische en/ of psychiatrische onzin. Om TBS klinieken, maar ook in jeugdinstellingen, is heel goed te zien dat geweld vaak persoonsgebonden is. Waarmee ik bedoel dat de één altijd kop van jut is, en de ander nooit. Ik keur geweld niet goed, maar als je in die gevallen de veroorzaker alleen als slachtoffer beschouwd, dan ben je verkeerd bezig en gooi je alleen maar meer olie op het vuur.

Mensen worden “gek” weggerapporteerd, omdat hetgeen wat ik aangeef tot op heden onbespreekbaar is. Mensen die over de rooie zijn gegaan weten vaak heel goed waar de oorzaak ligt, maar nogmaals dat is onbespreekbaar. Het is makkelijker om iemand “gek” te verklaren, en er pillen in te gieten die dat beeld in stand houden. Oftewel ik heb geen enkel vertrouwen in een afname van geweld als de leugen in stand gehouden wordt… Wat betreft je posting van 11:45 en 11:46 uur, is de werkelijke ruimte van minder belang dan de persoonlijke ruimte die mensen gegeven wordt. Dichtbevolkt kan heel goed gaat als die geestelijke ruimte van eerlijke omgang er maar is, en die is er in de huidige tijd met het huidige systeem juist niet. Groetjes v Hyperactief

• &&&

'als mensen getraind zouden zijn in hoe emoties van mensen werken, en dat tot in de puntjes begrijpen'

sorry ik begreep het even niet.. maar die mensen zijn er toch… ik bedoel: dat is toch wat DE PSYCHIATRIE behelst???

• Hyperactief A-P

Was dat maar waar, zo zou het moeten zijn &&&. Groetjes v Hyperactief