Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Hef alle RIBW 's op en voer gezinsverpleging in.

  • s.fruid

    Hef alle RIBW's op. Zoals vroeger alle clienten in een inrichting in de bossen werden opgenomen, worden ze nu na een opname, direct van de gesloten afdeling gedwongen naar een beschermde woonvorm overgeplaatst. Vaak moeten clienten jarenlang wachten op een gesloten afdeling, tot er een plek vrij is op de wachtlijst voor beschermd wonen. Daar komt allemaal bureaucratie in de vorm van Indicatie Commissies, Diagnose Behandel Combinaties, Intakecommissies, Voordeurteams, Achterdeurteams en Casemanagers, zorgcoordinatoren enz. bij kijken. Dat kost enorm veel tijd en geld. Vaak wordt een client ondanks al deze poeha nog in een verkeerde groep geplaatst en loopt de zaak finaal uit de hand.

    Deze beschermde woonvormen zijn geregeld gehuisvest in totaal uitgeleefde panden in de allerslechtste wijken van de grote steden. Daar leven een hoop clienten dan op elkaar met veel te weinig begeleiding en dagactiviteiten.

    Waarom is er geen enkele keuze voor clienten? Hef alle beschermde woonvormen op, en sta alleen nog kleinschalige wijkinitiatieven toe. Laat elke client een hulpverlener uitzoeken , waarmee het klikt, en die hem wil en kan begeleiden dichtbij/naast of zelfs in eigen huis. Dan betaalt de client kost en inwoning en krijgt veel meer waar voor zijn geld. Weg met die bureaucratische AWBZ! Dit zou de overheid veel geld besparen en is de beste bezuiniging aller tijden! Als een client zelf zijn hulpverleners kan uitkiezen komt dat zijn of haar herstel ten goede. Want nu is er in elke GGZ afdeling of RIBW woongroep wel een begeleider waar je totaal niet mee overweg kan. Ook is er veel eenzaamheid onder clienten. Als je bij een aardige begeleider in huis woont, zal de eenzaamheid afnemen.

    Laat iedereen zelf zijn zorgplek regelen en betalen.

    Als beleidsmakers beweren, dat dit niet realistisch is: Kijk vlak over de grens naar het Belgische plaatsje Geel. Daar doet men al heel lang aan gezinstherapie, met alleen positieve ervaringen. Het is veel klantvriendelijker en goedkoper dan de Nederlandse zorgfabrieken

    Alleen als dat bij een client niet kan, is er een taak weggelegd voor de overheid en is er een klein aantal beschermde woonvormen nodig voor clienten die perse in een beschermde woonvorm willen blijven wonen, of bij niemand onderdak kunnen krijgen. Heel treurig, maar alleen sommige heel zware clienten kunnen soms tijdelijk niet bij iemand thuis wonen.

  • Hyperactief A-P

    Als het is om mensen omhoog te helpen helemaal mee eens s.fruid, hier valt nog heel veel te halen en te verbeteren. Al die gedwongen bemoeizorg/ dwang en drang, leidt alleen maar tot meer hakken in het zand. En daar verzinnen ze dan weer nog destructivere maatregelen op, zoals “wegwerkteams”. Groetjes v Hyperactief A-P.

  • jaapnotenbomer@hotmail.nl

    Je kunt veel beter in een ghetto leven dan met een beschermde woonvorm te maken krijgen. Ten eerste is er een geweldige inbreuk op je priveleven , ten tweede is de begeleiding erg betuttelend. Geld en macht speelt zoals altijd ook hier een rol. Hier in Nederland heb je dan misschien geen ghettos maar wel achterstandswijken waar de sfeer echt niet zo slecht is als je er in weet te vermaken. Armoede laat mensen zich beter ontwikkelen op bepaalde gebieden dan rijkdom.

  • Hyperactief A-P

    Wat is de definitie van een achterstandswijk jaapnotenbomer? En wat voor invloed heeft dat op mensen? Het is allemaal uit zijn verband getrokken en opgeklopt. Zo heb ik een justitiële psychiater in een rapport het woord achterstandswijk zien gebruiken, over een wijk die destijds niet als zodanig bekend stond. Maar los van dat, stel dat het wel een achterstandswijk was, wat heeft die definitie er dan mee te maken als je dat over een persoon schrijft die daar nog geen maand buiten geweest is? Oftewel ze schrijven maar wat, rechters nemen het voor zoete koek aan, en niemand die critische vragen stelt. Maar goed, mee eens, vrijheid gaat boven alles. Groetjes v Hyperactief A-P.

  • danja

    gelukkig heb ik nooit in een ribw gewoond.echt helemaal niets voor mij.vind in een groep wonen echt niet leuk.heb jaren lekker alleen gewoond en nu met gezin.en zelfs hier heeft mams eigen “domein”in huis.er zijn misschien mensen die niet alleen kunnen wonen.mijn hoofd is altijd al vol genoeg,om dan ook nog voortdurend in een groep te leven bleh…

  • &&&

    in wezen is dat waar de overheid naartoe op weg is gegaan, s.fruid.

    met de wet verplichte ggz, heeft de overheid voor ogen dat steeds meer mensen in het eigen huis, eigen gezin behandeld gaan worden. ook tegen hun zin in.

    dat brengt natuurlijk een hoop vastgoed en onderhoudskosten omlaag voor de overheid….

    het feit dat die dwang meeverhuist naar huis…. vind ik funest.

    zeker omdat dat psychiatrische geloof, een zeer beperkt en kleingeestige manier van leven inhoud.

    in dat opzicht zou ik geheel willen aansluiten bij de reactie van danja: ‘stop dwang en drang, laat mensen groeien’.

  • Hyperactief A-P

    Nee lijkt mij ook niets danja om in een groep te wonen. Groetjes v Hyperactief A-P.

  • Hyperactief A-P

    in dat opzicht zou ik geheel willen aansluiten bij de reactie van danja: ‘stop dwang en drang, laat mensen groeien’. Aldus: &&& 03/08/2012 22:47.

    Van danja? Volgens mij heb ik, zie: Hyperactief A-P 09/07/2012 10:30 die geschreven. Is Hans Anders misschien wat? ;):D En wat betreft die verpichte GGZ wet, hoe zou het toch komen dat de agressie toeneemt? Groetjes v Hyperactief A-P.

  • &&&

    o hihi, ik had die zin zien staan bij 03/08/2012 22:31

    maar idd dat is een vervolg op jouw reactie 09/07/2012 10:30

  • jaapnotenbomer@hotmail.nl

    Een eigen huis en daarin een eigen kamer is m.i. veel beter dan afhankelijk te zijn van een instelling, die oa door burocratie, geen inhoud geeft aan het menszijn.