Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

TBS COMMISSIE WEEK 2 DAG 4 !!!

• Hyperactief

De op en aanmerkingen van het slot (afgelopen vrijdag dag 6) van het openbare deel van de commissie, o.a. over het Engelse en Duitse “TBS” systeem alsmede de politieke (ex) verantwoordelijken komen hier dit weekend te staan. Inbreng en hoorzittingen achter gesloten deuren gaan nog door tot half mei a.s. t.a.v. Commissie TBS, Postbus 20018, 2500 EA Den Haag. Groetjes v Hyperactief

• Chaosx1

ik zie het hyperachtief waarom begon hij daar ijgelijks om? een vraag die redelijk lijkt vind hij dan dat het bij gehouden moet worden of zo en wat bedoelt hij dan met the laat in beeld vaag hoor of werd er omgevraagt ? Chaosx1

• Hyperactief

Hoi Chaosx1, met de te laat in beeld opmerking wordt gehoopt “gegokt” dat Den Haag (politici) extra muntjes uittrekken. De psychiatrie hoopt een graantje mee te pikken van maatschappelijke problemen die veel negatief in het nieuws geweest zijn. Maatschappelijke problemen daar behoord geen psychiater aan te pas te komen, daar armoede en kansloosheid/ isolement en daar uit voortvloeiende verslaving etc. bij de bron aangepakt dient te worden. Alle maatschappelijke problemen wegmoffelen in de psychiatrie keert zich vroeg of laat tegen zich zelf… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief

Hieronder de uitspraken van de slotdag (afgelopen vrijdag) van de TBS-Commissie, hier eerst alleen de ochtend die over het Engelse en Duitse systeem gingen, later in een andere topic volgt de middag waarin de politieke reacties. De vetgedrukte tekst zijn mijn op en aanmerkingen. Groetjes v Hyperactief

ENGELAND :

1 Mevr. de B. Visiting lecturer in Broadmoor Hospital, DSPD-unit, Crowthorne, UK; Directeur Beleid en Innovatie bij de Dr. H. van der H.stichting meldt dat je in Engeland twee gradaties heb, of je bent ziek of niet, in het eerste geval ga je naar een psychiatrisch ziekenhuis die overigens “patiënten” kunnen weigeren en in het tweede geval ga je naar de gevangenis.

1 Twee gradaties wat betreft ontoerekeningsvatbaar of toerekeningsvatbaar is beter als de 5 die we in Nederland hebben met bijvoorbeeld “een beetje”, ook daar heeft men het recht “patiënten” te weigeren, dat geeft aan dat men ook daar voor de “makkelijksten” kiest.

2 In Engeland is men 4 units aan het oprichten voor antisociaal gedrag, men maakt daar verschil tussen persoonlijkheidsstoornissen en antisociaal gedrag, waarvan men de laatste behandelbaar acht. Psychoses en schizofrenen wordt ook in Engeland als behandelbaar gezien.

2 De laatste twee weken kwam bij de commissie ook hier steeds de persoonlijkheidsstoornissen op een enkeling na eruit als onbehandelbaar, de behandelbaren hier noemde men over het algemeen de psychotischie (waar ook de schizofrenen onder gerangschikt kunnen worden).

3 Sexuele delinquenten en psychopaten acht men in Engeland als niet behandelbaar.

3 Jammer dat hieruit niet duidelijk werd over welke categorieën het ging, daar er verschillende categorieën bestaan kwa moeilijkheidsgraad.

4 De discussie in Engeland is aangewakkerd door recidiverende ex-bajes“klanten”.

4 In tegenstelling tot ons land, waar incidenten van TBSsers de discussie aanzwengelde. Recidives vanuit de bajes, die hoger zijn dan in de TBS worden hier niet als zodanig benoemd door de media, waarvan mensen de ongenuanceerdheid slikken als waarheden.(

5 De grote vraag is ook daar of persoonlijkheidsstoornissen te veranderen zijn, daar wordt bij opgemerkt dat er wel wat na de “behandelingsperiode” moet zijn.

5 Waarom moeten mensen altijd veranderen, een toenemende criminaliteit is een graadmeter hoe de maatschappij in elkaar steekt, mensen blijven volgen in een niet deugend systeem is alleen goed voor de beurs van de branche en lost niets op, laat staan dat het iets voorkomt…

6 Niet elke psychopaat valt in herhaling of is op voorhand niets mee te beginnen, blijven kijken naar het individu.

6 Mee eens, want de meeste psychopaten komen niet in aanraking met Justitie, in hokjes denken is gevaarlijk.

7 In Engeland is het voor psychotischie goed geregeld, voor antisociaal gedrag en sexuele delinquenten niet. Ze pleit voor een volgsysteem zoals in Engeland waarbij het verplicht is om medicatie in te nemen.

7 Het lijkt wel of ze allemaal “gehersenspoeld” zijn om maar voor dwangmedicatie te pleiten, terwijl de meeste problemen van psychotischie van maatschappelijke aard zijn…

8 In Engeland zitten hoogbejaarde pedofielen of in de gevangenis (na bijvoorbeeld moord) of in de samenleving, niet in de psychiatrie.

8 Iemand die de fout ingaat behoord gestraft te worden en niet als patiënt gezien te worden, tenzij degeen zwak begaafd is of verstandelijk gehandicapt, alle pseudo“stoornissen” vallen hier niet onder, en daar zit in ons TBS-systeem de scheefgroei, waar de psychiatrie het begrip goed en kwaad verkwanselt…

9 In Engeland hebben ze 3 beveiligingsnivo's te weten: hoog/ midden en laag risico, bij hoog komt men niet in aanmerking voor verlof, bij midden kan men verlof aanvragen en bij laag heeft men verlof.

9 Ook al hebben wij het hier niet zo in gedeeld, in de praktijk komt het op hetzelfde neer, probleem daarbij blijft dat er geen risicotaxatiemeetinstrument bestaat die kan voorspellen wie vooraf de fout in gaat.

10 pleit voor voorwaardelijke TBS van maximaal 3 jaar, met een lang zo nodig levenslang volgsysteem.

10 Aan de Stasi onderhevig zijn in de voormalige DDR moet milder geweest zijn, en ook dat systeem graafde zijn eigen graf…

11 Wij zijn volgens Engelsen goed in behandelen maar niet in onderzoek daar er na ± 80 jaar TBR/ TBS geen resultaten bekend zijn van wat werkt.

11 Hoe kun je in godsnaam goed in behandelen zijn als de resultaten niet bekend zijn…

12 Mensen met een persoonlijkheidsstoornis worden geweigerd, psychotischie alleen als er geen plek in de psychiatrie is en de geweigerden gaan naar de gevangenis.

12 Mensen die de fout ingaan horen ook in de gevangenis thuis, dat persoonlijkheidsstoornissen op voorhand geweigerd worden is tegenstrijdig met haar eerdere opmerking dat men naar het individu moet blijven kijken, tenzij het laatste als mankement van het systeem aldaar aangemerkt werd, maar dat is me niet duidelijk geworden.

13 De mogelijkheid bestaat om vanuit de gevangenis alsnog naar een psychiatrisch ziekenhuis te gaan die de duur van de gevangenisstraf overlapt. Twee onafhankelijke psychiaters beoordelen dan of iemand wel of niet ziek en behandelbaar is.

13 Ook hier weer de makkelijksten uitzoeken en daarna pronken met een goed behaald “behandelresultaat”… ook bestaat onafhankelijkheid vrijwel niet, daar de uitkomsten zeer verschillend zijn zullen rapportages op elkaar afgestemd worden. Er zijn namelijk levensdelicten in de persoonlijke levenssfeer waarvan men weet dat die op een enkeling na niet recidiveren, met deze mensen worden ook in Nederland de cijfers van de psychiatrie opgepoetst, terwijl uitstroom uit de gevangenis dezelfde resultaten opleverd…

14 Risico kun je bepalen voor een groep, en niet voor een individu, klinieken moeten taxeren op risico's.

14 klopt, van de week werd al opgemerkt dat het net het spelletje wie van de drie is omdat men nooit van te voren weet of kan weten wie recidiviceert, daar zou men duidelijker over moeten zijn naar buiten, en daarom gaat de discussie over meer dwang etc. etc. nergens over, een discussie over het natte vingerwerk hoe iemand etiketjes opgeplakt krijgt zou veel zinvoller zijn, helaas heb ik deze materie waar het mee begint geheel gemist…

15 Pleit voor ministerie om verschillen risico taxatie tussen de klinieken te bekijken, wie er het beste behandeld.

15 Dit is absoluut onmogelijk, geen populatie en geen individu is hetzelfde, zou leiden tot nog meer nattevingerwerk, en keuze's uit de allermakkelijksten, een belachelijk onwerkbaar voorstel.

16 Je kan nooit een systeem bedenken wat perfect is en risico's 100% uitsluit, want dan moet je mensen bij voorbaat levenslang opsluiten.

16 Klopt, ik heb het al eerder aangehaald, een maakbare samenleving zonder excessen bestaat niet…

17 In Engeland is het geen maatregel ter bescherming van de maatschappij bij ziekte, want we kunnen niet alles.

17 Als onder ziekte zwakbegaafdheid en echte verstandelijke handicaps verstaan worden ben ik het daar mee eens, ook daar was het TBR nu TBS systeem destijds voor bedoeld, en i.d.d. niet alles is maakbaar…

18 Verschillende ministeries in Engeland werken goed samen.

18 In Nederland heeft iedereen zijn eigen potje, en wordt eerder een probleem over de schutting gegooid dan dat er overheen gekeken wordt.

DUITSLAND :

1a Dhr.: U. D.-S. van Landesbeauftagter für den Maßregelvollzug gaf aan dat het geld per deelstaat en de behandeling landelijk geregeld wordt, de deelstaat waar hij in werkzaam is heeft ±19 miljoen inwoners en 13 klinieken met ±2000 patiënten.

1a Aantallen die niet zo veel verschillen met ons land.

2a Rechter neemt bij twijfel van een verdachte zijn geestesvermogens contact op met psychiater voor een eerste inschatting of iemand ontoerekeningsvatbaar dan wel toerekeningsvatbaar is, en/ of de stoornis te behandelen is, zo niet de persoon in kwestie naar de gevangenis gaat.

2a Hier zet in het voortraject van de rechtsgang de rechtercommissaris een onderzoek in werking gebonden aan misdrijven waar een gevangenisstraf van 4 jaar of meer op staat met enkele uitzonderingen daargelaten, de Pro Justitia rapportage waar de wet twee diciplines van gedragsdeskundigen waaronder in ieder geval één psychiater voorschrijft kan alleen met tegen expertise “bestreden” worden en staat daarna vrij vast. Van de week werd er zelfs gepleit dit rapport tot aan het verlaten van de kliniek mee te laten wegen, iets waar ik tegen ben omdat rapportages vaak niet kloppen, en psychiatrische etiketjes dubieus zijn… Wat de “stoornis” betreft hetzelfde sellectieve makkelijksten uitzoekgedrag als in Engeland en waar men ook hier voor pleit…

3a Bij een gecombineerde straf gaat de persoon eerst naar de kliniek en daarna naar de gevangenis.

3a Bij TBS met gevangenisstraf is dat precies andersom bij ons, oftewel hier gaat de persoon in kwestie eerst naar de gevangenis en komt dan in TBS, als men net als in Engeland twee gradaties aan zou houden van wel of niet ontoerekeningsvatbaar dan zou deze vorm niet bestaan…

4a In Duitsland neemt men alle personen op in de psychiatrie, ook persoonlijkheidsstoornissen.

4a met de kanttekening dat men in het begin naar behandelbaarheid kijkt zoals eerder opgemerkt.

5a Duitse kliniek kan niet weigeren, maar wel procederen dat een rechter het verkeerd gezien heeft, ook al is dat een zeer lange weg.

5a Die weigering zal door de voorselecties ook niet echt veel voorkomen schat ik zo in. Nog belangrijker vind ik dat er hier in den lande een procedure mogelijk zijn zoals in Duitsland, maar dan waar ook de “patiënt” een psychiatrische plaatsing aan kan vechten in geval van onschuldigheid daar mensen anders bij voorbaat tot longstay veroordeelt zijn, wat onacceptabel is…

6a Ook in Duitsland is een stijging te zien van het aantal personen voor een kliniek, wat deels veroorzaakt wordt door te weinig uitstroom.

6a Gezien de Duitse economische omstandigheden ook niet voor iedereen goed uitpakken en mensen in het algemeen onverdraagzamer worden lijkt de psychiatrie het afvoerputje van maatschappelijke problemen te worden…

7a Longstay groeit ook in Duitsland met sexuele problemen, schizofrenen, en drugs en alcoholverslaafden.

7a Vooral de laatsten zijn voornamelijk maatschappelijke problemen waarin niet tijdig geïnvesteerd is en wat samenlevingen uiteindelijk goud geld kost en de psychiatrie “monddood” maakt…

8a In bajes veel psychiatrische stoornissen die niet in relatie delict staan.

8a Of in andere bewoordingen gewoon de moeilijksten waar men niets mee kan….

9a Duitsland heeft geen psychiaters en zorg in gevangenissen, moeten van buiten gehaald worden.

9a Heel goed, psychiaters horen ook niet in het gevangeniswezen thuis, andere medische zorg hoort er overigens wel thuis…

10a In Duitsland bestaat bij herhaling een zekerstelling voor zware misdrijven waarbij recividisten hun kansen in de maatschappij verspeeld hebben. (de “longstay” van de gevangenis)

10a Zou men hier ook in de wet moeten voeren dat bijvoorbeeld 3 X scheepsrecht is, en je kansen bij zware levens en zedendelicten dan gewoon verspeeld zijn., heet hier gewoon levenslang dan, maar lijkt me een goede zaak…

11a Wij moeten oppassen in Europa dat we niet mensen op gaan sluiten die niet in het systeem passen.

11a Een zeer goede opmerking waar ik geheel achter kan staan, ik maak me grote zorgen over de zeer gevaarlijke psychiatrische ontwikkelingen c.q. verlanglijstjes. De Duitsers zijn hier terecht scherp op, hebben het zelf aan den lijve ondervonden waar psychiatrie toe kan leiden…

12a Noemde als voorbeeld twee moorden en een misbruik uit de praktijk, dat dit geen reden mag zijn iedereen in de gevangenis te plaatsen.

12a Mee eens als daarmee gedoeld wordt op zwakbegaafden en/ of geestelijke gehandicapten, niet mee eens op pseudo“etiketjes”, met dat laatste wordt goed en kwaad verkwanseld door mensen te gaan verplegen…

13a Iedereen moet op de hoogte zijn, politie, Justitie, behandelaars etc. i.v.m. nazorg.

13a Zwakbegaafden en/ of geestelijk gehandicapten die ernstige misdrijven hebben begaan waarvoor ons systeem uiteindelijk bedoeld was, behoren in beschermde woonvormen met dagactiviteiten te verblijven, en niet onbegeleid in de maatschappij, om hier etische grenzen te trekken is al een klus op zich… Maar het koppelen van het dossier kan willekeur in de hand werken wat nu juist uitgesloten moet worden…

14a Duitsland helpt alleen mensen uit hun eigen omgeving.

14a Hier worden mensen van het kastje naar de muur en terug gestuurd…

15a De kosten van de forensische psychiatrie per persoon per dag zijn daar aanzienlijk lager, namelijk ± 225 Euro per dag.

15a Is zo'n beetje ± de helft van wat het hier kost, alleen heb ik geen zich of daar dezelfde zaken meegeteld worden als hier, daar cijfers erg manipuleerbaar zijn.

16a In Duitsland is 5 jaar nazorg mogelijk wat ± 10 Euro per dag kost.

16a Wat die nazorg dan wel betrof werd niet duidelijk, voor 10 Euro kan dat nooit veel wezen als je dit bedrag met een uurloon afweegt…

17a Per jaar 15% toestroom met nieuwe zedendaders, en 50 % daarvan zijn blijvers van het systeem.

17a oftewel 7,5 % van de toestroom zijn blijvers… Rest me nog de opmerking dat gezien de geschiedenis van de psychiatrie in Duitsland ik bewondering heb voor de moedigheid en sociale betrokkenheid bij individuen van deze persoon uit Duitsland, ook al ben en blijf ik tegen de biologische psychiatrie in het algemeen, waarvan het mij niet duidelijk is geworden of deze man daar deel van uitmaakt…

• Hyperactief

Hieronder de (oud) politieke verhoren van de TBS commissie afgelopen vrijdagmiddag (slotdag van het openbare gedeelte) Het vetgedrukte is weer mijn commentaar. Rest mij nog 1 dag uit de eerste week compleet te maken één dezer dagen, wordt dus nog 1 keer vervolgt, had dit al eerder belooft maar was er nog niet aan toe gekomen. Groetjes v Hyperactief

MIDDAG:

1 Benk Korthals Oud-minister van Justitie zei dat de onderzoeken in zijn tijd (98-2002) IBO1 en IBO 2 ingezet waren omdat het TBS-systeem te duur/ behandeling te lang/ te weinig effect en er koninkrijkcultuurtjes heersten waardoor klinieken naar binnen gericht waren en geen vergelijken toetsten.

1 Op de koninkrijkjes na is er dan nog niet veel veranderd…

2 Als dilemma als minister noemde hij dat als je toegeeft dat het niet allemaal zo goed gaat dat je dan jezelf te kwetsbaar opsteld en andere ministeries niet bereid zouden zijn er geld in te steken, dus worden er dingen verdoezeld…

2 Tel daarbij de topambtenaren op die ook weer in hun eigen koninkrijkjes leven en belangrijke info voor zichzelf kunnen houden, en het wordt steeds duidelijker waarom het op veel gebied zo'n zootje is en adequate veranderingen uitblijven…

3 Er zijn verbeteringen gekomen voor Pro Justitia rapportages.

3 Ik heb er nog niets van gemerkt, en zal ook nooit wat worden zolang dit door een pseudo“wetenschap” gebeurd…

4 Merkt bij volgen van personen op, dat 20% recivideert, en dat bij de 80% die dat niet doet niet nodig en duur is, daarbij weet je nooit precies wie er recidiveert. Daarom zijn deze aanbevelingen uit de eerdere onderzoeken nooit overgenomen, klinieken worden dan ook voorzichtiger op incidenten.

4 Klopt, bij 80% heb je een ander verhaal, dan erbij volgen bij mensen die niets van plan zijn kan ook averechts werken… En stagnering bij de doorstroming kost de maatschappij ook goudgeld, daarnaast is er niemand bij gebaat als anderen die anders niets zouden doen de kop in de wind gooien en denken van het maakt me toch allemaal niet meer uit…

5 Mensen met criminele kenmerken vroeger opnemen in samenwerking met Riagg's zoals v. M. opperde in zijn onderzoek, daarbij wordt opgemerkt dat onderzoeken het eigen belang kunnen dienen.

5 Een sterke opmerking, want onderzoek wat eigenbelang dient daar moet je doorheen prikken, daar er belangrijkere zaken die de branche niet uitkomt uit weggelaten kunnen worden, zaken die misschien juist wel oplossingen in petto kunnen hebben. De afgelopen twee weken hebben we continue een ingeprente dwangmedicatie PR stunt gezien, waarvan het voor de leek lijkt of deze mensen op één lijn zitten, de mensen die de farmaceuten kunnen, prikken hier doorheen en zien dat het tot in het oneindige gerepeteerd is…

6 Is tegen integreren van GGZ en FP, daar er weer andere problemen uit voort kunnen komen.

6 Terecht, daar de GGZ meestal vrijwillig is, en de FP na rechterlijke dwang bij misdrijven.

7 Voordeel van klinieken privatiseren is concurrentie, nadeel is dat er minder overheidssturing mogelijk is zonder wetgeving.

7 Daar wetgeving maken en invoeren vaak een lange weg is, lijken de nadelen mij groter dan de voordelen, zeker omdat dan etische zaken een eigen leven kunnen gaan leiden…

8 Nadeel van de minister van Justitie is dat ie vrijwel altijd in de kamer zit en daardoor minder kan controleren, noemt als voorbeeld dat hij de reclassering verdacht van het werk niet naar behoren te doen, en door middel van de overvaltechniek daar plots op de stoep is gaan staan tot twee keer toe, maar dat zijn onverwachtte bezoek toch weer uitgelekt was omdat ze vooraf op de hoogte waren, en hun zaakjes “op orde” hadden. Heeft het idee dat er weinig grip en zicht op de reclassering is.

8 Deze werkwijze kan ik me wel in vinden, jammer dat Den Haag zo lek als een mandje is, en het effect van plots op de stoep staan weg was… Dat laatste is een treurige constatering.

9 Is niet voor een onafhankelijke verlofcommissie, vind het van de dwaze en vind dat het onder verantwoording van de minister moet blijven daar die er op afgerekend wordt, ook al is het niet fraai. Is ook bang dat de klinieken bij recidives naar de commissie gaan wijzen. Klinieken moeten volgens hem niet uitgeschakeld worden, daar die een goed zicht op de personen in kwestie hebben.

9 Ik ben voor een commissie waar een evenredig aantal onafhankelijke mensen in zitten, die de gekleurdheid van de deskundigen uit de kliniek niet hebben. Dus een samenstelling van het ministerie/ kliniek/ onafhankelijke deskundigen en ervaringsdeskundigen. Ik ben het met de ex-minister eens dat de klinieken niet bij dit proces uitgesloten moeten worden en zich zo aan hun eigen verantwoordelijkheid kunnen onttrekken…

10 Naast de minister die het risico bij verlof afvinkt dacht hij dat er ook nog een marginaal toetsje binnen het ministerie bestaat.

10 Je weet iets of niet, zeker als ex-minister staat een antwoordt als ik dacht niet…

11 Ik vindt de kamer te incident gericht, wat weer tot onnodige angst leidt, ik zou dit nooit zeggen als ik nog minister was, maar verkeer ik in de positie omdat te zeggen.

11 mooi gesproken, en helemaal waar…

12 Longstay zou voor incidenteel worden toegepast, je ziet nu al een enorme toename. Recidive is bij TBS veel lager dan bij gevangenisstraf.

12 Het eerste geeft aan hoe gevaarlijk nieuwe regelingen kunnen uitpakken in de praktijk, wat het laatste betreft klopt helemaal, alleen TBS klinkt voor onwetenden gevaarlijker omdat de media ze “gehersenspoeld” hebben…

1a Hans Hoogervorst Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zei dat de behandelplannen naleven nu verbeterd.

1a Hoe kun je behandelen als je niet weet wat werkt…

2a De minister van Justitie zou in beide takken van de sport moeten investeren.

2a Ook al begrijp ik wat er bedoeld wordt, vind ik de opmerking sport in deze ongepast en erg onprofessioneel overkomen, maar zal wel komen omdat die sport ook in zijn portefeuille heeft…

3a Noemt in het kader van de BOPZ enerzijds het zelfbeschikkingsrecht en anderzijds zichtbare problemen. Haalt ook het misbruik aan uit de geschiedenis, en zei dat in Nederland families in het verleden de wet misbruikten om familieleden opgesloten te krijgen.

3a De misbruik onder ogen zien is een sterk punt, er naar handelen is twee, ik heb niet het idee dat dit ministerie door de politiek verantwoordelijken bestuurd wordt, maar kreeg de indruk dat dit ministerie aardig in belangenverstrengeling verstrikt zit… Van die familieleden die er vroeger misbruik van maakten geeft eigenlijk al aan dat er gevaarlijkere “gekken” los lopen dan vast zitten…

4a Wil met minister Donner samen de BOPZ verruimen voor dwangmedicatie en dat men zich aan de behandelingsvoorwaarden moet houden.

4a Verzwijgt dat deze wetswijziging al ingedient is, wat later op de dag uit minister Donner zijn mond zal blijken… De geloofwaardigheid van misbruik gezien de geschiedenis neem ik met een vrachtwagen vol zout met deze indiening wetswijziging…

5a Merkt op dat hij zich voor het eerst in drie jaar aangaande TBS met de kamer moet praten, terwijl minister Donner een weekabonnement heeft.

5a Weinig inhoudelijk…

6a Op de vraag vanuit de commissie antwoordt hij dat er op het ministerie medewerkers zijn met FP kennis, maar voegt daar aan toe dat hij niet weet of ze daarop gepromoveerd zijn.

6a Soms vraag ik me wel eens af wat sommigen eigenlijk wel weten…

7a Op de vraag of het ministerie zelf onderzoek doet was het antwoordt ontkennend, het ministerie financieerde wel een instantie waarvan de naam ook in deze commissie bij een psychiater die daarin zou zitten opdook, ook universiteiten doen onderzoek wat betaald wordt. Als excuses dat ze zelf geen onderzoek doen kwam de verklaring dat dit ministerie te klein was in aantal ambtenaren. Ook is er het expertisecentrum.

7a Waanzinnig gevaarlijk om instanties financieel te spekken waar “de psychiatrie” in vertegenwoordigt is, net als universiteiten waarvan ook regelmatig berichten opgedoken zijn dat sommigen niet schoon zijn van belangenverstrengeling, het expertisecentrum heeft gezien de tijd dat het bestaat amper expertise als dat er al is, erg onthutsend vind ik dit alles bij elkaar…

8a Op de vraag hoe de contacten tussen de ministeries verlopen kwam het antwoordt; Ik meen dat ambtenaren wel contact onderhouden.

8a Ik meen??? Daar kan je alle kanten mee uit…

9a Sociopaten en psychotischie die in razernij een delict plegen.

9a Opmerkelijk dat deze minister de term sociopaten hanteerd, het verschil met psychopaten is dat men bij sociopaten denkt dat het door falende opvoeding komt, daar hij het woord razernij gebruikte in deze combinatie, betekent dat hij hoogstwaarschijnlijk niet weet dat razernij juist als psychose aangemerkt kan worden…

10a Aangaande de B.O.P.Z. werken wij samen met Justitie.

10a Dat de B.O.P.Z. verruimd wordt in het kader van TBS incidenten vindt ik zeer zorgwekkend, daar dit veel meer burgers kan treffen dan criminelen…

11a Meldt dat jongeren 5 tot 6 keer meer psychische problemen hebben dan volwassenen.

11a Logisch, of gaan we nu ook al pubertijdsfasen pathologiseren…

12a Kan vraag over de Jeugdzorg niet beantwoorden en zei dat ze daarvoor bij staatssecretaris Ross moeten zijn.

12a Onvoorstelbaar, als minister eindverantwoordelijke voor een branche die ook veel negatief in het nieuws geweest is de laatste tijd, en dan geen vraag daarover kunnen beantwoorden zegt genoeg over de interesse van deze man “beroepsmatig”…

1b Piet-Hein Donner Minister van Justitie zei in alle eerlijkheid op de vraag van de voorzitter dat als je als minister aantreed je jezelf van weinig bewust bent wat je bij de overdracht overneemt, en dat dit maar goed is ook daar er anders waarschijnlijk geen minister meer te krijgen zou zijn voor zo'n post.

1b Klinkt aannemelijk…

2b De nadruk ligt op behandeling, een tweedeling is er niet tussen behandeling en veiligheid.

2b Wat die behandeling precies in zou moeten houden weet nog niemand na ± 80 jaar TBR/ TBS…

3b Met de A selectie zijn de koninkrijkjes inmiddels opgeheven.

3b Al kunnen klinieken onderling elkaar nooit op behaalde resultaten meten, daar elk individu anders is, dat is een illusie…

4b Forensische psychiatrie is een sub onderdeel van de GGZ.

4b In de praktijk zijn het twee koninkrijkjes op zich om in hun termen te blijven…

5b Er moet gekeken worden naar behandelbaarheid van syndromen (450 onbehandelbaren binnen) We moeten mensen niet vooraf afschrijven op een syndroom, wel achteraf.

5b “Stoornissen” worden opeens verheven tot syndromen, het gevaar loert dat achteraf mensen als onbehandelbaar weggerapporteerd worden door de branche zelf die daar vooraf ook al duidelijke meningen over hebben die ze de afgelopen weken niet onder stoelen of banken geschoven hebben…

6b TBS wordt niet gestuurd vanuit de departementen, maar vanuit de branche zelf waar de experts (hoogleraren) door de departementen betaald worden verbonden zijn aan expertisecentrums.

6b Ik vindt dit een hele slechte zaak, daar de branche en het begin van een Pro Justitia rapportage waarmee de TBS begint uitgevoerd wordt door een pseudowetenschap waar ethiek ook gezien de geschiedenis in een niet al te hoog vaandel staat…

7b De voorzitter benadrukt kennis zelf in huis te halen, de minister zei het te doen met de sector en de inspectie die dat weer moet controleren.

7b Wie controleerd c.q. erkend dat de psychiatrie juist geen fundament heeft, maar uit een kaartenhuis gebouwd op drijfzand gebaseerd is….

8b Geen marginale en vinkjestoets bij risicotaxatie op departement.

8b Staat haaks op wat de ex-minister beweerde…

9b Machtiging van departement kijkt naar de voorgeschiedenis van wat er bekend is en meegestuurd wordt, departement kan contraexpertise aanvragen en een veiligheidsadviseur toets dat.

9b Juist die voorgeschiedenis klopt vaak niet zoals veel rapportages, en als de veiligheidsadviseur een psychiatrische achtergrond heeft oftewel een verkapte psychiater is dan wekt dit systeem weinig vertrouwen…

10b Vertrouwt op nieuw onderzoek aangaande medicatie.

10b Medicatiegerelateerd geweld en suïcide door medicatie waar de laatste tijd steeds meer over bekend wordt wat farmaceuten vaak konden weten, kan hier nog onder het tapijt verdwijnen, daar we geen registratie hebben op dat gebied…

11b Dit jaar 150 longstay plaatsen, volgend jaar 200.

11b En de longstay (verkapt levenslang) zou voor enkelingen zijn…

12b Op de vraag van de voorzitter hoeveel illegalen er in TBS zitten heeft minister Donner geen antwoordt maar zegt toe dat schriftelijk aan te leveren.

12b Of zouden we deze cijfers in de openbaarheid niet mogen weten, want hoeveel maatschappelijke organisaties hadden niet voor excessen gewaarschuwd evenals sommige politieke partijen… Bedenk daarbij dat een TBS plek de eerste zes jaar per persoon een kleine 500 Euro per dag kost….

13b Minister Hoogervorst en minister Donner hebben de afgelopen week een wetswijzigingsvoorstel voor dwangmedicatie naar de Tweede Kamer gestuurd.

13b Hopelijk komt deze staatsonderdrukkingsmedicatiewet die NIETS met de TBS uit te staan heeft, en veel meer mensen treft er NOOIT door !!!

14b Meldt dat het aantal onttrekkingen op proefverloven teruggelopen is, de voorzitter haalt aan of we hier van de kip of het ei spreken in relatie tot de terughoudendheid van toegekende verloven na de incidenten. Waarop minister Donner antwoordt dat die dan eerst de aantallen machtigingen van nu met destijds moet vergelijken.

14b Alle eerdere berichten staan meer aan de kant van de voorzitter dan aan de kant van de minister in deze…

15b Meer op dynamische als statische elementen zoals karakter en het delict letten in de toekomst.

15b Dan is het erg voorspelbaar dat de boel nog verder stagneert, maar daar zal wel weer een mouw aangepast worden om de werkelijke cijfers in de toekomst te camoufleren…

16b Heeft weer geen gegevens daarover die gevraagd worden en deelt eerder aangegeven problemen niet vanuit eigen verantwoordelijkheid.

16b Iedereen opnieuw het wiel uitvinden is erg Nederlands, maar ik moet er wel bij zeggen, dat ondanks dat minister Donner nooit mijn vriend zal worden, hij zijn rug recht houd, en gaat waar hij voor staat, dat moet hem nagegeven worden.

17b Hij zei met een big smile op de vraag van de voorzitter of de TBS 19e eeuws is, als de TBS 19e eeuws is, dan is de GGZ dat ook, dat is een karikatuur.

17b Dat is voor het eerst dat ik om deze man gelachen heb.:D

• Just me Thea

Hallo Hyperactief heb nu alles gelezen, wat een werk heb jij er van gemaakt, weet nu even niet goed te antwoorden, weet alleen dat het goed is dat er mensen zijn, die deze zaken in openbaarheid brengen, het is zoals Fred zij soms shockerend, maar vind het zelf in en in triest wat er gebeurd.

Mag ik je vragen, waarom ze je zoon dit eigenlijk hebben aangedaan.

Just me Thea

• Hyperactief

Hallo Hyperactief heb nu alles gelezen, wat een werk heb jij er van gemaakt, weet nu even niet goed te antwoorden, weet alleen dat het goed is dat er mensen zijn, die deze zaken in openbaarheid brengen, het is zoals Fred zij soms shockerend, maar vind het zelf in en in triest wat er gebeurd. Aldus: Just me Thea.

Hoi Just me, een werk is het zeker geweest, maar de openbaarheid was de TV en niet ik, ik heb hetzelf vanuit ervaring kunnen bekritiseren. Er komt overigens nog één aanvulling op een dag uit de eerste week, die dag was ik zo gebroken dat ik alleen de hoofdpunten gebracht heb en de rest toen ff niet op kon brengen. En het trieste hieraan vind ik dat mensen bij voorbaat “ziek” en als geen “ziekteinzicht” hebbende omschreven worden. Oftewel een vorm van monddood maken omdat je bij voorbaat niet serieus genomen wordt, kom je als onschuldige in deze malle molen dan moet je zoveel geluk hebben dat de echte dader zich alsnog aangeeft, anders ben je bij voorbaat voor de rest van je leven kansloos.:(

Mag ik je vragen, waarom ze je zoon dit eigenlijk hebben aangedaan. Aldus: Just me Thea.

Zonder in details te treden zal ik globaal zijn levensloop schetsen, vanaf zijn 7 de jaar werd hij naar het speciaal onderwijs verbannen (ZMOK Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen) omdat een leerkracht die wist hoe je met hem om moest gaan ging verhuizen, de school waarop die zat wisselde van 1 leerkracht naar deeltijdleerkrachten, daar ging het mis doordat er geen consequentie meer was. Thuis was hij goed te hanteren, maar de school trok aan de bel toen het eigenlijk al te ver geëscaleerd was. Van schoolpsycholoog naar ziekenhuis afdeling psychiatrie omdat zijn gedragsproblemen op dat speciale onderwijs steeds weerbastiger werd, het eerste stempeltje volgde.

Na een lijdensweg van de ene naar de andere ZMOK en van het ziekenhuis naar het Riagg, weer een ander ziekenhuis bij een kinderarts, Riagg/ Jeugdzorg/ Riagg en diverse stempeltjes gehad te hebben, en in de pubertijd medicatie uitgeprobeerd werd wat tijdelijk hielp, uiteindelijk het stempeltje ADHD met bijbehorende Ritalin kwamen de psychoses, en werd op advies van Jeugdzorg vrijwillige uithuisplaatsing uitgeprobeerd, dit zou twee jaar moeten duren in beginsel, maar amper 4 maanden later werd die uit die setting gegooid, in die setting is blowen en erger begonnen. We kregen een telefoontje dat ze hem op straat zette, en dat als wij hem thuis opnamen hij niet dakloos zou zijn. Uiteraard hebben wij hem naar huis gehaald, tot die tijd had hij een paar politiecontacten gehad, vandalisme/ bedreiging en diefstal, en een bureau Halt traject.

Het heeft mij 1,5 jaar gekost om hem na die setting weer op de rails te krijgen en werk voor hem te vinden omdat de leeftijdgenoten uit jou stad waar die op het laatst op school zat voor een abonnement van (kleine) politiecontacten zorgde. Daar tussen door in deze heftige periode werd de politie een beetje boel ziek van hem dat wij hem regelmatig in het opsporingssysteem moesten zetten, omdat hij hem weer eens gepeerd was, en of in Delft of in Den Haag verbleef, waar de randjongeren van dezelfde school slaapplaatsen gecreëerd hadden in sommige flatboxen waar de ouders niet of nauwelijks kwamen. Ze verschaften daar regelmatig elkaar onderdak, wisselde kleding uit, en degeen waarvan de box was jatte eten van de ouders om ondergebrachte jongeren van voedsel te voorzien. De zoektochten destijds hebben heel wat slapeloze nachten opgeleverd.

Maar goed na een 1,5 jaar zware tijd om de rotzooi van die setting op te ruimen ging het redelijk goed met hem, vrijstelling van de leerplicht, werk waar die goed in zijn vel mee zat, totdat de politie hem op weg van zijn werk naar huis buiten heterdaad aanhield voor zware zaken waar ze geen vat op konden krijgen, omdat iemand hem aanwees, ondanks veel ontlastende verklaringen die eerst zogezegt zoek waren bij de rechtbank, volgde een kettingreactie van onopgeloste zaken en/ of verse zaken die maar enigzins in zijn richting wezen. Al vrij snel kwam ik door o.a. één datum waarop hij thuis met mijn nicht was geweest erachter dat ze fout zaten. Hij dacht even dat zijn ouders al net zo als de politie waren, omdat wij in eerste instantie ervan uit gingen dat de politie zijn werk goed deed, maar daar achterkwamen door o.a. één datum, en een andere zaak die uiteindelijk uit het dossier gelaten werd omdat er onomstotelijk vast stond dat die niet op zijn conto geschreven konden worden. Maar wat al met al niet mocht baten voor de overige zaken die doorgezet werden.

De rechtercommissaris gelaste Pro Justitia onderzoek gezien de ernst van de zaken, je zal begrijpen dat van ZMOK naar ZMOK en vroege gedragsproblemen daar geen goed aan doen. Toch was het rapport wat uitgebracht was te positief voor Justitie, want éénmaal in het systeem en het leek wel of alle zaken waar nog geen oplossing voor was erbij werden gegooid. Waarop later nog een keer Pro Justitia rapportage gevraagd werd, in dat rapport aanzienlijk minder gunstig rapporteerde de psychiater een reeks stempels waar de honden geen brood van lusten. Ook klopte er zeer veel in deze rapportage niet, zo werd het woonadres van die tijd omschreven als een achterstandswijk waar hij opgegroeid zou zijn. A was/ is die wijk geen achterstandswijk, en B hij heeft zegge en schrijven precies 1 maand in die wijk doorgebracht, daar we daar nog maar net woonden…

Bij de hele reeks psychiatrische etiketjes stond omdat hij ontkennende verdachte was, als de rechter hem veroordeelde dat die dan die etiketjes had, dus met andere woorden als de rechter iemand niet veroordeeld heb je dat niet….. Het advies was gezien zijn levensloop volwassen strafrecht en volledig ontoerekeningsvatbaarheid waarmee je dus in TBS komt… Nu ruim 4 jaar na dato is hij nog steeds ontkennende onterecht veroordeelde. Het misdadige van de psychiatrische etiketjes is, dat elke ontkenning als ernstig symptoom van het ziektebeeld gezien wordt, wat vertaald wordt als geen inzicht in zijn ziektebeeld hebben… Hij heeft een bovengemiddeld IQ, maar wordt min of meer geestelijk mishandeld door dat de waarheid steeds als geen ziekte inzicht hebben omschreven wordt, en dat in de praktijk op Longstay oftewel verkapte levenslange vrijheidsberoving uit kan draaien, omdat je pas “behandeld” kan worden als je bekend, wat hem ook steeds voorgehouden wordt dat die dat beter kan doen omdat die dan sneller vrij is.

Hij heeft al aangegeven dat ook al moet ie nog 30 jaar binnen zitten, hij NOOIT iets toe zal geven wat ie niet gedaan heeft, zou ik ook niet doen !!! In feite had deze psychiater daar hij wist dat hij met een ontkennende verdachtte te doen had de zaak naar de rechter terug moeten verwijzen, maar dat heeft hij niet gedaan. Via de juridische weg gaat deze man vroeg of laat hangen voor zijn misdadige rapportage….. Groetjes v Hyperactief

• Just me Thea

Hoi Hyperactief

Toch heb jij het in een beknopte versie gebracht, de moeite genomen om het allemaal te volgen, helaas kan ik dat zelf niet, maar heb nu toch het idee het zo wel gevolgd te hebben.

Heb er niet zoveel worden voor, het is vaak zo dat jongeren die wat stoerder zijn dan wat andere vriendjes, eerder opgepakt worden helemaal als jij je woordje bij je hebt, en ook nog eens eerlijk bent. Eerlijkheid is niet gewenst in deze maatschappij en je snijdt er constant je handen mee.

Vind je het erg als ik hier een kopie van maak en dit aan mijn zoon laat lezen.

Dat hij kan inzien wat er kan gebeuren als hij zo door gaat, niet dat hij weg loopt of zo, ja soms als hij boos weg loopt, weet dan wel waar hij is, ook laat hij zich wel in met handeltjes waar ik niet zo blij mee ben, gelukkig heeft het hem niet gebracht wat hij dacht, snel rijk worden. Maar eerder dat hij geld terug moet betalen, help hem daar nu bij.

Maar hoop dat hij dan wat sneller gaat bedenken wat hij wil gaan doen.

Wil jij je zoon zeggen dat ik heel veel respect voor hem heb, voor het standpunt wat hij in neemt, en hoop dat er zo snel als het kan een einde komt aan deze dwaling.

Mag hij wel bezoek en heeft hij ook vrijheden.

Groetjes Just me Thea

PS. Wat betreft dat uit huis plaatsen van de jeugdzorg, moeten ze snel op terug komen, dit zal ik mijn zoon nooit aan doen, dit is al gebeurd bij mijn jongste dochter, die heeft daar door een behoorlijke val gemaakt, en het heeft allemaal niet geholpen, te weinig toezicht, kreeg geld waar ze mee kon doen wat ze wilde, spijbelde. Ze hadden totaal geen vat op die kinderen in dat begeleid wonen project. Ze heeft mede door dit ook een heel slecht zelfbeeld gekregen, zich verraden voelde door mij, gelukkig zet zij zich nu op haar pootjes.

Hoop ook dat mensen goed beseffen wat een effect het heeft zo'n uit huisplaatsing, de enige die daar beter van worden zijn de instellingen waar die kinderen geplaatst worden.

• Hyperactief

Hoi Hyperactief

Toch heb jij het in een beknopte versie gebracht, de moeite genomen om het allemaal te volgen, helaas kan ik dat zelf niet, maar heb nu toch het idee het zo wel gevolgd te hebben. Aldus: Just me Thea.

Hoi Just me, mooi dat je het door mij heb kunnen volgen, heeft je in ieder geval meer dan 24 uur TV bespaard.:D

Heb er niet zoveel worden voor, het is vaak zo dat jongeren die wat stoerder zijn dan wat andere vriendjes, eerder opgepakt worden helemaal als jij je woordje bij je hebt, en ook nog eens eerlijk bent. Eerlijkheid is niet gewenst in deze maatschappij en je snijdt er constant je handen mee. Aldus: Just me Thea.

Klopt, ook dat heeft hem deels de das omgedaan, hij was zelf in de pubertijd politiek actief ook bij de “tegenpartij” van de gevestigde politiek. Ik heb genoeg aanwijzingen die in de richting van vuiligheid wijzen, die onafhankelijke instanties en de advocaat ook opmerkte. Maar probeer het maar eens te bewijzen, er bestaat in Nederland niets wat machtsmisbruik onder de loep kan nemen. Hetgeen wat er bestaat aan opsporingsinstanties vertrouw ik voor geen meter…

Vind je het erg als ik hier een kopie van maak en dit aan mijn zoon laat lezen. Aldus: Just me Thea.

Nee natuurlijk vind ik dat niet erg, ik heb het openbaar neergezet, dus doe er je voordeel mee.

Dat hij kan inzien wat er kan gebeuren als hij zo door gaat, niet dat hij weg loopt of zo, ja soms als hij boos weg loopt, weet dan wel waar hij is, ook laat hij zich wel in met handeltjes waar ik niet zo blij mee ben, gelukkig heeft het hem niet gebracht wat hij dacht, snel rijk worden. Maar eerder dat hij geld terug moet betalen, help hem daar nu bij. Aldus: Just me Thea.

Nogmaals, je mag het uiteraard gebruiken, een ieder die ermee geholpen is, is er één.

Maar hoop dat hij dan wat sneller gaat bedenken wat hij wil gaan doen. Aldus: Just me Thea.

Ik hoop het ook voor je, mijn zoon heb ik ook vaak gewaarschuwd, al had hij naar me geluisterd dan had hij daar zeker niet gezeten. Op een gegeven moment had hij ITB opgelegd gekregen via de rechtbank, ook daar hield die zich tot twee keer toe niet aan, had hem een hoop ellende bespaard als ie wel geluisterd had, en ons ook.

Wil jij je zoon zeggen dat ik heel veel respect voor hem heb, voor het standpunt wat hij in neemt, en hoop dat er zo snel als het kan een einde komt aan deze dwaling. Aldus: Just me Thea.

Oké doe ik, en we blijven vechten, maar het is nog een lange weg, tenzij de echte dader alsnog gepakt wordt en de politie zijn pen niet kwijt is, want ook in de politie (natuurlijk niet allemaal) heb ik weinig vertrouwen gekregen. Mijn zoon zal het nooit meer hebben, en dat is te begrijpen.

Mag hij wel bezoek en heeft hij ook vrijheden. Aldus: Just me Thea.

Ik ga wekelijks met zijn moeder op bezoek bij hem, vrijheden binnen de kliniek moet hij verdienen, en ook daar neemt die nogal eens een loopje mee, heeft destijds twee vluchtpogingen ondernomen wat hem een tijd een sterretje achter zijn naam opgeleverd heeft. Het sterretje is nu achter zijn naam vandaan waardoor die meer vrijheid krijgt, maar op de één of andere manier weet die zijn extra vrijheden altijd weer te verprutsen, daar zou die in de tijd dat die nog vast zit hard aan moeten werken…

PS. Wat betreft dat uit huis plaatsen van de jeugdzorg, moeten ze snel op terug komen, dit zal ik mijn zoon nooit aan doen, dit is al gebeurd bij mijn jongste dochter, die heeft daar door een behoorlijke val gemaakt, en het heeft allemaal niet geholpen, te weinig toezicht, kreeg geld waar ze mee kon doen wat ze wilde, spijbelde. Ze hadden totaal geen vat op die kinderen in dat begeleid wonen project. Ze heeft mede door dit ook een heel slecht zelfbeeld gekregen, zich verraden voelde door mij, gelukkig zet zij zich nu op haar pootjes. Aldus: Just me Thea.

Ook wij waren hier zeker niet voor, daar we hem thuis wel de baas konden, maar jeugdzorg adviseerde dit aan de hand van de calamiteiten onderweg naar school, het spijbelen waardoor ze politiekontakten kregen etc. etc. Op die ZMOK scholen zitten kinderen uit een internaat die opscheppen over de mooie kanten ervan, mijn zoon dacht dat daar geen of minder regels waren, maar dat viel tegen. Er werd gewoon voor de deur drugs verhandeld met medeweten van de leiding. Ik weet nog dat jeugdzorg zei van voor drugs hoeven jullie niet bang te zijn, daar wordt op gelet….:( Dat verraden voelen had hij ook na die plaatsing, terwijl die er zelf voor koos, en jeugdzorg in beeld was door zijn gedrag. Het kloterige van de jeugdzorg is dat als je niet vrijwillig meewerkt, ze zo een OTS uit laten roepen. Al de instanties waar je met jeugd mee te maken kan hebben, schuwen chantage niet, terwijl ze voor jongeren die anders en/ of moeilijker zijn NIETS hebben…:( Ik ben blij voor jou dat het met je dochter weer op zijn pootjes terecht gekomen is.

Hoop ook dat mensen goed beseffen wat een effect het heeft zo'n uit huisplaatsing, de enige die daar beter van worden zijn de instellingen waar die kinderen geplaatst worden. Aldus: Just me Thea.

Ben ik helemaal met je eens, ze hebben meer van ons geleerd dan wij van hun, sommigen gaven toe dat ze het niet wisten, maar de meesten doen alsof ze de wijsheid in pacht hebben, zijn vaak zeer jong, hebben geen kinderen etc. etc. En de opleidingen in de jeugdzorg en psychiatrie staan verre van de praktijk…… Groetjes v Hyperactief

• Just me Thea

Hoi Actief

<<>>

Die mooie verhalen werden dus ook tegen mijn zoon verteld, die dacht er eerst ook zo over, maar toen is mijn dochter uit haar dak gegaan en heeft hem toen eens haar fijn uitgelegd, hoe het daar echt was. En gelukkig heeft hij haar woorden te harte genomen, denk dat het leeftijd verschil toch meer indruk maakt, dan alle argumenten die ik daar tegenover heb gehad.

<<>>

Dit klopt en werd nog binnen gebruikt ook, gelukkig vond mijn dochter het niks, en heeft zij het zelfde afweer systeem als ik, om ook hartstikke misselijk te worden van roken, al hoewel ze een keer pado's heeft gebruikt, en in paniek haar moeder heeft gebeld, omdat ze in plaats van kaboutertjes de hele omgeving zag veranderen.

<<>>

Dit klopt en dat was heel moeilijk aan mijn dochter uit te leggen, dat als ik toen niet vrijwillig had meegewerkt, het via de rechter was gegaan, en dat ik op dat moment niet meer de echt de vrijheid had om er tegen in te gaan.

Dit ging ook op voor mijn 2 zoons, als ik er eerder opgestaan had om ze thuis te krijgen, ging het ook naar de rechter toe, het verdomde vrijwillig verplichte, en het is inderdaad chantage.

En hoop ook dat mijn oudste zoon zijn verstand gaat gebruiken, want ook hierbij hijgt de jeugzorg in zijn nek, maar zal er echt voor zorgen dat ze hem niet in hun klauwen krijgen. En hij gaat op zeker de deur niet uit, naar zo'n instelling toe.

<<>>

Mag er gezien jouw ervaring wel heel dankbaar om zijn.