Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Amstelland - alternatieve psychiatrie in jaren 70

  • Wim N

    In het midden van de 70-er jaren (1975-1976) ben ik ongeveer een jaar opgenomen geweest in het Provinciaal Ziekenhuis Santpoort, op de afdeling Amstelland. Deze afdeling verschilde nogal van de rest van het ziekenhuis in de zin dat het een psychotherapeutische gemeenschap was voor jongeren van 15-21 jaar. Er werd op een alternatieve manier psychiatrie bedreven met therapieen zoals psychodrama en rollenspel. Het idee achter “Amstelland” was dat de bewoners betrokken werden in het genezingsproces van elkaar, vandaar de term “psychotherapeutische gemeenschap”. Ik kwam er als 16-jarige terecht omdat ik in een identiteitscrisis geraakt en ernstig ontspoord was. Het verblijf in Amstelland was een indrukwekkende en helaas ook een traumatische ervaring. Het in die tijd gehanteerde behandelconcept bood helaas teveel ruimte aan patienten om elkaar negatief te beinvloeden. De leiding had ik de tijd waarover ik spreek (midden 70-er jaren) absoluut geen grip op de gedragingen van veel patienten, zowel ten opzichte van zichzelf alswel ten opzichte van elkaar. Drugsgebruik en vrije seks waren aan de orde van de dag.

    Reacties zijn welkom op het forum of het het volgende e-mailadres: wimn@hotmail.com

  • Chaosx1

    Hallo Wim dat het traumatiechs was voor je de op name verbaast mij niets maar denk niet dat het nu beter is en wat betreft het drugsgebruik is dat ook nu aan de orde van de dag maar ja dat geld ook voor daar buiten de jaren 70 vrije seks zo ging dat nu eenmaal in die teit daar kun je voor zijn of tegen zijn maar het lijkt mij niet best dat je mensen in de psychiatrie gaat verbieden om seks the hebben het is al erg genoeg wat voor regten je worden ontnomen in de psychiatrie het lijkt mij beter om tegen elke gedwongen behandelingconcept te zijn van welke teit die ook is het is dan ook wrang dat die altrnatiefe terapie vaarschijndelijk door de oude antipsychiatrie is onstaan zij het met goede bedoelingen maar nu is het helaas weer niet goed en wil men alles met pillen oplossen en wil men de electroschok weer terug zij het in een nieuw jasje dat het echt helpt is nooit bewezen maar dat kan ze niet schelen in het hottel california .Groeten Chaosx1

  • Alkien

    Een waar woord Chaosx1. Heel goed verwoord. Ook jij kan er heel goed over meepraten al speelt hetgeen waar Wim het over heeft zich wat verder terug af.

    Op dit moment is het in de psychiatrie inderdaad medicatie die de boventoon voert.

    Om inderdaad ook over de ECT maar te zwijgen. Een methode die eerder gevaarlijk is dan dat het mensen helpt.

    Wim zet een statement neer en misschien wil hij er nog verder op doorgaan. Het zou een mooie discussie kunnen worden. ;)

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Hoi Wim N, zou je wat meer over jou ervaringen aldaar kunnen vertellen ??? Als je dat niet wil om wat voor redenen dan ook dan heb ik daar volledig begrip voor. Ik zal mijn literatuur eens naslaan op Santpoort, en als ik er wat over vind dan kom ik erop terug. Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Hoi Chaosx1, wat betreft die drugs is dat i.d.d. zeker er niet beter op geworden. Maar ook op sex heerst in instellingen nog steeds een groot taboe, misstanden worden vaak onder het vloerkleed weggemoffeld, daar de naam van de instelling belangrijker is dan misstanden naar buiten brengen.:(:(:( Groetjes v Hyperactief

  • Chaosx1

    Hallo Hyperactief wat de seks betreft doen de meeste dat toch niet open en blood

    wat je wel ziet is ongeloofelijk bemoeienis met relaatsies als of je een klein kind bent zoms zal dat egt wel goed bedoeld zijn maar je word er toch wel vaak als een klein kind behandeld zo als het af pakken van drank terwijl ik daar geen verslaving aan heb gelukig mag je waar ik heb geseten iedergeval nog roken want dat is een ander verhaal bij mij dan kun je denken dat het is om anderen met een personelijk probleem

    en toch vind ik dat ze het er wel erg dik opliggen hoe veel wegen moet een man nemen voor je hem een man noemd kendelijk is dat nooit genoeg in de psychiatrie en weer met andere dingen word je zoms weer aan je lot overgelaten terwijl je zelf om hulp vraagt heel erg dubbel is het maar goed er zal alteit wel wat zijn maar gedwongen in die omstandig heden maakt het dat het niet goed is

    een mooi voorbeeld is het roken in zommige psychiatrie,s voerd men een ander belijd of denkt men anders over behandeling wat nogal vreemd is lijkt mij het geeft hun onzekerheid over hoe het moet goed aan de psychiatrie kan met zijn ziekte beeld niet goed komen tot het maken van een goed algemene regels voor de zorg het verandert vaak van mening en heeft controle opsesie ook heeft de andere alteit een probleem wat de psychiatrie toe wijst aan een ziekte en leeft daar mee ook geheel in zijn eigen wereld waar bij het denkt dat het wetenschapelijk te onderbouwen is groeten Chaosx1

  • Hyperactief

    Hoi Chaosx1, ik heb toen ik met iemand bij een bekende van haar op bezoek meeging, met eigen ogen gezien dat in Den Dolder onder het oog van verpleegkundigen een vrouw afgelebbert werd door een man. Daar werd niet op in gegrepen. Daar je met kwetsbaren te maken heb en van het één het ander kan komen, vindt ik dat een taak van de instelling. Maar ik heb er eens een groot stuk over gelezen, dat er nog steeds een enorm taboe op dit onderwerp ligt binnen de instellingen. Zoals je zelf al aangeeft, “behandelen” ze in vele andere opzichten volwassenen als kinderen. En waar iets aan gedaan zou moeten worden, laat men na………:(:(:( Groetjes v Hyperactief

  • Chaosx1

    Hallo Hyperactief er is een gesegde als je iemand red ben je de rest van je leven verandwoordelijk voor die gene het is gewoon walgelijk dat de verpleegkundige daar niet opreageerde om zo iets kwetbaren zijn er inderdaat in de psychiatrie ook ik kan niet ontkennen dat ik mensen in de psychiatrie gezien heb die niks anders deden dan wat voor hun uitstaren of heel angstig waren maar zoms mag je af vragen in hoe ver de psychiatrie daar zelf verandwoordelijk in is

    ook de antipsychiatrie zal op alles niet een antwoord hebben maar vrijheid heeft nu eenmaal een prijs je hoort niet tegen iemands wil te behandelen dan lopen er maar wat gekken los tenslote zijn er weekends zat mensen die in een andere bewustzijn los lopen met manie,s gedrag of agresief en onhandelbaar dat noemt men dronken schap het grappige is dat men dat zelf ook nog wil zijn kendelijk wil de mens niet verandwoordelijk zijn maar is het wel Groeten Chaosx1

  • Hyperactief

    Hoi Chaosx1 de perfecte maatschappij zonder excessen bestaat i.d.d. niet, als men dat wil bereiken dan zal men ieder mens geen één uitgezonderd op moeten sluiten…. De psychiatrie moet aan probleem oplossingen werken, i.p.v. onderdrukking of andere wantoestanden die iemands hersens alleen maar verder vernietigen. Weg uit de medische wereld….. Dan zou men een heel eind op de goede weg zijn. Groetjes v Hyperactief

  • Chaosx1

    Helemaal mee eens Hyperactief daar sluit ik mij helmaal bij aan de een zijn etopie is de andere zijn hel denk maar aan de film Breef nieuw world? het is jammer dat Wim nog niet verder hier is in op gegaan nog jamerder vind ik dat er kendelijk geen psychiaters op het prik bord in discusie gaan met ons mischien zijn ze daar the kwetsbaar voor zommige zullen vast wel eens stiekkem gekeken hebben op het prikbord en dat geld ook voor mensen uit de poletiek voor hun die dit lezen weez maar niet zo verlegen toon eens wat arsetiefeteit Groeten Chaosx1