Ja sorry Mas, ik zou willen dat ik je een leukere boodschap kon mededelen, maar als dat zou kunnen zou ik nu ook leukere dingen kunnen doen dan veel van mijn tijd hierin te besteden. Begrijp me niet verkeerd, want ook al zakt mij wel eens de moed in de schoenen, het zijn die kleine druppeltjes op de gloeiende plaat die je weer genoeg kracht kunnen geven door te gaan waarvoor je dit begonnen bent en doet. Veel problemen zijn niet moeilijk, maar worden moeilijk gemaakt door belangenbehartigers, wat ik al vaker aangegeven heb, door branches en mensen die teveel macht hebben gekregen van de politiek, en er één grote onoverzichtelijke kolere bende van gemaakt hebben om hun eigen boterham in stand te houden.
PGB lijkt leuk, maar uiteindelijk heb de Jeugdzorg en Psychiatrie het laatste woord aangaande verregaande maatregelen die mensen in hun persoonlijke sfeer aantasten. Ik persoonlijk ben dan ook gematigt blij dat de grote steden tegengas beginnen te geven om nog meer geld in de bodemloze putten van falende Jeugdzorginstanties te steken. Wat mij betreft stort deze hele branche inclusief de institutionele biologische psychiatrie nog liever gisteren dan morgen in elkaar met hun gesjoemel op papier. Maar goed dat was jou waarschijnlijk al duidelijk. Ik deel jou mening dat jij jou best doet hem uit heropvoedingskampen te houden, daar dat ook zoals ik hier al vaker geschreven heb ook het resultaat mooier voorgespiegeld wordt dan het in werkelijkheid is.
Wat werkt dan wel ??? Dat is eigenlijk heel simpel, het heeft in verreweg de meeste gevallen niets met opvoeding te maken, maar met keuzes van individuen die al dan niet versterkt kunnen worden door omgevingsfactoren. Consequente opvoeding en met het vingertje wijzen en/ of harde aanpak werkt absoluut niet (zie mijn eigen zoon), veel van deze jongeren die zich afzetten weten dat ze met verkeerd gedrag bezig zijn, maar overzien vaak niet de lange termijn gevolgen. Wat dat betreft hebben ze dus meer gemeen met politici dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Ik heb inmiddels zelf ontdekt dat de meeste successen geboekt worden met goede voorlichting waarbij jongeren zelf een andere keuze gaan maken.
En heb van nabij ervaren dat het werkt, en met “lievertjes” waar ik mijn pijlen op gericht had nadat ik gewaarschuwd werd door gasten die er zelf een zootje van gemaakt hadden in hun leven, maar niet wilden dat dit anderen ook overkwam en mij op deze jongens wezen… De investering in 2 hele hardnekkige jongens wat voor mij controleerbaar was, omdat ik ze tijden later tegenkwam waarbij ze enthousiast vertelden hoe het hun nou verging, was in het ene geval twee gesprekken op straat, en de ander één. Betrouwbare folders over de gevaren van drugs die ik in één geval gegeven had alleen met de mededeling dit te lezen, en daarna zelf eventueel nieuwe keuzes te maken hadden genoeg indruk gemaakt, met daarbij de ervaring van hoe het jongeren kan vergaan die dit in de wind slaan.
Bij veel, heel veel vreemde “probleem” jongeren krijg ik meteen spontaan hun ervaringen uit hun omgeving, omdat ze eindelijk iemand treffen die niet uit zijn nek l.u.l.t (moet je eens over nadenken, daar vaak dezelfde jongeren niets op hebben met media en/ of autoriteiten). Maar goed dat zijn voor mij druppeltjes op de gloeiende plaat, omdat ik dit geheel vrijwillig en zonder enige subsidie doe en wil blijven doen. Maar op het moment dat ik één jongere per jaar uit de bak of TBS heb gehouden, heb ik al meer verdient voor de maatschappij dan “deskundigen” die erbij gebaat zijn dat er steeds meer jongeren opgesloten worden ten behoeve van hun eigen boterham…
Ik kan niet zonder meer details te weten over jou zoon oordelen of waar die nu zit goed is, maar de ervaring leert dat het overgrote deel van de huidige hulpverlening niet voldoet, op verkeerde gevens werkt etc. Wij hebben helaas teveel mensen achteraf op onze lijnen gehad die wilden dat ze eerder geluisterd hadden. En de media… Die spelen vaak in op de belangen van de grote adverteerders, waardoor de gemanipuleerde leugens of beter gezegt voor hun waarheden om een flink belegde boterham te behouden regeren… Je mag me uiteraard altijd mailen om raad, en ik wil ook best een keer met hem praten als jij dat regelt, niet geschoten is altijd mis. Groetjes v Hyperactief