Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

Jeugdgevangenissen ondermaats !!!

• Hyperactief A-P

Ook hiermee wordt het beeld bevestigd wat wij al hadden van jeugdgevangenissen, of wat men om politieke redenen gesloten justitiële jeugdinrichtingen noemt. Maar één van de “oplossingen” ziet men in meer kinderpsychiaters aan trekken. Moet er eerst nog meer gedragscastratie toename van geweld en suïcide plaatsvinden door kinderen te drogeren met middelen die deze factoren verhogen :?:?:? Mensen lees dit boek (zie link), we mogen mijns inziens niet lijdzaam toekijken hoe deze branche opnieuw beloond wordt met het “creëeren” van psychiatrische “patiënten” die aan psychotisch makende middelen gezet worden. In jeugd moet men investeren, hier worden ze “kapot” gemaakt onder het motto van “hulp” en op kosten van de belastingbetaler, met TBS als sluitstuk van “gesubsidieerd” geweld…:( Veel deskundigen weten dit, maar zijn te bang om aan de bel te trekken, geld vangen is belangrijker… Groetjes v Hyperactief

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=1964&t=1040

Gevangenissen jeugd functioneren ondermaats

DEN HAAG, 10 sept.

De veiligheid van jongeren in jeugdgevangenissen is onvoldoende gegarandeerd.

De veertien justitiële jeugdinrichtingen in Nederland slagen er niet in om jongeren goed te heropvoeden en te behandelen. Ook doen zij onvoldoende aan het voorkomen van agressie en geweld.

Dat staat in een inspectierapport dat maandag is aangeboden aan staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie. Vier inspectiediensten oordelen gezamenlijk dat de jeudgevangenissen hun opdracht onvoldoende uitvoeren. In zes inrichtingen bestaat zelfs een ernstig risico op een onveilig leef- en behandelklimaat voor de jongeren. Zij zijn onder verscherpt toezicht geplaatst.

Albayrak vindt dat de inspecties een „bijzonder ernstig beeld” schetsen van de veiligheid in jeugdgevangenissen. „De conclusies liegen er niet om. Dit rapport geeft een duidelijk signaal af: zo kan het niet verder.”

In overleg met de bewindslieden Ernst Hirsch Ballin (Justitie), André Rouvoet (Jeugd) en Sharon Dijksma (Onderwijs) heeft de staatssecretaris besloten aanvullende maatregelen te nemen ter verbetering van de veiligheid. Het gaat onder meer om investeringen in het opleidingsniveau van personeel, het aantrekken van extra jeugdpsychiaters en verkleining van de groepen. Het budget hiervoor is vrijgemaakt in de overheidsbegroting voor 2008, die volgende week wordt gepresenteerd. Dat staat in een brief aan de Tweede Kamer.

De maatregelen komen bovenop ingrepen die al eerder werden aangekondigd. Bovendien bekijken de verantwoordelijke bewindslieden wat er verder nog moet gebeuren. Dit zal komend voorjaar resulteren in een pakket aanvullende maatregelen.

Alle veertien jeugdgevangenissen moeten een verbeterplan voorleggen aan de inspectiediensten. „Het gaat hier om de moeilijkste groep jongeren binnen de jeugdzorg. Dat betekent dat je alles op alles moet zetten om de risico's zo snel mogelijk te verminderen”, zei hoofdinspecteur Joke de Vries van de inspectie Jeugdzorg. Zij presenteerde het rapport maandag.

De vorige minister van Justitie, Piet Hein Donner, heeft in 2006 opdracht gegeven tot het onderzoek naar de veiligheid in jeugdgevangenissen. Dat is mede uitgevoerd door de inspecties van het Onderwijs, voor de Gezondheidszorg en voor de Sanctietoepassing. Later deze maand wordt ook een onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar jeugdgevangenissen gepubliceerd. (ANP) BRON: NRC Handelsblad 10 september 2007

• Hyperactief A-P

Hieronder een stuk uit het Nederlands Dagblad met een vraaggesprek met Staatssecretaris Albayrak. Ook die denkt in gedragstherapeuten en psychiaters, maar dat verbaast me niets, daar ze in de Tijdelijke TBS Commissie waar ze in zat, geeneens kritische vragen stelde toen een psychiater de commissie wijs probeerde te maken dat allochtonen anders in elkaar zitten en daar andere medicatie voor moest komen… Geen enkele kritische vraag of die dat kon onderbouwen, het wordt allemaal klakkeloos aangenomen, en anti geluiden waren in die psychiatrische P.R. campagne (want anders kan ik het niet noemen) al helemaal ongewenst. Er werd destijds meerdere keren in negatieve zin over de antipsychiatrie gesproken i.p.v. met, wat steeds het probleem in deze maatschappij is !!! Een erg eenzijdig parlementair onderzoek dus. Ook meer groepsleiders en hogere opleidingen zegt helemaal niets, zoiets hebben mensen in zich of niet, en ervaring speelt een veel grotere rol, maar jong en onervaren is goedkoop en kneedbaar… Er zal nog veel ellende voorbij komen voor de ogen open gaan vrees ik… Groetjes v Hyperactief

Extra groepsleiders in jeugdgevangenissen

door Floor Ligtvoet en Jan Salden

De Nederlandse jeugdgevangenissen slagen er niet in om jongeren te (her)opvoeden of te behandelen voor hun psychische of gedragsproblemen. Staatssecretaris Albayrak van Justitie neemt maatregelen.

DEN HAAG - Vier inspecties bestudeerden de veiligheid in jeugdgevangenissen. Staatssecretaris Albayrak van Justitie luidt de noodklok en belooft beterschap. ,,Kwaliteit kwam in het verleden helaas op de tweede plaats.''

De inspecties zijn enorm kritisch. Dat moet schrikken zijn. Of was u er al langer van op de hoogte dat de jeugdgevangenissen onder de maat presteren?

,,Je stelt zo'n uitgebreid onderzoek natuurlijk niet voor niets in. Er waren in 2005 veel incidenten. Concrete aanleiding voor dit gezamenlijke inspectieonderzoek waren misstanden in de inrichting Harreveld (seksuele incidenten en pesterijen, red.). Toenmalig minister Donner wilde weten of de problemen in de hele sector speelden. Dit rapport is niet mals, dat geef ik toe, maar ik ben blij dat we dit nu boven tafel hebben gekregen.''

Hoe heeft het zover kunnen komen?

,,De politieke discussie van de afgelopen jaren werd gedomineerd door wachtlijsten en incidenten. De capaciteit van jeugdgevangenissen moest snel worden uitgebreid. Dat was ook de roep vanuit de maatschappij. Daarnaast werd er in die tijd fors bezuinigd. Minder personeel kreeg steeds grotere groepen jeugdgevangenen onder zich, onder wie zeer moeilijk behandelbare kinderen. Kwaliteit kwam toen helaas op de tweede plaats. Er was ook geen geld om te investeren. Dat is er nu wel. Dit kabinet zet in op het kind. We kunnen, vind ik, ook geen dag wachten. De bevindingen van de inspecties zijn echt ernstig.''

Wat gaat u doen?

,,Het opleidingsniveau van het personeel moet omhoog, van mbo naar hbo. De groepsgrootte wordt verkleind naar maximaal tien of acht kinderen. En er komt in alle inrichtingen een basismethode voor de verzorging en opvoeding. Ik realiseer me dat dit slechts een begin van een oplossing is. Maar ik wil wel gelijk iets doen en niet eerst maanden op zo'n rapport kauwen. Om goed opgeleid personeel te krijgen, zullen ook speciale hbo-opleidingen moeten worden opgezet. Ik snap dat je die niet één-twee-drie hebt. Zo kan ik ook niet zomaar een blik gedragstherapeuten en psychiaters opentrekken.''

En het kind dat nu vastzit? Wat merkt dat van al die plannen?

,,Het meest concreet op korte termijn is dat de groepen worden verkleind. Maar om kleinere groepen en dus meer groepen op te vangen, moeten instellingen ook gaan verbouwen. Daar kan en wil ik niet op wachten. Daarom moeten er nu al meer groepsleiders per groep komen. De inrichtingen zijn zelf bezig om snel verbeteringen toe te passen. De instellingen waar het risico op een onveilig leef-, behandel- en werkklimaat als ernstig wordt ingeschat, worden in het vervolg door de inspecties streng gecontroleerd. Verder moet als een kind binnenkomt, direct worden gekeken naar wat voor behandeling het nodig heeft. Het gaat er bij een jeugdgevangenis natuurlijk niet alleen om dat ze even van de straat zijn. Het verblijf moet geen bezigheidstherapie zijn. De justitiële jeugdinrichtingen moeten aan hun opdracht gaan voldoen: jongeren uiteindelijk op een veilige manier weer in de samenleving krijgen.'' BRON: Nederlands Dagblad Geplaatst op dinsdag 11 september 2007 08:56 , laatste wijziging dinsdag 11 september 2007 09:59

• &&&

quote:

'Veel deskundigen weten dit, maar zijn te bang om aan de bel te trekken, geld vangen is belangrijker'

ja en wat moet je dan he. je kunt toch moeilijk op een goedemorgen zeggen: weet je, zeg alle afspraken bij pro justitia maar af. de rechter commissaris hoeft ook niet meer om psychologische rapporten te vragen.

het is bij wet geloven we zelfs geregeld, dat als je een psychologisch rapport weigert, dat je dan niet berecht kan worden.

tsja.

viva la psychiater…..

• Hyperactief A-P

het is bij wet geloven we zelfs geregeld, dat als je een psychologisch rapport weigert, dat je dan niet berecht kan worden. Aldus: &&&.

Hoi &&&, nee dat is niet meer zo, mensen kunnen tegenwoordig ook een maatregel opgelegd krijgen zonder dat ze meewerken aan zo'n rapportage, dat gebeurd door middel van observatie. In het geval dat mensen zich echt helemaal terugtrekken wordt het moeilijker om een beeld te schetsen. Maar observatie en/ of meewerken aan deze onwetenschappelijke methoden is allemaal willekeur en natte vingerwerk en hoe goed bedoeld ook destijds volledig doorgeslagen. Daders behoren gestraft te worden, dus dit doorgeslagen peperdure systeem in de huidige vorm meteen afschaffen wat ons betreft. Groetjes v Hyperactief

• &&&

ja observatie, waar? in een psychoinstelling?? dachten eigenlijk nog zoiets gehoord te hebben toen met de 1 of andere bekende naam, ali vd hofstad ofzoiets.. niet? hebben misschien aan de kaas geroken..

• &&&

en die maatregel, dat is dan meer een soort halt maatregel? of toch een rechterlijke maatregel/uitspraak?

• &&&

hebben eigenlijk wel een tijdje geleden ook zoiets gehoord, dat de rechter zeggenschap moest kunnen hebben over iemand die dat over zichzelf niet goed zou kunnen doen. alleen vonden de psychiaters dat niet zo'n goed idee, dat moesten psychiaters doen, rechters zouden daar niet goed in zijn. territoriumnijd.

• Hyperactief A-P

Hoi &&&, ja bij volwassenen TBS gewoon in het Pieter Baan Centrum, en die maatregel is dan toch gewoon TBS, al heeft men natuurlijk liever dat je meewerkt om etiketjes te plakken. Want 6 weken jezelf terug trekken zonder dat men een oordeel kan vellen vergt dicipline. Die naam die jij noemt zegt mij niets. En i.d.d. is het territoriumstrijd met als aanvulling om wille van het geld. Groetjes v Hyperactief

• rina

http://www.justitie.nl/actueel/persberichten/archief-2007/70910extra-maatregelen-voor-justitiele-jeugdinrichtingen.aspx

Hier de link van de site van Justitie, waarin alle gedane onderzoeken en de uitslagen daarvan te zien zijn.

Ik heb even gekeken naar de JJI waar mijn dochter gedwongen geplaatst werd en ondanks dat deze bij de JJI's hoorde waar het risico blijkbaar als laag betiteld werd, word ik doodziek als ik zie waarin zij blootgesteld is.

Goddank is ze weer thuis.

Rona

• rina

Oja, dit viel me ook op in dat stuk:

“De minister voor Jeugd en Gezin werkt een voorstel uit om de opleiding voor kinder- en jeugdpsychiater te verkorten, wat zal leiden tot meer kinder- en jeugdpsychiaters.”