Dit artikel wordt dagelijks overtreden.
Dat komt omdat wij (de burgers) een door de Kinderrechter opgelegde uithuisplaatsing in een gesloten inrichting (lees: jeugdgevangenis, want andere gesloten inrichtingen zijn er bijna niet in Nederland) niet mogen zien als opgesloten in een jeugdgevangenis. Een civielrechterlijke plaatsing is namelijk hééééél iets anders dan willekeurige arrestatie of detentie. Aldus de rechterlijke macht……..
Ik heb ooit eens tegen mijn advocaat gezegd dat ik wilde dat hij dit aan de rechter kenbaar maakte. Antwoord: “Tja, sorry, dat kan ik niet doen, de rechter zal dan vragen of ik het wetboek ken……”.
Dus heb ik gretig van het recht gebruik gemaakt de rechter duidelijk te maken dat je niet zomaar een kind in een gevangenis kunt gooien. Tuurlijk ging hij daar tegenin, ik mocht het zo niet zien.
Vervolgens vroeg ik of ik hem een paar plaatjes mocht tonen. Dat mocht.
De eerste drie waren van een cel, uit verschillende hoeken. De volgende twee waren een van een isoleercel.
Ik heb hem gevraagd of hij me kon zeggen wat hij zag.Weer begon hij dat ik het niet zo mocht zien.
Dus ik weer:“Neem me niet kwalijk, U wilt toch niet ontkennen dat dit foto's zijn van een gevangenis-cel?” Meneer werd rood tot achter zijn oren.
“Mijn kind heeft hier gezeten, 14 uur per dag achter de afgesloten deur, in het weekend 16 uur. Ook de isoleercel mocht van binnen ”bewondert worden voor een tig aantal uren. Zelfs strafrechterlijk geoplaatste mensen hebben het nog tientallen malen beter dan kinderen die op deze manier geplaatst worden. En ik mag niet praten over “gevangenis” ?"
Binnen de kortste keren was mijn kind thuis, daar waar het hoorde.