Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

'Separeercel moet afgeschaft' !!!

  • Alkien

    Eindelijk eens een positieve ontwikkeling binnen de psychiatrie. Zou men toch nog een beetje kunnen denken ???

    Groetjes,

    Alkien.

    'Separeercel moet afgeschaft'

    Van een verslaggever

    DEN HAAG - Psychiatrische patiënten worden te vaak in een separeercel opgesloten. Dat vinden zowel patiënten als hulpverleners uit de geestelijke gezondheidszorg.

    Jaarlijks vinden in Nederland bijna 20.000 zogeheten separaties plaats. Het gaat in veel gevallen om psychotische mensen die zich agressief gedragen. Ze worden opgesloten in de cel met alleen een matras en een deken.

    Gemiddeld brengen patiënten achttien dagen in de separeer door. Maar het is nooit wetenschappelijk aangetoond dat dit helpt in het genezingsproces, zegt Bert Lendemeijer, hoofd van het kenniscentrum GGZ Zorgverlening en gepromoveerd op het onderwerp.

    Separatie is volgens psychiaters en verpleegkundigen geen effectief onderdeel van een behandeling en zou moeten worden afgeschaft. Het GGZ klaagt over ‘de negatieve spiraal van onmacht en agressie’ waarin patiënt en hulpverlener terechtkomen. In Denemarken en Noorwegen is het gebruik van de separeercel al bij wet verboden.

    Enkele inrichtingen in Nederland proberen het aantal separaties terug te brengen of uit te bannen. De Gelderse Roos streeft ernaar om in 2010 volledig separeervrij te zijn. Op de lokatie Rivierenland in Tiel worden na een proefperiode van drie jaar nog zeer sporadisch mensen in een separeercel geplaatst. In andere klinieken wordt een signaleringsplan opgesteld, waarin staat hoe aan de psychotische bewoners te zien is wanneer het misgaat. Door vervolgens snel in te grijpen, kan het aantal separaties sterk dalen.

    BRON: Het Parool, 30-12-2005

  • Hyperactief

    Dat is i.d.d. een mooi bericht Alkien, zij het dat ze zoals gewoonlijk weer spreken over genezen…. En hoe kun je iemand genezen die niet ziek is, maar “ziek” gemaakt wordt door deze maatschappij, met de psychiatrie voorop, door mensen als patiënten te behandelen, vervolgens niet serieus te nemen en vervolgens als ze kwaad worden weg te proppen in de iso waar dit soort psychiaters zelf eerder op hun plek zijn. Sommige instellingen hebben een schokkend hoog isoleergehalte, maar er zijn er ook die er niet of nauwelijks gebruik van maken, maar die zijn schaars. Ik weet nog dat bewaarder die met een open dag in de Bijlmer Bajes de rondleiding op de TBS toren aldaar deed, zei toen we op de bovenste verdieping in de Iso stonden, dat hij zich de afgelopen twintig jaar niet meer kon herinneren wanneer de Iso voor de TBS kliniek voor het laatst bezet was. Hun Iso werd veelvuldig door een andere toren gebruikt, niet door hun zelf. Wat een teken is dat ze een menselijk beleid voeren, en begrijpen hoe dingen moeten, daar kunnen heel wat anderen waaronder TBS klinieken maar ook jeugdgevangenissen nog wat van leren. Ik hoop dat ze het hier ook bij de wet verbieden !!! Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Ik ben het met je eens Hyper. En inderdaad het ‘genezen’ zullen ze wel nooit afleren. Dat is vast om de “leek” hoop te laten houden dat hun naasten ooit weer de oude zullen worden.

    Dan onderstaand bericht wat in tegenstelling tot het andere bericht van “patiënten” beweerd dat ze toch liever voor de separeer kiezen. Dus er zijn er ook kennelijk die de separeer willen behouden.

    Medicatie is nog altijd een paardemiddel om mensen “beter in hun vel” te laten zitten. Dat hebben de mensen ‘binnen’ gelukkig ook door.

    Groetjes,

    Alkien.

    Dwangmedicatie erger dan separatie

    Ggz-cliënten vinden dwangmedicatie erger dan separatie. Dat blijkt uit een enquête van de Stichting Patiëntenvertrouwenspersoon Geestelijke Gezondheidszorg (PVP). Jonge ggz-cliënten vinden daarentegen een separatie ingrijpender.

    Stichting PVP heeft in totaal 400 cliënten in psychiatrische instellingen de vraag voorgelegd wat ze erger vinden: dwangmedicatie of separatie. Op deze vraag gaven 313 cliënten een antwoord. Hiervan wilden 106 cliënten geen dwang ondergaan, 88 cliënten hadden alleen ervaring met separatie, 4 cliënten hadden alleen ervaring met dwangmedicatie en 115 cliënten hadden ervaring met zowel separatie als dwangmedicatie. Van deze 115 cliënten vindt 51 procent dwangmedicatie erger en 40 procent separatie. 9 procent vindt beide vormen van dwang even erg. Van de cliënten onder de 25 jaar, die beide vormen van dwang hebben meegemaakt, vindt 46 procent een separatie erger dan dwangmedicatie en 31 procent dwangmedicatie.

    BRON:Acute Psychiatrie.

  • Hyperactief

    Een mooi bericht Alkien, zouden ouders eens ter harte moeten nemen die weerloze kinderen zo makkelijk aan de medicatie zetten….. Deze volwassenen hebben een stem, kinderen niet, en dan nog maar niet te spreken over de eventuele schade of erger… Mensen waaronder ook in de psychiatrie zouden eens meer naar hun eigen aandeel in handelen moeten kijken, i.p.v. de ander als “ziek” te zien en niet meer normaal na te denken. Maar kom maar eens in psychiatrische instellingen met een klacht, de “patiënt” en zijn familie wordt nauwelijks serieus genomen, en “charlatans” van deze pseudowetenschap knutselen er lustig op los, met de mens als proefkonijn en de samenleving als labaratorium, totdat zich een weer een ramp voltrekt, en men driftig het eigen bureautje schoonveegt, en de schuld bij voorbaat bij anderen leggen….. Kinderen in hokjes proppen, bestempelen en vanuit onmenselijke protocollen “behandelen” waaronder massaal aan de medicatie zetten in deze tijd is de grootste misdaad van de eeuw !!! :(:(:( Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Helemaal mee eens Hyper. Ik vind het ronduit misdadig om van die jonge kinderen al aan de rommel te zetten. De ouders hebben vaak niet eens door wat voor troep ze hun kinderen eigenlijk geven. En als ze dit al hebben dan slaan ze alle waarschuwingen ten spijt, het advies gewoon in de wind.

    Er is al zoveel in het nieuws geweest en gepubliceert, en niet alleen door ons, dat mensen toch beter zouden moeten weten.

    Voor de leek daarentegen is het nog lastiger want die denken dat hun kind er op vooruit zal gaan, niets is echter minder waar. Voor die mensen zou er veel meer informatie moeten zijn over de af en toe vreselijke bijwerkingen van diverse soorten medicatie.

    Zelfmoordpogingen, psychoses etc. alles is mogelijk. Daarbij denk ik aan de gepubliceerde en onderzochte gevallen die in amerika al bekend zijn gemaakt, en ons ook hebben bereikt. De vaak zeer jongen kinderen vanaf ongeveer 8 jaar die door het slikken van medicatie tegen bv. ADHD zelfmoord hebben gepleegd.

    Ik begrijp soms niet dat bepaalde adviezen en onderzoeken zomaar in de wind worden geslagen omdat het kind er “rustiger” van zou worden. Van tijdelijke aard, mag ik wel zeggen, want het “geneest” niet.

    Niet het kind wordt er beter van maar de ouder. Het kind is rustiger vaak zelfs op het zombiegedrag af. Die berichten heb ik al zo vaak gekregen dat men blij is als een kind er weer af is. Dan doet het tenminste weer “normaal”.

    Maar goed. Medicatie….ik blijf er een fel tegenstander van. Of het nu voor kinderen is, of voor volwassenen. Een ieder moet het naturlijk voor zichzelf uitmaken, een kind…..kan dat niet. :(

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    100 % Mee eens Alkien, ik had het niet beter kunnen omschrijven.;) Groetjes v Hyperactief

  • Caosx1

    Hallo daar ben ik weer eens ik heb net gelesen wat hier over de separeercel stond

    zelf hep ik er geen ervaring mee gelukkig maar maar ken wel personen die dat wel hebben ik erger mij over het hebben over het belijt van de separeercel men moet gewoon niet altijt over de regels hebben of die de schuld geven zo herrinder ik me een verhaal waar een hulpverlener klaagt dat er geen regels zijn over het belijd van verlichting van waarneer die aan en uit moeten

    van wat ik weet van anderen dat het licht gewoon 24 per dag aan staat in de separeercel en als je dan weet dat het voor komt dat men soms meer dan twee maanden in een separeercel word opgesloten kun je wel na gaan wat dat doet met iemand en dan daarna maar weer zeuren over structuur aan brengen in het dagelijkse leven van de patient het wel of niet bestaan van de separeercel verandert niet het grootste probleem en dat is onverschillegheid kennelijk werken er mensen

    in de psychiatrie die wel het goede willen maar niet van natuure weten wat dat is en daarom werken volgens regels zo als die door een ander zijn neer gesgreven iedergeval kun je dan peroepen op maar zo waren de regels

    oeps benoem ik hier een niewe geestelijke stoornis?

    het zouw zo kunnen zijn dat juist dit soort beroepen die personen aan trekt met die ziekte beeld mmm weet iemand of door mij benoemd geestelijke stoornis al benoemd is en zo ja of daar medicijnen voor bestaan want dat zou wel mooi zijn voor die genen die werken in de psyciatrie want dan ook hun kunnen dan beroepen op ontoerekingsvatbaarheid maar goed dat zou dan ook voor oorlog misdadigers gelden als er een psycieloog of psyciater dit leest dan hoor ik het wel of hier een benaming voor is groeten van Caosx1

  • Alkien

    Ik kan hier hier heel kort een antwoord op geven Chaosx1. Pathologisch Leugenaar oftwel Pseudologica fantastica :D

    En dat komt voor…jawel in de DSM !!!

    Groet,

    Alkien. ;)

  • Caosx1

    hallo Alkien ik heb het op gezocht op het internet pseudolocia fantastica dat komt inderdaat het beste in de buurt waar zommige psyco van zijn daar verder op gesocht en wat blijkt 5% van de bevolking is het en dan vinden ze schizofrenie of ADHD een probleem enzovoort heel vreemt zelf denk ik dat het aantal hoger is en het zou mij niks verbasen dat het aan het toe nemen is maar goed nu even wat paranoide kan het dan zo zijn dat zommige van ons gewoon opgesloten worden om dat ze emoties hebben waar zij niks van snappen en het aan zien bij voorbeeld schizofrenie niet altijt mischien maar ik herinder mij dat in een boek over moderne psychiatrie het heeft over vals moraal of onsinig shuld besef het zet je aan het denken groeten Caosx1 oh nog een goed nieuwjaar trauwens

  • Alkien

    Hoi Caosx1, ik denk dat je met je stelling aangaande het opsluiten er nog helemaal niet zo gek ver vanaf zit.

    Emotie mag je eigenlijk allang niet meer hebben. Iemand met emotie laat zijn gevoel te veel spreken. Sorry, maar in mijn ogen is het zo dat als je je gevoel laat spreken, dus emotie toont, dat je dan pas mens bent. Doe je dit niet dan ben je gevoelloos, en in mijn ogen tot alles in staat. Snap je wat ik bedoel ??? ;)

    Groet,

    Alkien.