voelen echt haat voor zulke ruimtes.
zitten duizend maal liever in een gewone gevangenis.
en geen gekloot aan onze psyche.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nlAls mijn dochter gewoon de gevangenis in was gegaan dat had ze allang weer vrij rond gelopen. In oldenkotte heeft ze al heel wat stempeltjes gekregen. De ene psychiater zei dit en de ander zei dat. Maar ja psychiaters zijn vaak zelf niet in orde blijkbaar. En wat therapie betreft, thuis kan je ook op een drumstel gaan zitten rammen en met een bonk klei spelen.
Dat begrijp ik helemaal &&&, maar als het voor mensen al teveel moeite wordt om te reageren, dan wordt het kwaad vrijspel gegeven. Het grootste kwaad geschied niet door degeen die kwaad doen, maar door degeen die ervan weten en er niets tegen ondernemen… Al begrijp ik volkomen dat niet iedereen op een jarenlange procedure bij een internationaal hof zit te wachten. Ik heb van het weekend weinig tijd, maar je zal komende week zien aan de postings die ik nog moet uitwerken dat protest nu meer dan nodig is… Groetjes v Hyperactief
Zo werkt dat systeem i.d.d. helaas vlooike, maar zie de 2 brieven (op onderstaande link) die ik aan de Tijdelijke TBS Commissie gestuurd heb zonder enig zinnig antwoordt te hebben gekregen. Oplossingen is in deze branche schijnbaar een vies woord, het goudgeld kostende vernietigende systeem in stand houden op kosten van de belastingbetalers daar komen ze tot nu toe helaas nog mee weg. Groetjes v Hyperactief
www.jeugdzorgelijk.web-log.nl
Hyperactief, ik had dat stuk een tijdje terug gelezen en ook gereageerd onder mijn eigen naam.
Weet je dat hele onderzoek naar de wantoestanden stelt volgens mij helemaal niets voor. Er zullen wat personeelsleden vertrekken en anderen zullen komen. En dan word heel de zooi weer in de doofpot gestopt en gaan ze gewoon weer op ouwe voet verder. De problemem van Oldenkotte zijn al zo lang bekend. Nu heeft dan eindelijk het personeel zijn bek open getrokken maar ik betwijfel of het help.
Groetjes
Hoi vlooike, oké vandaar dat ik jou forum herkende. En ik begrijp precies wat je bedoeld, maar in de praktijk werkt het wel zo, dat als een instelling of systeem aanhoudend negatief in het nieuws is, dat er uiteindelijk wat moet gebeuren. Het grote probleem binnen instellingen is dat teveel personeel niet goed op de hoogte is van wetgeving die voor hunzelf geldt.
In het zojuist (hier vlakboven) door mij neergezette boek: “Het vergeten hoofdstuk” etc., staat op bladzijde 46 een verslag uit 2004 van de Universiteit van Maastricht. Daaruit blijkt dat ondanks de veranderde omstandigheden en professionalisering ten opzichte van toen, dat verpleegkundigen en verzorgenden zich nog steeds dienend en gehoorzaam opstellen.
Een groot aantal verpleegkundigen verricht handelingen zonder te weten wat ze doen en wat de consequenties van hun handelen vanuit hun eigen rechtspositie kunnen zijn. Zo dient 12 % wel eens euthenetica (middelen voor euthanasie) toe, zonder te beseffen dat dit strafbaar is. 86 % van de verpleegkundigen is NIET op de hoogte van de richtlijnen betreffende euthanasie of hulp bij zelfdoding aldus datzelfde verslag…
Dat is uitermate schokkend, maar verbaast mij niets, daar mijn ervaring met sommige TBS klinieken van hetzelfde kaliber is. De beginselenwet is bij teveel sociotherapeuten die vandaaruit moeten handelen ook NIET bekend… De Tijdelijke TBS Commissie, was in 2006 ook erg eenzijdig vertegenwoordigt, waardoor men vervolgens weer een verkeerd beeld en een verkeerd daarop afgestemt beleid krijgt.
Oftewel op die punten moet er nog heel veel verbeteren, en ambtelijke molens werken nou eenmaal traag, eerst moet er genoeg rumoer zijn, dan gebeurd er wat. Daarnaast is de branche met zat geld goed vertegenwoordigt, terwijl wij het voornamelijk van de inzet van vrijwilligers en giften van donateurs moeten hebben.
Als we net zo groot in konden zetten als de branche, dan had de biologische institutionele psychiatrie er allang uitgelegen door bijvoorbeeld aanhoudende advertentiecampagnes met de waarheid… Maar vele kleine stapjes is uiteindelijk ook een grote, oftewel we blijven doorgaan… Groetjes v Hyperactief
P.S.: Vanavond om 22:15 uur op Nova Nederland 2: “Cursus verlofbegeleiding tbs'er” Nova keek mee in de Nijmeegse Pompekliniek. (Anders in de herhaling of vanaf morgen via uitzending gemist, of de site van Nova zelf.
Het probleem in de tbs klinieken komt gewoon dat personeel niks durven te zeggen, er zijn er ook bij die het wel best vinden als ze hun salaris maar op tijd krijgen.. Patienten mogen niet met de pers spreken. Vanmiddag komt er een journalist bij me thuis om over de misstanden te spreken. Dit wilde ik al eerder doen maar mijn dochter wilde het niet. Nu vind ze het oke.
Nova heb ik gisteren gezien. Het is heel leuk om begeleiders te trainen maar als iemand er van door wilt gaan dan gaat hij toch wel. Tegenwoordig moet er bij de eerste verloven ook een beveiliger mee om in te kunnen grijpen als de patient wegloop of zo. Een begeleider mag dat niet..
Vanavond komt bij éénvandaag op ned1 een stuk over de misstanden in de tbs klinieken.
Groetjes
Klopt vlooike, zoals ik al schreef geeft dat onderzoek uit 2004 dat ook aan. Dienstbaar en volgzaam, en een gebrek aan kennis zijn verwoestende combinaties. Succes met de media, ik ben benieuwd wat één vandaag straks na het 18:00 uur journaal buiten de Oldenkotte om nog meer naar buiten gaat brengen. Dat je dochter het eerst niet wilde komt ook vaker voor, omdat ze weten dat er dan vaak sancties volgen. Wie de waarheid zegt wordt vaak gestraft in dit land, met klokkenluiders onder personeel idem dito. Daarom wordt het hoogtijd dat er wat gaat veranderen. En wat die beveilgers betreft, is inderdaad een zoethoudertje van schijn“veiligheid”… Groetjes v Hyperactief
Bedankt voor de linken vlooike, hieronder een stuk uit de Spits online met dezelfde strekking. Ik ben benieuwd wat dit allemaal gaat veroorzaken in politiek Den Haag. Groetjes v Hyperactief
TBS-kliniek ‘tikkende tijdbom’
Het personeelstekort in TBS-kliniek Oldenkotte in Rekken is zo groot dat de patiënten in principe de macht hebben. Het is dat de TBS'ers loyaal zijn aan de behandelaars, anders was de bom al lang gebarsten. De patiënten zijn al 3 jaar niet behandeld.
Tikkende tijdbom
Personeelsleden van de kliniek luiden in De Volkskrant de noodklok. Er zou volgens hen sprake zijn van een tikkende tijdbom, omdat de TBS'ers noodgedwongen in de weekends en op 2 doordeweekse dagen van 5 uur ‘s middags tot 8 uur ’s ochtends in hun kamer worden opgesloten. Dat leidt regelmatig tot dreigementen van de patiënten.
Ondernemingsraad
De Ondernemingsraad heeft vanwege de situatie het vertrouwen in de directie van de kliniek opgezegd. De OR heeft het vertrek van de 2 directeuren geëist. Ook is een zwartboek opgesteld met daarin 32 voorbeelden van wanbeleid.
Staatssecretaris Albayrak en de Raad van Toezicht van de kliniek hebben al onderzoeken naar de situatie in Oldenkotte aangekondigd. T. Wolters BRON: www.spitsnieuws.nl
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?