Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op antipsychiatrie.startpagina.nl

SP wil Glen Mills sluiten

• Hyperactief A-P

Hoi Sandy, niet iedereen zit er met de ervaring die jij heb, dat is één. Ten tweede kan je op korte termijn goede resultaten zien, de lange termijn laat onomstotelijk in justitiële resultaten oftewel keiharde cijfers zien dat de recidive veel hoger is dan bij “gewone” justitiële inrichtingen oftewel jeugdgevangenissen, waarvan men weet dat het ook niet tot het gewenste resultaat leidt. Wat dan wel werkt ??? Ik weet het, en dat is bewezen ook. Gedragsverandering kun je bij anderen alleen bereiken, als het iets van hunzelf wordt, i.p.v. jou of van “staatspooiers” zoals de zoekende “probleem”jeugd alle opleggingen van anderen in tegenstelling tot die van hun zelf ziet.

Mijn voorbeelden bestaat uit 2 kinderen, dezelfde ouders en dezelfde opvoeding, één “gemakkelijker” en één “moeilijker” karakter. De zoon met het moeilijkste karakter zit door de buiten de praktijk staande en ver van de mensen verwijderde elite in TBS! De makkelijkste die het naar veler voorbeeld gemaakt heb wordt nu die volwassen is moeilijker door het onrecht wat zijn broer en familie aangedaan is, en wat die in de praktijk van deze wereld ervaren heb misschien wel ooit eens onhandelbaar. Sluiten ze die dan ooit op, dan kan het gewetenloze tuig zich verantwoorden tegenover de kudde met een s.h.i.t.verhaal als genetische aanleg o.i.d.

Ik wordt er met het volle geweten niet koud of warm van, daar ik weet dat ze een deel van de wereld een tijd kunnen belazeren, maar niet de hele wereld altijd. Je kunt al het materialisme stelen wat je wilt, maar die gejatte “rijkdom” niet mee nemen naar je graf, dan komt de afrekening met jezelf, En daar vertrouw ik op. Justitie is goed bedoeld, maar lijkt steeds meer op een gezwel wat zichzelf uiteindelijk steeds meer “vernietigd” of ongeloofwaardig maakt na elke gerechterlijke dwaling… Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief A-P

Nog even een kleine aanvulling nadat ik mijn bovenstaande posting al met wat kleine aanpassingen geprobeerd heb leesbaarder te maken. Wat betreft de krachtterm “staatspooiers”in de eerste alinea heb ik geprobeerd te verwoorden wat je vaak van “probleemjeugd” zelf hoort als reactie op leugenachtige rapportages. Oftewel deze jongeren leren er niets positiefs van, maar raak je kwijt, alles wat overheid is gaan ze zich tegen afkeren, en dat is op zich een onwenselijke ontwikkeling. Oftewel jongeren krijg je niet op het rechte pad met onrecht.

Wat de tweede alinea betreft, met mijn andere zoon gaat het beslist niet de verkeerde kant op. Maar ik probeer aan de hand van dat voorbeeld wel te laten zien dat opstandig gedrag altijd een oorzaak heeft. Laten mensen die oorzaak oftewel de kern van een probleem buiten beschouwing, dan raak je ook op die manier als maatschappij eerder mensen kwijt dan dat het goed doet. Met “gewetenloos tuig” bedoel ik alleen mensen die willens en wetens leugens in stand houden om hun eigen doelen te verwezelijken. Dus niet de mensen die naar eer en geweten handelen maar geen poot aan de grond krijgen bij meerderen.

Wat de laatste alinea betreft, staat of valt een maatschappij mijns inziens met de geloofwaardigheid van de overheid zelf. Natuurlijk dekt de term Justitie niet de hele lading, er gaat ook veel goed, en wat fout gaat kan ook aan individuen buiten Justitie liggen. Het moeilijke met dit soort onderwerpen vindt ik altijd om het genuanceerd te brengen zonder dat het onleesbare lange postings worden. Ik hoop dat het met de kleine aanpassingen en deze aanvulling wat genuanceerder overkomt. En anders hoor ik het wel. Groetjes v Hyperactief

• Sandy

De positieve verhalen willen ze niet eens horen Hyper.

Net zoals de verhalen van mishandeling, mijn zoon kon wel eens opgeroepen worden als getuige, omdat een van de studenten zegt daar letsel opgelopen te hebben door een holding, terwijl dit gebeurt is met een uitje naar snowworld.

Hyper, je krijgt in Nederland niet zomaar een verwijzing naar de Glen Mills, net zo min als dat in Nederland zomaar TBS krijgt. Het medicatieverhaal erachter is afschuwlijk, mee eens.

Grappig detail dat de Glen dus GEEN jongeren wil met psychiatrische stoornissen als adhd pdd-nos etc etc. Er wordt niet met medicatie gewerkt.

Een jongen zegt op tv-> "Ik heb een overval gedaan, en moest naar de Glen, en nu ben ik psychisch stuk.

Fijn…leuk voor de mensen die overvallen zijn. Helaas, als zij naar een arts gaan met hun klachten die ze hier aanover gehouden hebben, zal er vaak wat voorschreven worden, en een doorverwijzing naar een psych……

Even voor mij heel onduidelijk wat jou plan is wat wel werkt Hyper. En ik blijf erbij, wie zijn reet verbrand, moet op de blaren zitten. Als je denkt je geld snel te kunnen verdienen met dealen, handelen, overvallen, stelen etc etc………ga mij dan niet vertellen dat we het nu over slachtoffers hebben….alsjeblieft zeg, laten we niet de ogen sluiten, en alle kleine boefjes als slachtoffer gaan zien. Als ik daar mee zou beginnen…dan heb ik over ene paar jaar weer hetzelfde met mijn jongste zoontje….want dan zou ik alles maar goed keuren.

Sandy

• Hyperactief A-P

Hoi Sandy, klopt positieve verhalen wil men niet horen, tenzij (dat heb ik ook in meerdere zaken meegemaakt) men dat positieve kan ge of beter gezegt misbruiken alsof het hun eigen verdienste is. Wat betreft dat je niet zomaar een verwijzing naar Glen Mills of TBS krijgt ben ik met je eens in de zaken dat het goed gaat. Maar vergeet daarbij niet de dwalingen, die je in TBS nog minder hoort dan in andere instellingen doordat men het als “ziek” ziet als mensen ontkennen…

Wat betreft over de daders ben ik het helemaal met je eens dat wie zijn kont brand op de blaren moet zitten. Ik wil daders absoluut niet als slachtoffers neerzetten, dat doet de psychiatrie al. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat je gedragsverandering pas bereikt als het iets van hunzelf wordt. Dat met leugenachtige rapportages en drilmethoden erin rammen, werkt op de lange termijn averechts. Oftewel juist instanties die veel belastingsgeld opslokken, moeten zich niet verlagen tot oneerlijkheid wat ze juist trachten te bestrijden, dat bedoel ik. Groetjes v Hyperactief

P.S.: Met de door jou genoemde etiketjes val je buiten meer instellingen onder andere tehuizen die preventief werken.

• rina

Glen Mills wordt gesloten inrichting

Uitgegeven: 17 juni 2008 22:12

Laatst gewijzigd: 17 juni 2008 22:12

AMSTERDAM - De Glen Mills School in Wezep wordt een gesloten jeugdinrichting. Dat heeft minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet (ChristenUnie) dinsdag geschreven aan de Tweede Kamer.

De bewindsman krijgt hiermee de mogelijkheid de school direct te sturen in de aanpak van agressieve kinderen.

De Inspectie voor de Jeugdzorg concludeerde eerder dat Glen Mills de wet overtreedt door agressieve jongeren vast te houden. Rouvoet wil dat de school dit aanpast.

Holding

Alleen gesloten jeugdzorginrichtingen mogen dit zogenoemde ‘holding’ toepassen. Glen Mills hanteert de methode als open particuliere inrichting echter ook en dat is niet toegestaan.

Bovendien stelde de inspectie dat Glen Millss ‘holding’ ook gebruikt bij jongeren die de normen en waarden van de school niet naleven. Volgens de inspectie kan dit zelfs tot agressie leiden.

Controle

Uit het rapport van de inspectie bleek verder dat Glen Mills te weinig controle van buitenaf toelaat. Ook zou er geen adequaat alarmeringssysteem zijn voor medewerkers, bewoners en directie.

Gezien de hiërarchie in de instelling zou dit wel nodig zijn. Glen Mills werkt op dit gebied aan verbetering, zo blijkt uit de brief.

Glen Mills heeft van de minister een jaar de tijd gekregen de ‘holding’-methodiek zo aan te passen dat de wet niet wordt overtreden. De organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie ZonMw onderzoekt hoe effectief de aanpassingen zijn.

Glen Mills

Op Glen Mills zitten ruim honderd criminele jongens vanaf 14 jaar met gedragsproblemen. De aanpak is opgezet naar Amerikaans voorbeeld en is bedoeld voor jongens die delinquent gedrag vertonen in groepsverband.

De aanpak legt de nadruk op sociale status, groepshiërarchie en groepsnormen, zoals de jongens ‘op straat’ gewend zijn.

Uit cijfers van het ministerie van Justitie bleek eind januari dat de helft van de jonge criminelen na een jaar opnieuw in de fout gaat. Na vier jaar is dat bij 78 procent het geval.

SP

De SP presenteerde maandag een zwartboek over vermeende misstanden in de school. Begeleiders zouden seks hebben met begeleiders en er zou dagelijks fysiek geweld worden gebruikt. Glen Mills zegt dit te onderzoeken.

Rouvoet

Rouvoet maakte dinsdag ook bekend meer dan tien miljoen euro te steken in de gesloten jeugdzorg om de kwaliteit en veiligheid te verbeteren.

Bron: Nu.nl

• rina

Laat ik voorop stellen zelf niets met Glen Mills van doen te hebben.

Maar ik vraag me echt af of er, een uitzondering daargelaten, wel positieve verhalen zijn.

Dit zwartboek lijkt me niet voor niets gemaakt, het toont wel dat er veel te veel mis gaat in dergelijke instellingen en ik vind het goed dat dit aan de kaak wordt gesteld.

Jammer dat Rouvoet wederom aan de problemen voorbij gaat, hij maakt er simpelweg een gesloten jeugdinrichting van, opnieuw een zwaktebod dus.

Tja, en dan te weten dat alle gesloten jeugdinrichtingen nu wél jongeren met etiketjes (zeker zolang er wachtlijsten blijven) aan moeten nemen vraag ik me af of er überhaupt nog positieve resultaten te verwachten zijn.

• Hyperactief A-P

Kijk Rina dat bedoel ik nou, in een democratische rechtsstaat zou er geen verschil mogen bestaan in het aanpakken van wetsovertreders. Maar ook hier toont men weer mee aan, dat er met twee maten gemeten wordt. Jongeren worden gestraft voor wetsovertredingen, en instellingen komen er mee weg en worden ervoor beloond. Wat voor signaal willen ze hier nu vanuit laten gaan, dat instellingen en elite meer kunnen flikken dan de “onderkant” van de samenleving. Hier walg ik dus van. Bepaalde figuren en instellingen worden boven de wet geplaatst… Je hoeft weinig voorstellings vermogen te hebben dat jongeren van dit soort kromme voorbeelden niets opsteken, maar uiteindelijk hun rug nog verder naar de samenleving toekeren. Groetjes v Hyperactief

• Sandy

Sja, das makkelijk praten………..

Ik werk nu al jaren in de jeugdhulpverlening, heb als meisje zijnde “gezeten”

Maar goed, ik heb mijn verhaal duidelijk gemaakt., Ik durf te zeggen te weten.

Maar als jullie in de politiek willen geloven, ik vind het prima….maar niet echt anti psychiatrie klinken. Fijn dat mensen met een tunnel visie het geschreven woord meteen geloven.;-)

Dikke kus Sandy:D

• Sandy

Rina, hoe denk jij dat het met de mensen gaat die gelden hebben om en door deze jongeren????

Gaan we daar ook een zwartboek over maken…

Ik hoor van je

• rina

Jammer dat je niet leest Sandy.

Ten eerste vertel ik al geen bemoeienis te hebben met Glen Mills. Wat dat betreft weet ik net zoveel als iedere andere buitenstaander kan weten:

Het programma heeft bij lange na niet bewezen doeltreffend te zijn, getuige de onderzoeken die er gedaan zijn.

Zaken als ‘holding’ dienen aangepakt te worden, ook voor justitieel medewerkers hoort de wet de wet te zijn.

De jongeren en hun ouders zijn al te veel wettelijke rechten kwijtgeraakt door onze huidige regering die als een mak lammetje achter Rouvoet aanloopt.

Dus in die zin vond ik het goed dat de SP zaken op tafel gooit.Dat zij er daadwerkelijk een statement van wel willen maken geloof ik niet, net zoals zij dat in andere zaken niet gedaan hebben.

Wat open, besloten, gesloten en JJI's betreft ben ik, mag ik wel zeggen, ervaringsdeskundige.

Anti-psychiatrisch klinken?

Als moeder die haar andere kind kapot ziet gaan aan de pillen waarvan ze o zo graag vanaf wil om een kindje te kunnen krijgen, maar wat op alle mogelijke manieren tegengewerkt wordt door meneer de psych, ach laten we zeggen dat ik dan een heeeeeeelllll klein beetje weet hoe de psychiatrie te werk gaat.

Een heeeeeelll klein beetje maar hoor, ze zit pas een jaar of tien onder de pillen, heeft pas 3 zelfmoordpogingen gedaan en is pas een keer op 6 opgenomen geweest……

En tunnelvisie? Ach, mijn ervaring is dat juist veel hulpverleners hieraan lijden. Zolang men weigert te kijken naar wat een kind/jongere nodig heeft in plaats van hun portemonnee zal dit altijd zo blijven…