Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Dood aan de vermaatschappelijking.

• s.fruid

Al jarenlang is het beleid om de woonfunctie in de psychiatrie af te schaffen. Helaas is de woonfunctie één van de weinige succesvolle zaken in de nederlandse psychiatrie gebleken.

Patienten die, toen ze gedwongen opgenomen waren, onhandelbaar waren, bleken na hun dwangopname heel goed vrijwillig te kunnen leven op een beschermd instellingsterrein met voldoende begeleiding. Daar kregen ze nooit meer terugvallen. Nu wordt hun ook die laatste mogelijkheid om rustig te leven afgenomen.

Patienten , die het grootste deel van hun leven op een instellingsterrein hebben gewoond, zijn gedwongen met andere exclienten te gaan wonen op een vierkamerflat in de stad. Vroeger werden patienten gedwongen weggestopt in een instelling in de bossen. Nu worden ze gedwongen in de jungle van de grote steden opgesloten. Dat is allebei even onmenselijk! De begeleiding wordt grotendeels wegbezuinigd. Activiteitencentra sluiten hun deuren en ambulante zorg wordt ook minder en vooral tussen 9 en 5 geconcentreerd.

Waar moet dit heen?

• &&&

waar dat heen gaat?

die gaan keihard aangepakt worden, zodat al die psychiatrische aanstellerij er eens even uitgeschud gaat worden. allemaal aan het werk op de reguliere arbeidsmarkt. ook het vuile werk moet gebeuren. daar zijn die mensen bij uitstek geschikt voor.

nou en al wie er dan nog claimt ‘ziek’ te zijn, zal onderworpen worden aan de meest extravagante m e d i s c h n e u r o l o g i s c h e onderzoeken en al wie daar aan overlijd.. heeft zelfmoord gepleegd.

om kort te gaan…

op het moment dat je geneigd bent om te gaan zeggen dat je je niet zo lekker voelt, kun je maar beter een poosje op appel gaan staan, wachten tot het over is…..

gewoon een lesje wat iedereen uit de geschiedenis heeft kunnen leren.

en s.fruid, denk buiten de psychiatrische woonvormen ook aan de wegloophuizen, waar vele ontsnapte psychiatrisch patienten hun heil hebben kunnen vinden…

• Hyperactief A-P

Patienten , die het grootste deel van hun leven op een instellingsterrein hebben gewoond, zijn gedwongen met andere exclienten te gaan wonen op een vierkamerflat in de stad. Aldus: s.fruid.

Wat je hier schrijft is mij niet bekend, instellingen zoals Vijverdal (waar Detlef Petry aan verbonden zat) worden toch niet ontbonden? Wat ik bijvoorbeeld wel weet uit ervaring van Amsterdam (en niet alleen daar), dat woningen waar diverse mensen met psychiatrische etiketjes gehuisvest waren, vaak voor problemen in de buurt zorgden. Zeker als er teveel bij elkaar zaten. Maar de woningen die ik kon, bestonden vaak uit ex-daklozen al dan niet in combinatie met een crimineel verleden. Het bizarre is overigens wel, dat de long stay (verkapt levenslang) en long care woningen binnen de TBS wel toegenomen is. Overigens om terug te komen op die woningen in de steden waar ze met meerdere wonen, er zijn ook zeker personen bij die opzichzelf kunnen en doorstromen naar zelfstandige woonruimte. Oftewel je heb opvangwoningen die dienst doen om te kijken of iemand zelfstandig kan. Aan de andere kant heb je ook mensen zelfstandig wonen, die zich continue door anderen laten misbruiken, of in de problemen komen door figuren met verkeerde bedoelingen, waarvan het beter zou zijn als die in één of andere beschermde woonvorm zouden komen. De pest van de huidige samenleving, is dat aan dat soort hulp meestal weer destructieve voorwaarden worden verbonden. Zoiets als kiezen tussen de pest en cholera. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

Maar gelukkig, zoals hier in de Haarlemmerbuurt aangaande een inloophuis in Amsterdam, pikt niet iedereen sluiting, zie:

http://www.parool.nl/parool/nl/4024/AMSTERDAM-CENTRUM/article/detail/3266890/2012/06/06/Sluiting-voorzieningen-daklozen-stuit-op-verzet.dhtml

De VVD wethouder moest door het protest toch even op zijn rem gaan staan, zie:

http://www.parool.nl/parool/nl/4024/AMSTERDAM-CENTRUM/article/detail/3277893/2012/06/27/Inloophuis-Volksbond-kan-weer-even-verder.dhtml

Maar dit graaien wordt dan weer als normaal gezien, zie:

http://www.parool.nl/parool/nl/4041/AMSTERDAM-ZUID/article/detail/3279128/2012/06/29/Op-Zuidas-gestruikelde-topambtenaar-tot-augustus-2014-doorbetaald.dhtml

• &&&

ooooo dat meen je niet hyper, verbijsterend gewoonweg, die stoutenbeek

nee, die daklozen, … dat is een beeld wat zo iemand als rutte enzo, en kamp enzo.. allemaal maar liever uit het straatbeeld ziet verdwijnen.

stel je voor allemaal beneden ‘onze’ peil…

nee hoor, opkalefateren met psychiatrische bemartelingen, en anders de doof-urn in…

daar moet je geen geld in steken, kom op zeg… dan hou je het in stand!

zo redeneren dat soort lui.

• s.fruid

De maatschappij is voor veel exclienten een sociale isoleer geworden. Met “dank” aan het vreselijke stigma. Deze sociale isoleer is net zo erg als de fysieke isoleer

• Hyperactief A-P

s.fruid Schreef:

——————————————————-

> De maatschappij is voor veel exclienten een

> sociale isoleer geworden. Met “dank” aan het

> vreselijke stigma. Deze sociale isoleer is net zo

> erg als de fysieke isoleer

Ik begrijp precies wat je bedoeld s.fruid, en ja zonder meer. Groetjes v Hyperactief A-P.

• jaapnotenbomer@hotmail.nl

Een beschermde woonvorm is nooit goed, je bent altijd weer aan regeltjes gebonden en je kunt aan je eigen leven geen inhoud geven. Maar als je moet kiezen liever in een stad met al z'n geneugten en waar je je nog redelijk kunt terugtrekken dan in een dorp, waar naar mijn mening toch een soort achterlijkheid heerst ( bv. je kunt geen gebruik maken van een computer) en waar een soort roddelcultuur is.

• &&&

geen inhoud kunnen geven aan je eigen leven. ja dat is ook mijn indruk wel van de beschermde woonvormen van nederland. ja. je moet voldoen aan de normen en waarden die nederland over je heen uitgiet. als dat betekent dat je met kerst allemaal aan de kerstmaaltijd moet verschijnen, dan ben je afwijkend als je compleet wat anders wilt doen met zo'n dag.

ondanks dat je zelfstandig in een beschermde woonvorm woont.

en jij als begeleider hebt pas echt goed gepresteerd als je al ‘je bewoners’ wel aan die kersttafel hebt zitten. zelfs tegen hun zin in, is beter dan dat ze thuis blijven om wat anders te doen, al was het wat ze alle dagen doen. en dat wordt dan bijv. sociale activering genoemd.

• Hyperactief A-P

jaapnotenbomer@hotmail.nl Schreef:

——————————————————-

> Een beschermde woonvorm is nooit goed, je bent

> altijd weer aan regeltjes gebonden en je kunt aan

> je eigen leven geen inhoud geven. Maar als je moet

> kiezen liever in een stad met al z'n geneugten en

> waar je je nog redelijk kunt terugtrekken dan in

> een dorp, waar naar mijn mening toch een soort

> achterlijkheid heerst ( bv. je kunt geen gebruik

> maken van een computer) en waar een soort

> roddelcultuur is.

Nooit wil ik niet zeggen jaapnotenbomer, sommige mensen zijn er bij gebaat en zijn ook snel uit dat verstrikkende web los. Natuurlijk geef ik de voorkeur aan echte hulp zonder psychiatrische shit, en begrijp ook wat je beschrijft. Zoals ik al eerder zei is hulp vaak kiezen tussen de cholera en de pest. Oftewel de crissituatie is erg, maar de voorwaarden van hulp vaak nog erger. Daarom strijd ik ook voor afschaffing van de biologische psychiatrie in zijn huidige vorm, oftewel tegen de onderdrukking. En op naar een systeem waar creativiteit en zelfbeschikking beloond wordt, inplaats van bestraft. Groetjes v Hyperactief A-P.