Hieronder de (oud) politieke verhoren van de TBS commissie afgelopen vrijdagmiddag (slotdag van het openbare gedeelte) Het vetgedrukte is weer mijn commentaar. Rest mij nog 1 dag uit de eerste week compleet te maken één dezer dagen, wordt dus nog 1 keer vervolgt, had dit al eerder belooft maar was er nog niet aan toe gekomen. Groetjes v Hyperactief
MIDDAG:
1 Benk Korthals Oud-minister van Justitie zei dat de onderzoeken in zijn tijd (98-2002) IBO1 en IBO 2 ingezet waren omdat het TBS-systeem te duur/ behandeling te lang/ te weinig effect en er koninkrijkcultuurtjes heersten waardoor klinieken naar binnen gericht waren en geen vergelijken toetsten.
1 Op de koninkrijkjes na is er dan nog niet veel veranderd…
2 Als dilemma als minister noemde hij dat als je toegeeft dat het niet allemaal zo goed gaat dat je dan jezelf te kwetsbaar opsteld en andere ministeries niet bereid zouden zijn er geld in te steken, dus worden er dingen verdoezeld…
2 Tel daarbij de topambtenaren op die ook weer in hun eigen koninkrijkjes leven en belangrijke info voor zichzelf kunnen houden, en het wordt steeds duidelijker waarom het op veel gebied zo'n zootje is en adequate veranderingen uitblijven…
3 Er zijn verbeteringen gekomen voor Pro Justitia rapportages.
3 Ik heb er nog niets van gemerkt, en zal ook nooit wat worden zolang dit door een pseudo“wetenschap” gebeurd…
4 Merkt bij volgen van personen op, dat 20% recivideert, en dat bij de 80% die dat niet doet niet nodig en duur is, daarbij weet je nooit precies wie er recidiveert. Daarom zijn deze aanbevelingen uit de eerdere onderzoeken nooit overgenomen, klinieken worden dan ook voorzichtiger op incidenten.
4 Klopt, bij 80% heb je een ander verhaal, dan erbij volgen bij mensen die niets van plan zijn kan ook averechts werken… En stagnering bij de doorstroming kost de maatschappij ook goudgeld, daarnaast is er niemand bij gebaat als anderen die anders niets zouden doen de kop in de wind gooien en denken van het maakt me toch allemaal niet meer uit…
5 Mensen met criminele kenmerken vroeger opnemen in samenwerking met Riagg's zoals v. M. opperde in zijn onderzoek, daarbij wordt opgemerkt dat onderzoeken het eigen belang kunnen dienen.
5 Een sterke opmerking, want onderzoek wat eigenbelang dient daar moet je doorheen prikken, daar er belangrijkere zaken die de branche niet uitkomt uit weggelaten kunnen worden, zaken die misschien juist wel oplossingen in petto kunnen hebben. De afgelopen twee weken hebben we continue een ingeprente dwangmedicatie PR stunt gezien, waarvan het voor de leek lijkt of deze mensen op één lijn zitten, de mensen die de farmaceuten kunnen, prikken hier doorheen en zien dat het tot in het oneindige gerepeteerd is…
6 Is tegen integreren van GGZ en FP, daar er weer andere problemen uit voort kunnen komen.
6 Terecht, daar de GGZ meestal vrijwillig is, en de FP na rechterlijke dwang bij misdrijven.
7 Voordeel van klinieken privatiseren is concurrentie, nadeel is dat er minder overheidssturing mogelijk is zonder wetgeving.
7 Daar wetgeving maken en invoeren vaak een lange weg is, lijken de nadelen mij groter dan de voordelen, zeker omdat dan etische zaken een eigen leven kunnen gaan leiden…
8 Nadeel van de minister van Justitie is dat ie vrijwel altijd in de kamer zit en daardoor minder kan controleren, noemt als voorbeeld dat hij de reclassering verdacht van het werk niet naar behoren te doen, en door middel van de overvaltechniek daar plots op de stoep is gaan staan tot twee keer toe, maar dat zijn onverwachtte bezoek toch weer uitgelekt was omdat ze vooraf op de hoogte waren, en hun zaakjes “op orde” hadden. Heeft het idee dat er weinig grip en zicht op de reclassering is.
8 Deze werkwijze kan ik me wel in vinden, jammer dat Den Haag zo lek als een mandje is, en het effect van plots op de stoep staan weg was… Dat laatste is een treurige constatering.
9 Is niet voor een onafhankelijke verlofcommissie, vind het van de dwaze en vind dat het onder verantwoording van de minister moet blijven daar die er op afgerekend wordt, ook al is het niet fraai. Is ook bang dat de klinieken bij recidives naar de commissie gaan wijzen. Klinieken moeten volgens hem niet uitgeschakeld worden, daar die een goed zicht op de personen in kwestie hebben.
9 Ik ben voor een commissie waar een evenredig aantal onafhankelijke mensen in zitten, die de gekleurdheid van de deskundigen uit de kliniek niet hebben. Dus een samenstelling van het ministerie/ kliniek/ onafhankelijke deskundigen en ervaringsdeskundigen. Ik ben het met de ex-minister eens dat de klinieken niet bij dit proces uitgesloten moeten worden en zich zo aan hun eigen verantwoordelijkheid kunnen onttrekken…
10 Naast de minister die het risico bij verlof afvinkt dacht hij dat er ook nog een marginaal toetsje binnen het ministerie bestaat.
10 Je weet iets of niet, zeker als ex-minister staat een antwoordt als ik dacht niet…
11 Ik vindt de kamer te incident gericht, wat weer tot onnodige angst leidt, ik zou dit nooit zeggen als ik nog minister was, maar verkeer ik in de positie omdat te zeggen.
11 mooi gesproken, en helemaal waar…
12 Longstay zou voor incidenteel worden toegepast, je ziet nu al een enorme toename. Recidive is bij TBS veel lager dan bij gevangenisstraf.
12 Het eerste geeft aan hoe gevaarlijk nieuwe regelingen kunnen uitpakken in de praktijk, wat het laatste betreft klopt helemaal, alleen TBS klinkt voor onwetenden gevaarlijker omdat de media ze “gehersenspoeld” hebben…
1a Hans Hoogervorst Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zei dat de behandelplannen naleven nu verbeterd.
1a Hoe kun je behandelen als je niet weet wat werkt…
2a De minister van Justitie zou in beide takken van de sport moeten investeren.
2a Ook al begrijp ik wat er bedoeld wordt, vind ik de opmerking sport in deze ongepast en erg onprofessioneel overkomen, maar zal wel komen omdat die sport ook in zijn portefeuille heeft…
3a Noemt in het kader van de BOPZ enerzijds het zelfbeschikkingsrecht en anderzijds zichtbare problemen. Haalt ook het misbruik aan uit de geschiedenis, en zei dat in Nederland families in het verleden de wet misbruikten om familieleden opgesloten te krijgen.
3a De misbruik onder ogen zien is een sterk punt, er naar handelen is twee, ik heb niet het idee dat dit ministerie door de politiek verantwoordelijken bestuurd wordt, maar kreeg de indruk dat dit ministerie aardig in belangenverstrengeling verstrikt zit… Van die familieleden die er vroeger misbruik van maakten geeft eigenlijk al aan dat er gevaarlijkere “gekken” los lopen dan vast zitten…
4a Wil met minister Donner samen de BOPZ verruimen voor dwangmedicatie en dat men zich aan de behandelingsvoorwaarden moet houden.
4a Verzwijgt dat deze wetswijziging al ingedient is, wat later op de dag uit minister Donner zijn mond zal blijken… De geloofwaardigheid van misbruik gezien de geschiedenis neem ik met een vrachtwagen vol zout met deze indiening wetswijziging…
5a Merkt op dat hij zich voor het eerst in drie jaar aangaande TBS met de kamer moet praten, terwijl minister Donner een weekabonnement heeft.
5a Weinig inhoudelijk…
6a Op de vraag vanuit de commissie antwoordt hij dat er op het ministerie medewerkers zijn met FP kennis, maar voegt daar aan toe dat hij niet weet of ze daarop gepromoveerd zijn.
6a Soms vraag ik me wel eens af wat sommigen eigenlijk wel weten…
7a Op de vraag of het ministerie zelf onderzoek doet was het antwoordt ontkennend, het ministerie financieerde wel een instantie waarvan de naam ook in deze commissie bij een psychiater die daarin zou zitten opdook, ook universiteiten doen onderzoek wat betaald wordt. Als excuses dat ze zelf geen onderzoek doen kwam de verklaring dat dit ministerie te klein was in aantal ambtenaren. Ook is er het expertisecentrum.
7a Waanzinnig gevaarlijk om instanties financieel te spekken waar “de psychiatrie” in vertegenwoordigt is, net als universiteiten waarvan ook regelmatig berichten opgedoken zijn dat sommigen niet schoon zijn van belangenverstrengeling, het expertisecentrum heeft gezien de tijd dat het bestaat amper expertise als dat er al is, erg onthutsend vind ik dit alles bij elkaar…
8a Op de vraag hoe de contacten tussen de ministeries verlopen kwam het antwoordt; Ik meen dat ambtenaren wel contact onderhouden.
8a Ik meen??? Daar kan je alle kanten mee uit…
9a Sociopaten en psychotischie die in razernij een delict plegen.
9a Opmerkelijk dat deze minister de term sociopaten hanteerd, het verschil met psychopaten is dat men bij sociopaten denkt dat het door falende opvoeding komt, daar hij het woord razernij gebruikte in deze combinatie, betekent dat hij hoogstwaarschijnlijk niet weet dat razernij juist als psychose aangemerkt kan worden…
10a Aangaande de B.O.P.Z. werken wij samen met Justitie.
10a Dat de B.O.P.Z. verruimd wordt in het kader van TBS incidenten vindt ik zeer zorgwekkend, daar dit veel meer burgers kan treffen dan criminelen…
11a Meldt dat jongeren 5 tot 6 keer meer psychische problemen hebben dan volwassenen.
11a Logisch, of gaan we nu ook al pubertijdsfasen pathologiseren…
12a Kan vraag over de Jeugdzorg niet beantwoorden en zei dat ze daarvoor bij staatssecretaris Ross moeten zijn.
12a Onvoorstelbaar, als minister eindverantwoordelijke voor een branche die ook veel negatief in het nieuws geweest is de laatste tijd, en dan geen vraag daarover kunnen beantwoorden zegt genoeg over de interesse van deze man “beroepsmatig”…
1b Piet-Hein Donner Minister van Justitie zei in alle eerlijkheid op de vraag van de voorzitter dat als je als minister aantreed je jezelf van weinig bewust bent wat je bij de overdracht overneemt, en dat dit maar goed is ook daar er anders waarschijnlijk geen minister meer te krijgen zou zijn voor zo'n post.
1b Klinkt aannemelijk…
2b De nadruk ligt op behandeling, een tweedeling is er niet tussen behandeling en veiligheid.
2b Wat die behandeling precies in zou moeten houden weet nog niemand na ± 80 jaar TBR/ TBS…
3b Met de A selectie zijn de koninkrijkjes inmiddels opgeheven.
3b Al kunnen klinieken onderling elkaar nooit op behaalde resultaten meten, daar elk individu anders is, dat is een illusie…
4b Forensische psychiatrie is een sub onderdeel van de GGZ.
4b In de praktijk zijn het twee koninkrijkjes op zich om in hun termen te blijven…
5b Er moet gekeken worden naar behandelbaarheid van syndromen (450 onbehandelbaren binnen) We moeten mensen niet vooraf afschrijven op een syndroom, wel achteraf.
5b “Stoornissen” worden opeens verheven tot syndromen, het gevaar loert dat achteraf mensen als onbehandelbaar weggerapporteerd worden door de branche zelf die daar vooraf ook al duidelijke meningen over hebben die ze de afgelopen weken niet onder stoelen of banken geschoven hebben…
6b TBS wordt niet gestuurd vanuit de departementen, maar vanuit de branche zelf waar de experts (hoogleraren) door de departementen betaald worden verbonden zijn aan expertisecentrums.
6b Ik vindt dit een hele slechte zaak, daar de branche en het begin van een Pro Justitia rapportage waarmee de TBS begint uitgevoerd wordt door een pseudowetenschap waar ethiek ook gezien de geschiedenis in een niet al te hoog vaandel staat…
7b De voorzitter benadrukt kennis zelf in huis te halen, de minister zei het te doen met de sector en de inspectie die dat weer moet controleren.
7b Wie controleerd c.q. erkend dat de psychiatrie juist geen fundament heeft, maar uit een kaartenhuis gebouwd op drijfzand gebaseerd is….
8b Geen marginale en vinkjestoets bij risicotaxatie op departement.
8b Staat haaks op wat de ex-minister beweerde…
9b Machtiging van departement kijkt naar de voorgeschiedenis van wat er bekend is en meegestuurd wordt, departement kan contraexpertise aanvragen en een veiligheidsadviseur toets dat.
9b Juist die voorgeschiedenis klopt vaak niet zoals veel rapportages, en als de veiligheidsadviseur een psychiatrische achtergrond heeft oftewel een verkapte psychiater is dan wekt dit systeem weinig vertrouwen…
10b Vertrouwt op nieuw onderzoek aangaande medicatie.
10b Medicatiegerelateerd geweld en suïcide door medicatie waar de laatste tijd steeds meer over bekend wordt wat farmaceuten vaak konden weten, kan hier nog onder het tapijt verdwijnen, daar we geen registratie hebben op dat gebied…
11b Dit jaar 150 longstay plaatsen, volgend jaar 200.
11b En de longstay (verkapt levenslang) zou voor enkelingen zijn…
12b Op de vraag van de voorzitter hoeveel illegalen er in TBS zitten heeft minister Donner geen antwoordt maar zegt toe dat schriftelijk aan te leveren.
12b Of zouden we deze cijfers in de openbaarheid niet mogen weten, want hoeveel maatschappelijke organisaties hadden niet voor excessen gewaarschuwd evenals sommige politieke partijen… Bedenk daarbij dat een TBS plek de eerste zes jaar per persoon een kleine 500 Euro per dag kost….
13b Minister Hoogervorst en minister Donner hebben de afgelopen week een wetswijzigingsvoorstel voor dwangmedicatie naar de Tweede Kamer gestuurd.
13b Hopelijk komt deze staatsonderdrukkingsmedicatiewet die NIETS met de TBS uit te staan heeft, en veel meer mensen treft er NOOIT door !!!
14b Meldt dat het aantal onttrekkingen op proefverloven teruggelopen is, de voorzitter haalt aan of we hier van de kip of het ei spreken in relatie tot de terughoudendheid van toegekende verloven na de incidenten. Waarop minister Donner antwoordt dat die dan eerst de aantallen machtigingen van nu met destijds moet vergelijken.
14b Alle eerdere berichten staan meer aan de kant van de voorzitter dan aan de kant van de minister in deze…
15b Meer op dynamische als statische elementen zoals karakter en het delict letten in de toekomst.
15b Dan is het erg voorspelbaar dat de boel nog verder stagneert, maar daar zal wel weer een mouw aangepast worden om de werkelijke cijfers in de toekomst te camoufleren…
16b Heeft weer geen gegevens daarover die gevraagd worden en deelt eerder aangegeven problemen niet vanuit eigen verantwoordelijkheid.
16b Iedereen opnieuw het wiel uitvinden is erg Nederlands, maar ik moet er wel bij zeggen, dat ondanks dat minister Donner nooit mijn vriend zal worden, hij zijn rug recht houd, en gaat waar hij voor staat, dat moet hem nagegeven worden.
17b Hij zei met een big smile op de vraag van de voorzitter of de TBS 19e eeuws is, als de TBS 19e eeuws is, dan is de GGZ dat ook, dat is een karikatuur.
17b Dat is voor het eerst dat ik om deze man gelachen heb.